Rannem Skrevet September 15, 2009 Skrevet September 15, 2009 Hei! kjørte en liten tur istad. Plutselig stod røyken til alle kanter rundt bilen.. Åpnet panseret og det var kjøleveske overalt! Bilen er forøvrig en 1997 mod E36 318i Touring.. Her er ett bilde: Grunnen til all kjølevesken er at plastfestet til kjølereturen (den som vakumslangen er festet i til radiatoren) knakk rett av. Aner ikke hva dette kan komme av? Men kanskje for høyt trykk? For mye kjøleveske? Er det noen andre grunner til at dette har skjedd? Haster! Trenger bilen fort som fy.. Mvh, Rannem
rulven Skrevet September 15, 2009 Skrevet September 15, 2009 Jeg har nesten akkurat hatt samme problemet. Har du sjekka ekspansjonstanken? Termostaten? La motoren bli kald, så starter du den og ser om vannet sirkulerer. Hvis ikke så er det nok en propp i systemet. Sjekk og etter lekkasjer alle tenkelige steder! Det som skjedde hos meg var at ekspansjonstanken og radiatoren røk :S OG samma festet som hos deg. Alt dette var pga en liten flenge i radiatoren.
Rannem Skrevet September 15, 2009 Forfatter Skrevet September 15, 2009 Jeg har nesten akkurat hatt samme problemet. Har du sjekka ekspansjonstanken? Termostaten? La motoren bli kald, så starter du den og ser om vannet sirkulerer. Hvis ikke så er det nok en propp i systemet. Sjekk og etter lekkasjer alle tenkelige steder! Det som skjedde hos meg var at ekspansjonstanken og radiatoren røk :S OG samma festet som hos deg. Alt dette var pga en liten flenge i radiatoren. Ah.... Håper ikke det er saken her.. Da blir det en stund til jeg får kjørt! Skal ta en titt på bilen i morgen, den er jo relativt god og varm nå
rulven Skrevet September 15, 2009 Skrevet September 15, 2009 Krysser fingrene for deg jeg Si i fra hva som skjer da )
Rannem Skrevet September 15, 2009 Forfatter Skrevet September 15, 2009 Takk! Skal holde dere oppdaterte Fint med noen andres synsvinkler også, greit med flere erfaringer rundt temaet!
badsha Skrevet September 16, 2009 Skrevet September 16, 2009 samme skjedde med min 323i feste knakk tvers av, tror d kommer av trykk...
Rannem Skrevet September 16, 2009 Forfatter Skrevet September 16, 2009 samme skjedde med min 323i feste knakk tvers av, tror d kommer av trykk... Hvordan ordnet du det da?
badsha Skrevet September 16, 2009 Skrevet September 16, 2009 fant faktisk at det var vannpumpa som jeg hadde av aliminium som lagde trykk, gikk dårlig rundt? bytta den til orginal, og da forsvant alle problemene med trykk lekasjer, bilen gikk varm osv, så anbefaler å ta en titt på vannpumpa selv om den ser fin ut..
Rannem Skrevet September 16, 2009 Forfatter Skrevet September 16, 2009 fant faktisk at det var vannpumpa som jeg hadde av aliminium som lagde trykk, gikk dårlig rundt? bytta den til orginal, og da forsvant alle problemene med trykk lekasjer, bilen gikk varm osv, så anbefaler å ta en titt på vannpumpa selv om den ser fin ut.. Ikke dumt! Tok ut vannpumpa istad.. Tok litt hardt i så knakk en del av hjulet når jeg dro den ut! Må byttes uansett, selvom den så helt fin ut Hva tror du om termostaten da? Bytte den?
badsha Skrevet September 16, 2009 Skrevet September 16, 2009 bytt gjerne den når du er i gang:) bytta både termostat samt termostathuset da den oxo har tedens til å sprekke over tid, så ta å bytt den oxo du. så er du på den sikkre siden.
Rannem Skrevet September 17, 2009 Forfatter Skrevet September 17, 2009 Tror ikke det er dumt. Greit å helgardere seg! Tar også å bytter alle vakumslanger når jeg først er i gang. Håper bare det ordner seg når jeg får bytta de 3 tingene.. Hvis det ikke funker da. Hva kan det være?
Rannem Skrevet September 18, 2009 Forfatter Skrevet September 18, 2009 Da har jeg byttet alle 3 tingene. Vannpumpe, termostat og vakumslanger.. Kjørte noen runder, dro den ganske langt på turtallet og alt virket fint! Idag skulle jeg kjøre ned i sentrum og plutselig gikk motoren varm. Relativt krise å stå mitt i sentrum og mekke bil.. Hadde heldigvis med meg en kanne med ferdigblanda kjøleveske. Åpnet korken, var ett sinnsykt trykk der så det randt over. Fikk ikke skrudd korken ordentlig på igjen så randt ut veldig mye kjøleveske.. Ventet litt til motoren var kaldere og fylte på kjøleveske til nivået for "kald motor". Startet bilen, alt så bra ut, kjørte 100 meter og motoren gikk varm igjen.. Hmmm... Tenke, tenke! Ventet på nytt til trykket hadde lettet fra ekspansjonstanken og fylte deretter på nytt.. Denne gangen girte jeg på under 2000 omdreininger hver gang. Motoren har ikke gått varm nå. Spørsmålet er derfor: Hva i huleste er galt da? - Fyller jeg ikke riktig mengde med kjøleveske? Hvor mye kjøleveske skal det være? - Er radiator gåen? - Er vifta gåen? Når skal denne gå? Ser aldri at den starter.. - Ser at ekspansjonstanken lekker bittetlitt i bunnen, kan dette være årsaken? Håper på raske svar fra dere!
Rannem Skrevet September 22, 2009 Forfatter Skrevet September 22, 2009 Har sjekket vifta! Tok ut kontakten til føleren, kjørte en tur, og vifta starter og går på intervaller. Men dette skjer ikke alltid. Satt kontakten inn igjen og vifta fortsetter med intervallene. Etter jeg har kjørt litt slutter vifta å funke igjen... Noen forslag??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå