Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 89 mod facelift 316. M40B16(?)

Hva må gjøres mtp ledningsnett, girkasse evt mellomaksel?

Jeg regner med at man bruker 325 motorfester, og 325 eksos.

Andre ting som må bygges om? Da tenker jeg på helt plain motorbytte og ikke ombygg.

Jeg antar det vil være best å bruke M20, og ikke M50? mtp arbeidsmengde.

Har prøvd å søke i forumet, men søkemotoren er helt udugelig.

Skrevet

Du bruker alt fra 325 motoren ja.

Minns jeg rett så passer facelift 316/318 kassa (Getrag 240) på M20n, sammen med 316n mellomaksel. Men du vil antaklig få en morsom utveksling.

Skrevet

"Also where the loom plugs into the body ( beside fuse box ) you need to check pin 20 to make sure there is not a brown wire on the car side of the connector , some engine side connectors have a UNFUSED live on this pin so when you connect them together you will have a dead short .

hope this helps "

Fant dette på et forum. Jeg antar man bare trenger å bytte hjerne og motorledningsnett og ikke alt mulig annet når det gjelder det elektriske?

Skrevet

Som sagt, du bruker alt fra 325 motoren. Den har eget motorelnett og ECU, som alle andre motorer. Da du river ut 316 motoren skrur du fra hverandre motorkontakten slik at bare bilens kontakt står igjen(sitter i plastholder på torpedo) ved sikringsboksen. Så lemper du nedi 325n og plugger til dens elnett i motorkontakten.. Enkelt og genialt.

Elnettskjema finnes du i M50 i E30 tråden. Der kan du dobbeltsjekke farge på ledningene i både bilens kontakt og motorens kontakt, og forsikre deg om at de står rett.

Skrevet

Hvis det ikke er mer arbeid enn du forklarer her så er det fort gjort bare man har alt.

Det vil sikkert dukke opp div småting som må moddes men det går.

Må bare finne ut om det du sier ang gir og mellomaksel stemmer.

Skrevet

Det er gjort på en dags arbeid om du starter tidlig, har rett ustyr, og vet hva du driver med.

MEN, gjerne så dukker det opp noe. Du merker noe som er slitt og dårlig, noe knekker eller går istykker. Been there.. :oops:

Hvis du river den ned på en fredags kveld, så har du den iallefall klar til søndag kveld!

Skrevet

Ja, kjenner til det samme selv.

Motorbytte går som regel aldri feilfritt. Enten er det noe som ryker, eller så er det noe som mangler.

Er det samme hvilken årsmodell motoren kommer i fra?

Skrevet

Det enkleste er jo bare å finne en facelift motor, de skal være nogenlunde identiske på elnettet. Facelift radiatoren har også like innfestningspunkter i frontmasken. En bedre motor spør du meg, med bedre topp og motorstyring. Men lavere kompresjon og katalysator.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...