Gå til innhold

Bensintrykksregulator?


Andreas nk
 Share

Anbefalte innlegg

En fpr (fuel-pressure-regulator) regulerer, ja..bensintrykket.

Ved trimming av spes turbo-motorer må det tilføres mer bensin og da byttes det gjerne dyser til noen som gir mer, samt at bensintrykket økes.

Bensinpumpe byttes ofte også til en som orker mer.

De fleste fpr er progressive/linjære 1:1. Dvs at hvis man f.eks kjører på et grunntrykk på 4 bar på bensinen (måles med manometer på fpr uten vacum tilkoblet og på tomgang) og man har en turbo som lader 1,6 bar, så vil fpr øke bensintrykket til 5,6 bar når turbo lader maks. Dette avhenger igjen av at pumpa klarer å levere så mye bensin.

Hvis den ikke klarer det så går bilen for magert og faren for å brenne hull i stempler o.l er stor.

Derfor er det viktig å måle avgassen med en bredbåndslambda ved endring/øking av bensintrykk for å sjekke at den ikke går for magert eller altfor fett.

Fpr monteres vanligvis etter fuel-rail og fungerer slik at den "snurper" igjen utløpet av fuelrail og dysene får da trykket de skal ha.

Det har ikke noe for seg å bare montere en fpr på en std motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...