Gå til innhold

325 CiA | Automatkassen og giring.


Jan Tore
 Share

Anbefalte innlegg

Hai.

Har vært å sett på et par 325 CiA nå. Den ene virka nesten sprekere enn den andre. Km. stand var relativt lik.

Nå lurer jeg på om påstanden til forhandleren er sann. Vil en automatkasse lære seg kjøremønsteret til sjåføren og virke optimalt etter det? Og vil det resettes ved å koble fra batteripoler?

Det virka som om kassen på den siste jeg kjørte lå ett gir høyere ved kjøring i 70 km/t. Og da girte ned til 4. i stedet for 3. for akselerering o.l.

Andre ting som kan ha innvirkning på at den siste virka litt slappere i fisken?

Må legge til at den jeg refererer til som "slappest" av bilene faktisk dro like godt når jeg låste den til 2/3 gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at disse bilene har adaptiv girkasse, men det betyr ikke at den tilpasser seg føreren sånn som forhandleren sier. Det betyr at den velger et sportsligere program hvis du kjører med litt hard fot en stund (Mener å huske at det er 4 eller 5 programer), men slakker du av å kjører rolig igjen vil den bytte ned til et mer økonomiprogram igjen... Uansett slettes dette når du stopper motoren og du begynner på "null" igjen neste gang.

Det kan hende den ene kassa lå i et sportsligere program enn den andre når du sjekka, men det kan også hende hjuldimensjonen var forskjellig og at det gjorde utslag(uten at jeg vet om det er mulig). Det kan også være en ABS-sensor som "bugger" litt, jeg hadde iallefal problemer med det og da ville den ikke gire til 5. gir like tidlig som ellers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...