Gå til innhold

E36 M52B20: Elektrisk feil? turteller til null og motorstopp


sigurdsen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

håper noen kan assistere, jeg sliter litt med en irriterende feil. -97 320i touring E36 M52B20. Følgende skjer:

Scenario1: kjører som vanlig, plutselig stopper motor, turteller faller til null (ingen andre lys eller noe er utenom det vanlige), og før jeg reagerer er alt normalt igjen.

Scenario2: som over, bare at motoren ikke går tilbake til normalt. Jeg triller til siden. Slår av tenningen, starteren går, ingen tenning. Så etter et tilfeldig antall minutter, sekunder så kan jeg vri om og alt er normalt.

Klarer ikke finne noen fellesnevnere, vått/tørt vær, varmt/kaldt vær, varm/kald motor, høyt eller lavt turtall.

Jeg har nettopp skiftet tennplugger, og de så greie ut litt lys brunt/grått belegg på alle.

Får ingen feilmeldinger med lamper i dashbordet og motoren fusker ikke (annet enn akkurat når den er uten tenning), den går fint opp i hele registeret.

Noen ideer? Forresten noen som har lest om gasspedal-trickset for å lese av koder på odb1 bmw'er? Har et odb2 interface, men så vidt jeg har skjønt er det ikke noe odb2 på europeiske e36 før 2000.

Håper på svar eller innspill, takk for mye bra info forresten.

mvh,

Torbjørn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det være noe som en fikser med en ny føler, eller er det typisk noe en kan sjekke om det er "skrudd ordentlig fast"?

Jeg fant følgende bilde på gs sine sider. Regner med det er del nummer 9 #12141703277 som kalles Impulsgiver der.

Men i Haynes står det en del om noen pakninger som evt. må byttes, hva kalles de? Det står også ledningen må strekkes akkurat som den originalt ligger, er det veldig knotete å komme til?

Takk for konkret svar. (Vil avlesning med diagnoseverktøy bekrefte en sånn feil?)

mvh,

Torbjørn S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Fant du ut av dette?? Fikk samme problem for første gangen idag...Var å vasket bilen og stoppe første gangen etter 2km etter vaskinga...Slo den av...ventet litt starta med en gang...så stoppe den 2 ganger til den neste kilometeren. Vet ikke selv hva det akn være...Leste litt rundt. Men mange som sier "vann i hjernen"...Har en far som er mekaniker...Han visste ikke selv heller, enn å la bilen stå i sola og tørke...Falken sjåføren mente det var bensinpumpa...hmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

det jeg fant ut var følgende:

Jeg bestillte ny veivakselføler og sammen med en kompis så prøvde vi bytte den. Etter et par timer så syntes jeg det var så himla komplisert, og etter å ha sjekka haynes grundig og fått sluppet til selv, så så jeg at det som kompisen hadde prøvd skifte var kamakselføleren :-( bummer!

Så vi monterte den på plass igjen, også begynte vi på veivakselføleren. Den satt sinnsykt godt fast, og siden det allerede var langt på kveld bestemte de to gode naboer å spraye/rense føleren og området rundt grundig med wd40.

Siden gikk bilen i 4 måneder uten å gi en lyd fra seg... helt fantastisk! Så enten var det sprayingen og riklingen i veivakselføleren eller så var det begynnende demontering av kamakselføleren.

Men nå nettopp har han begynt å tulle litt igjen, så jeg har bestillt ny veivakselføler og skal gjøre et nytt forsøk på å bytte den i sommer.

Vet ikke om det var svar nok eller for mye?

mvh,

Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...