Gå til innhold

E30 - 325IX - Lekebil


E30IX
 Share

Anbefalte innlegg

Forord:

scwzzowedxvrwwazxelf.jpg

Prosjekt og prosjekt fru blom.. Vi får se, den er sinsykt konge på vintern.

Jeg er egentlig litt lei E30IX'n, da vedlikeholdskostnader/tid er rimelig latterlig mye.

Rusten har også kommet, klarlakken er borte og nådestøten var da jeg så rust i hjulbuen imot kanalen.

Bilen har noen bulker fra tidligere kolisjoner som jeg alldrig orka å få fikse og trengte cash til annet.

Etter å ha sett på alternativer til IX i noen måneder på finn uten å helt finne noe som tente meg for ny lekebil, ramla jeg tilfeldigvis over en mulig garasjeplass.

På dette tidspunktet hadde IX stått råtna siden i sommer.

Det var noe vannlekasje og ulyd i noe lager, den kokte og jeg bare parkerte den.

På samme tidsrom har jeg blitt pappa, byttet jobb og alt annet som hører til å bli "voksen".

Bilen:

Modell: E30 325IX 1986

Farge: Hvit med litt krokan ;D

Km: 185000 (Norsk bil, ikke import)

Mods:

H&R senkefjær

2,5" Eksos

EBC turbo groove foran - Red stuff

EBC bak - Red stuff

Alarm, sentralås, startsperre.

Deler som er byttet de siste årene:

- Styresnekke

- Alle foringer/stag/bærearmer foram/bak.

- Varmeapparat

- Lys

- Et par cm med annet dill i verksted regninger.

Problemer:

- Fukt vann i bagasjerom. (Hull etter feste imellom bagasjerom arma)

- Kjørleveske som har lekket inn i førersiden. (Varmeregulator)

- Lekasje i varmeregulatorn.

- Frontlys venstre side funker ikke.

- Ulyd høyre side. (Hjulager?)

- Klukkelyd venste side.

- Defekt låsylinder fører side.

- Dårlig/treig sentralås, fryser på vintern.

- Treige elvindu som må hjelpes.

- Bremselys, skiltlys, blinklys

- Slitt frontvindu, kjørt uten vister en gang.

Rust/Karroseri:

- Små flekker tak, panser, rundt frontvindu.

- Rust i hjulbue, inkl hull til kanal.

- Bagasjeromlokk festet på en siden har ramlet av.

- Bulker/stripe bak høyre ved bensinlokket.

- Rust i dørene, samt bulk i høyre dør.

- Rust dørkam. (Overflate)

- Rust i hull under ekspansjontanken.

- Rust i motorromet på fjærbenet. (Overflate)

- Slitt førersete (Høy/tøy)

Utestående vedlikehold/motor:

- Registerreim, vannpumpe

- Oljeskifte/Filter

- Plugger

- Mindre oljelekasje. (Topp/bunnpakning)

- Slitte ventilforinger (Tror jeg)

- Kakkler litt (Må justeres)

Annet:

- Jager på tomgang de 2 første minuttene som kald. (Ellers stabil)

- Litt skeift ratt (hjulinstillinger er utført)

Går utifra at en hver normal person ville kvittet seg med "vraket" asap.

Målet med prosjektet er å ha en best mulig lekebil, og få gjort mest mulig selv/billig. Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om kosmetiske ting.

Det skal også sies at jeg gir bilen mye juling, så jeg har mye meg selv å skylde på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forord:

Jeg legger altså nybil planene på hylla en stund, har fått tilgang til garasjeplass.

qnlu6lymvggo11nxxf9a.jpg

Status que:

- Bilen er tom for kjørleveske, og står på parkeringsplassen hjemme.

- Lekker fra øvre høyre side på fører siden, ikke trykk på kjørlesystemet.

Arbeid:

- Skrur av alt av deksel og midtkonsol for å komme bedre til.

- Av med deksel over girspaken m.m

- Fyller på veske og leter etter lekasje.

- Finner lekasje i varmeregulator, klarer ikke helt å se hva som er galt med den uten lys. For meg virker det som skruene går fra motoren og inn. Bestemmer meg for å skru senere.

- Fyller opp bilen med vannflasker.

- Fyller på maks kjørleveske, starter bilen ved hjelp av start kabler.

- Kjører så rolig jeg kan til garasje med følgebil. (Har tau med - just in case)

- Får bilen kjør inn i garasje.

- Ser at det er mye enklere en jeg trodde å skru av varmeregulatoren.

jf9ps8cxvsfnbcsh5hfb.jpg

- Får den endelig av og ser skaden, boltene som holder den sammen har gitt etter (trykk ?).b

- Tar av polene på batteriet siden alarmen uler uten noen grunn.

Noterer meg følgende:

- Ulyd høye side (Hjulager ?)

- Stor vanlekkasje her ja, det spruter når bilen blir varm.

- Kø og lyskryss skaper hverdags dramatikk, men det går greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørling:

- Slo ut de defekte boltene i varmeregulatorn, og skrudde de sammen med M-3 skruer og løsmutter.

74d2wi40h8jd2201a03q.jpg

- Skrudde på delen, og gikk over slager og annet rundt kjørling etter evt andre lekasjer.

- Fylte på kjørleveske. (50/50)

- Jekket opp bilen slik at lufta skal komme lengst ut og får luftet systemet, sammtidlig som varmen står på fult.

- Jobber med luftinga i en halvtime før jeg er fornøyd.

- Skruer av litt lister og deksel slik at jeg kommer til under matta.

- Setter på varme her, etter at jeg har tatt det værste sølet med papir/handuk.

Alarm:

- Feilsøker ulingen, alarmen uler svakt når bilen er igang.

- DEFA driten er så gammel at jeg finner ingen koblings skjema.

- Finner feilen ved at hovedkotakten sitter noe løst.

- Trykker den max inn og legger på noen punkter med lim så den skal holde seg på plass.

Lys:

- Feilsøker sikring, rele.

- Måler meg frem, men oppdager ingen feil i utgangspunktet.

- Tester med ny pære

- Etter mye om og men klarer jeg å lokalisere at det ikke er kontakt imellom sko og bolt i saken som skrues på lyset.

- Bolter denne et par ganger før jeg endelig får kontakt.

fkia13t86n7zkrtn1dj9.jpg

Sån, da er bilen kjørbar og jeg tar en runde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...