Candypants Skrevet September 19, 2009 Skrevet September 19, 2009 Hei! Vil først si at jeg er ny på forumet her, og at jeg ikke er så veldig flink teknisk, so bear with me Har endel problemer med min 1991 mod. BMW E36 325i som det hadde vært fint om noen kunne svare på. Bilen er gått i underkant av 214.000km. Skal prøve å komme me så mye info om hvert problem som mulig, slik at dere lettere kan komme fram til en evt. "diagnose" Nr. 1: Opplever en konstant, forholdsvis voldsom risting i rattet når jeg kjører. Er farten høy (Dvs. 110+++) så rister det i hele bilen. Mistenker at dette kan være skeiv forstilling og/eller ubalanse i dekk? Første vinteren min med lappen så slo jeg borti en fortauskant med venstre framdekk littegranne hardt, og det var vel da ristinga begynte. Fikk senere skiftet ut noen bærekuler og lenkearmer eller hva det nå het, på verksted. Dette reduserte ristinga betraktelig, men den var ennå der. Etter noen måneder på veien så gjenopptok ristinga seg gradvis, og nå er den tilbake for fullt igjen:/ Nr 2: Kjenner et snev av bensin i bilen som kommer inn via viftene. Har ikke merket drypping inni garasjen på gulvet, men en lekkasje må det jo være. Lukter også utenfor bilen, så tips til hvor det kan lekke fra hadde vært fint:) Nr 3: Har en mistanke om at toppakningen er gåen, eller delvis gåen om det går ann:p Har ikke sett noe til det hvite belegget som skal dannes rundt pakningen, men kjølevannet mitt forsvinner hele tida, og jeg kan ikka husket å ha sett at bilen dumper det ut av radiatoren heller. Eksosen er litt gråaktig, pluss at jeg tenkte jeg skulle sjekke senere idag om det ligger grå guffe (olje blandet med vann) innenfor oljepåfyllingslokk. Har ikke så mye mer innsikt rundt dette problemet. Ikke merket noe nevneverdig tap av effekt heller, men bilen kokte jo over et par ganger da jeg var på Rudskogen, og det er vel neppe heldig for toppakning, eller? Nr 4: Dette er det nyligste problemet som har oppstått på min etterhvert syke BMW Den sliter med å starte når den har stått i ro en god stund. Må liksom vri om tenninga og holde den i 3-5 sekund før den endelig starter. Hvis jeg stopper bilen og starter den igjen da, så starter den kjapt og feilfritt. Tenkte det var tennpluggene så jeg skifta dem. Så samtidig at det hadde kommet olje nedi hvor pluggene står. Dette er nok fra da jeg sølte olje en gang i tida tilbake På to av dem var det også olje på tenningsida, noe som umulig kan være bra. Merka egentlig ingen forbedring etter bytte av plugger, så hva annet kan det være? Startmotor som trenger eldreomsorg?;p Dette var de problemene jeg kom på i første omgang. All hjelp/tips mottas med takk
bmwhans Skrevet September 19, 2009 Skrevet September 19, 2009 Har du samme hjula på nå som i vinter da du traff kanten? Helårshjul? For da har de mest sannsynlig blitt slått skeive. Har du ikke de samme hjula nå må det være noe større trøbbel i forstillinga. Ang bensinlukt. Se etter lekasje rundt bensinfilter osv inne i motorrom. Må være i motorrommet problemet ligger siden det kommer gjennom vifta.. At du må kinne bilen i 3 sekunder før den starter kaller ikke jeg tungstarta Men skjønner hva du mener, at den starta med en gang før Men kan jo prøve å bytte pluggledninger også.. Evt overhale starter også. Har ikke så mye peil jeg heller men dette er et inspill jeg har bare... Som jeg kan tenke meg.
Azeton Skrevet September 19, 2009 Skrevet September 19, 2009 Ang. Bensinlukt, sjekk O-ringene om de har fått sprekk på noen måter. Opplevd det på noen biler.. Ekspansjonstanken er festet til selveradiatoren gjennom noe plastikk. Som bruker og sprekke av og til. Har du sjekket etter sprekk? Eventuelt andre kjøleslanger? Sjekk om det lekker i varmeregister også. Hvis ikke så lekker det bitte litt inn i sylinderen uten at det blandes med olja. Olje i plugghullene er uheldig. Hørt om noen tilfeller der det har blitt overslag og en av coilen har tatt kvelden, Men det er ikke sikkert. Prøv og fiks de andre problemene først. Opplevd at den blir litt mer tungstateret om det lekker vann inn i sylindrene. Så prøv og fiks de andre problemene først. Håper du kan skru selv, blir fort dyrt på verksted
Øyvind Skrevet September 19, 2009 Skrevet September 19, 2009 Når det gjelder bensinlukt/lekkasje: sjekk bensinslanger for sprekker, slitasje. Vanlig at disse gummislangene sprekker opp når de blir gamle. Når det gjelder tungstart: ta av alle 6 coilene og skru ut alle 6 tennplugger, er det olje på og rundt isolator på pluggene har du en lekkasje på de pakningene som ligger rundt plugghullene. (Vanlig problem dette) Kjøp nye pakninger til toppdeksel (er et sett, tror jeg) bytt ut pakninger og bytt tennpuggene. Skader heller ikke og bytte bensinfilter.
Candypants Skrevet September 19, 2009 Forfatter Skrevet September 19, 2009 Ok, jeg får ta å sjekke nærmere om et par dager når jeg har tid til å se på bilen. Takk for tipsene ;D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå