Jump to content

Bilen starter ikke, hva kan det være? E39 528!

le0n
 Share

Recommended Posts

Det begynte med at bilen når den stå på tomgang plutselig kuttet gass, men ikke lengre at en bilen ikke stoppet og bare fortsatte og gå. Skjedde også noen ganger mens bilen var i drift. Skjedde oftere og oftere, også lot jeg bilen stå en langhelg når jeg var bortreist, og når jeg kom hjem startet den ikke i det hele tatt.

Så her er det jeg tenker:

Den kjinner, så først trodde vi det var bensinpumpa.

Den ble bestilt, men har funnet ut at det ikke var den for pumpa virker, releet og sikringer er inntakt og starteren funker. (noen som vil kjøpe pumpa?)

Så i morgen skal vi sjekke om det pumper bensin helt frem (kanskje kullfilter?) og at det er gnist på pluggene. Kommer tilbake til resultat i morgen.

Det mest vanlige problemet sies og være "Check the Crank Angle Sensor ". Hva er det oversatt? Svinghjulsensor? Hvordan sjekker jeg den, trenger jeg på diagnose da kanskje?

Bensinfilter.. Er det det vi kaller kullfilter, eller er det flere som bør sjekkes?

Noen som har ide eller erfaringer?

Okay, ja det er neste steg etter at jeg sjekker om det kommer frem bensin og at det er gnist. Kjørte diagnose på den da jeg var på service i vår, da fusket den innmellom bare men det viser vell mer nå når den står gjerne.

Er det kamakselføler som er deff., så starter bilen IKKE.

Veivaksel føler gir seg til kjenne med at bilen går dårligere og blir tungstartet, men starter og går.

Veiv føler blir om regel ikke 100% deff. med en gang, så din forklaring på problemet gir meg klare indikasjoner på at det er veiv føler som nå er deff.

Du får forsåvidt samme oppførsel på motor når kam føler begynner og tulle også, men som nevnt kan bilen fremdeles startes og brukes når den er helt deffekt.

Kjenner du ingen som kan ta diagnose (f.eks. carsoft) så vil du måtte betale typisk halv pris av hva en føler koster ny, så da ville jeg personlig kjøpt en veiv føler og prøvd det før en diagnose på et bmw verksted.

Hvorfor?

Fordi jeg tror garantert det er den føleren som er kaputt, men om ikke, så er det en sak som ikke er dum og bytte uansett.

Tenkte og kjøre diagnose på den i dag på ett værksted. Er ikke orginal værksted, så prisene er ikke helt galematias heller..

Dette med veiv og kam føler dukker naturligvis opp det da vist det er det som er problemet? Og det er ikke spesielt dyrt?

Var veivakselføleren som fuska ja, og mens den sto på verksted så oppdaga de en ganske drøy oljelekasje fra en oljekjøler til automatgir olja så det var kanskje litt hell i uhell at jeg måtte på verksted:)