Gå til innhold

Klimakontroll - problem


Zebulon
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Er ny på forumet og ny med eldre BMW.

Ha sjekket forumet for både varmeapparat og for klimakontroll men kan ikke finne noen som har skrevet om samme problem.

Har nylig kjøpt en sliten 98 E36 318i med en del småtteri å fikse på. Et av problemene er at klimakontrollen kun går på full peising uansett hva innstillingene er. Får den ikke ned hastigheten, uansett hva jeg stiller klimakontrollen inn på den står på fullt selv om innstillingene er på det laveste. Har også forsøkt å bytte klimakontroll (brukt), men systemet oppfører seg uansett likt.

Når bilen er kald kommer og går vifta med få sekunders mellomrom, akkurat som det er dårlig kontakt ett sted, men etter ett minutt er den stabilt på fullt (uansett innstilling). Styring av luft fungerer greit. Altså har jeg et alt eller ingenting-anlegg og det er jo litt slitsomt.

Det er også en slag kupevifte som går hele tiden når motoren er i gang (ikke den lille vifta som sitter i klimakontrollen) og det er irriterende. Det må ikke forveksles med varmemapparat/klimaanleggsvifta. Hvor mange vifter er det egentlig på denne kjærra?

Noen som har noen teorier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Jeg har sett litt under rattet for å finne denne motstanden som spøker med meg. Jeg kan finne en sak som har mange "pigger" på seg. Hos GS er den merket som "64116929540 - Motstand varmapp E-36 03/95- m/klima (Org) aut. aircon." Den sitter festet med 2 torx-skruer i varmeapparatet og den kan stemme med prisen du oppgir, Kim. Den virker egentlig mer som et varmeelement på meg og er i alle fall laget for å tåle mye varme.

Imidlertid er det på deletegningen og i Bentlys Service Manual også en mer "normal" motstand som hos GS heter "64118391749 BLAESTER MOTSTAND (ORG) Kimatanläggning". Denne kan jeg ikke finne under dashbordet i bilen min (men har sett den i en DIY). "Piggsvinet" heter forøvrig "Final unit" hos Realoem.com og "Blower high setting" hos bmwfans.info. Takknemlig hvis noen kan fortelle om jeg også trenger den mer normale eller om denne er erstattet av "piggsvinet"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tenkte det var greit å skrive dette i denne tråden. Handler jo om nesten det samme.

Jeg merker at jeg har veldig dårlig futt i annlegget når jeg skal ha varmluft. Hører det blåser for fult nedi der, men det kommer minimalt ut av de justerbare luftkanalene. Derimot ved frontruta kommer det mye luft. Kan dette bare være et tett filter? Rart det bare er på varmluft.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 1 year later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...