Andreas nk Skrevet Oktober 1, 2009 Share Skrevet Oktober 1, 2009 Hva gjør denne og hva hjelper den for? Har dette noe med turbo å gjøre eller er det for uten også? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
j-bravo Skrevet Oktober 1, 2009 Share Skrevet Oktober 1, 2009 En fpr (fuel-pressure-regulator) regulerer, ja..bensintrykket. Ved trimming av spes turbo-motorer må det tilføres mer bensin og da byttes det gjerne dyser til noen som gir mer, samt at bensintrykket økes. Bensinpumpe byttes ofte også til en som orker mer. De fleste fpr er progressive/linjære 1:1. Dvs at hvis man f.eks kjører på et grunntrykk på 4 bar på bensinen (måles med manometer på fpr uten vacum tilkoblet og på tomgang) og man har en turbo som lader 1,6 bar, så vil fpr øke bensintrykket til 5,6 bar når turbo lader maks. Dette avhenger igjen av at pumpa klarer å levere så mye bensin. Hvis den ikke klarer det så går bilen for magert og faren for å brenne hull i stempler o.l er stor. Derfor er det viktig å måle avgassen med en bredbåndslambda ved endring/øking av bensintrykk for å sjekke at den ikke går for magert eller altfor fett. Fpr monteres vanligvis etter fuel-rail og fungerer slik at den "snurper" igjen utløpet av fuelrail og dysene får da trykket de skal ha. Det har ikke noe for seg å bare montere en fpr på en std motor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas nk Skrevet Oktober 1, 2009 Forfatter Share Skrevet Oktober 1, 2009 ok. takk for raskt og lærerikt svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå