Gå til innhold

Forskjell på 525xd og 530xd?


kjellr70
 Share

Anbefalte innlegg

Kan noen kort (og gjerne enkelt ;)) fortelle meg hva forskjellen er på 525xd og 530xd? Jeg har i dag en 08' 525xdat som jeg vurderer å "tune opp" noe.

På bmw.no ser jeg at effekten (HK og dreimoment) er forskjellig, men er dette ellers to like motorer som bare er "tunet" forskjellig?

Eller er det andre ting som også er forskjellig (som gearkasse, bremser ol.)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra tekniske spesifikasjoner jeg kunne finne, har de samme blokken, men slagvolumet er forsjellig.

Ettersom du enda ikke er utenfor hverken garantitiden, eller reklamasjonstiden (bmw tar mange reperasjoner på "goodwill") og det viser seg at en evt feil som har oppstått, kan skyldes ting du har gjort med bilen, så er det veldig sannsynlig å tro at du må ta alle kostnader for egen regning. Min far måtte bytte girkasse og motor på sin gamle saab 9-5 da han chippet innenfor reklamasjonstiden. Jeg vet også at det sterkt frarådes å chippe DSG (audimatgir) fordi girkassen er beregnet kun for orginale spesifikasjoner, og har drastisk begrenset levetid ved chipping. Hvor vidt det gjelder for bmw, vet jeg ikke.

Ettersom bilen din er såpass ny, ville jeg ventet til bilen er 2år og 11mnd, tatt "garantiutløpstest" hos naf, fått bmw til å reparere evt feil (som du ikke har lagt merke til enda) for så å vente til den er 3år (men allerhelst 5år pga reklamasjonstid) før du gjør noe som helst. Evt bare kjøpt en 530/535d.

Jeg ser grunnprisen hos forhandler spriker med vel 120k for 525xd, 530xd og 535d. Du skal også være oppmerksom på at bruktmarkedet for en 525xd som er tunet (noe mer enn chip) kan vise seg å være meget begrenset. Hvis du derimot skulle selge bilen, uten å opplyse om chipen, og det oppdages ved en feil, har du brutt "kjøpsloven", da du har plikt til å opplyse om "alt som det er naturlig å tro at vil ha innvirkning på avtalen"-eller noe i den dur. Det er jo biler som er relavt kostbare å reparere feil på dette her, noe som du kan risikere å måtte betale av egen lomme. Dessuten, hvis du bryr deg- vil jeg anta det er billigere å heller bare kjøpe en 530xdat, enn å betale effektavgifter for 525en din, for du skal vel betale avgiftene? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...