cheron Skrevet Oktober 4, 2009 Share Skrevet Oktober 4, 2009 Leker litt med tanken om å kjøpe meg en tysk 318 IS bil... Sette den hos svigers og slakte den når jeg er på ferie der nede... Har sett litt på autoscout24.de og det er masse snadder å finne. Men for å bruke motoren i vår bil, må jeg bruke girkassa også? Eller kan jeg bruke 318i kassa? Noen? Bilen vår er 97 modell, kan jeg bruke motor fra 93-94-95? Om jeg har leste meg til nok info trenger jeg altså; komplett motor med ledningsnett, hjerne, gir kasse?, instrumentet fra IS. Bilen vår har skiver bak så skal være greit å montere større motor? Jeg har m43 motor. Kan jeg bruke m42,m44 motorer? Hva må jeg da ha med i tillegg? Dyser osv? Hva er egentlig forskjellen? Ble mye spørsmål her nå, håper noen her inne vet og vil dele sine kunnskaper med meg. Er ute etter å lære mer om BMW. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlXz Skrevet Oktober 4, 2009 Share Skrevet Oktober 4, 2009 Om du skal godkjenne dette er jeg redd du må kjøpe deg en motor/bil som er like gammel/ny som den du allerede har, eller nyere. (viktig med år og måned bilen stammer fra..) Girkassa tror jeg går greit å bruke, men er mulig at IS'n har en annen utveksling eller noe annen innmat, og dermed tåler mer. ?? Instrument må du bytte for å få turteller rett, samt at IS'n går til 240 på speedo, mens 318 går til 220. Kjøper du hel bil, så har du vel stortsett alt du trenger. Men pass på å få med motor, motor ledningsnett (husk om det er startsperre, få også med hjerne, ewsII boks og chip(nøkkel)). Du har en 97mod bil fra før, da har du garantert startsperre.., så du slipper nok å legge opp nytt el nett til dette, skal vel bare være å bytte ut ews boksen og chip i nøkkel tenker jeg. (motorelnett og hjerne lar du sitte på den nye motoren når du setter den inn.) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cheron Skrevet Oktober 5, 2009 Forfatter Share Skrevet Oktober 5, 2009 Takk for innspill.. Instrumentet på IS går nok til 260 for min går til 240 og er I... Jeg kommer til å kjøpe meg en komplett bil ja, så er i grunn bare å flytte alt over, men da må jeg ha en 97 modell eller nyere da altså? Ikke en 93-94 modell... Da får jeg sette svigerfar på saken om å sjekke ut 97 modeller 318IS i Berlin Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cheron Skrevet November 9, 2009 Forfatter Share Skrevet November 9, 2009 Da har jeg fått svar både fra BMW og Vegvesnet...; Dette sa Vegvesenet: "Hei Vi kan godkjenne en slik ombygging hvis hovedimportør kan bekrefte at dette er mulig, evt hva som må endres. Hvis bilen har vært registrert i Norge under 10 år, må du kontakte tollvesenet for å avklare om en evt effektøkning vil gi avgift. Når du har en slik dokumentasjon bestiller du time for kontroll ( 06650 ) og nytt vognkort. Dette koster 430 kr. Husk å ta med vognkort del 2." Ergo jeg får godkjent dette om BMW hovedimportør sier ja. Svaret fra BMW: "Det er riktig av vegmyndighetene å overlate dette til den aktuelle Merkeimportøren. Dette går under ombyggning, og etter informasjon ifra vår Norske Importør BMW Norge AS, så tar de ikke imot denne typen henvendelser. BMW har desverre ingen kapasitet til å behandle slike saker. Derfor kan desverre heller ikke vi hjelpe deg med dette. " Da ser det ille ut. Med mindre noen her inne sitter med ett sånt dokument fra tidligere motorbytte? Forslag noen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlXz Skrevet November 9, 2009 Share Skrevet November 9, 2009 Må bare finnet et bmw verksted som kan bekrefte at deler er byttet over..? Altså at din bil blir identisk med en 318is etterpå, alt av bremser, motor, osv. Ville ringt litt rundt og hørt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cheron Skrevet November 9, 2009 Forfatter Share Skrevet November 9, 2009 Har ikke gitt meg helt enda... Fikk svar fra rs kjøretøyteknisk at hvis jeg avtalte med trafikkstasjonen på forhånd om det var mulig å få dette godkjent uten dokumenter og jeg avtalte planen min i forkant. Laget et presentasjon av hva som er tenkt byttet og så vise dette etterpå om alt stemmer overrens kunne det bli godkjent uten dokumentasjon. Men dette var opp til hvert enkelt trafikkstasjon. Og side jeg bor i Vestfold må jeg prøve i Tønsberg først. Men det aller beste er om noen her hadde ett sånt dokument liggende fra sitt eget prosjekt etc,.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cheron Skrevet November 10, 2009 Forfatter Share Skrevet November 10, 2009 Da ser det ut som jeg dropper ett planlagt motorbytte. Igjen har jeg fått mail fra BMW hovedimportøret samt Bilia i Tønsberg. De kommer på ingen måte til å hjelpe meg med noe dokument som kan bevise at E36 318IS faktisk eksisterer og vil hjelpe meg med ett dokument som omhandler forskjellen på disse bilene... Så uten stempel fra BMW er det ett sjansespill om jeg får det godkjent på Vegvesnet.. Kjipt, men realiteten er sånn.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LK Skrevet November 10, 2009 Share Skrevet November 10, 2009 Er det noe som ikke virker hvis man bytter fra m40 til m42 motor uten å bytte instrumentpanelet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå