E30IX Skrevet Oktober 6, 2009 Share Skrevet Oktober 6, 2009 Forord: Prosjekt og prosjekt fru blom.. Vi får se, den er sinsykt konge på vintern. Jeg er egentlig litt lei E30IX'n, da vedlikeholdskostnader/tid er rimelig latterlig mye. Rusten har også kommet, klarlakken er borte og nådestøten var da jeg så rust i hjulbuen imot kanalen. Bilen har noen bulker fra tidligere kolisjoner som jeg alldrig orka å få fikse og trengte cash til annet. Etter å ha sett på alternativer til IX i noen måneder på finn uten å helt finne noe som tente meg for ny lekebil, ramla jeg tilfeldigvis over en mulig garasjeplass. På dette tidspunktet hadde IX stått råtna siden i sommer. Det var noe vannlekasje og ulyd i noe lager, den kokte og jeg bare parkerte den. På samme tidsrom har jeg blitt pappa, byttet jobb og alt annet som hører til å bli "voksen". Bilen: Modell: E30 325IX 1986 Farge: Hvit med litt krokan ;D Km: 185000 (Norsk bil, ikke import) Mods: H&R senkefjær 2,5" Eksos EBC turbo groove foran - Red stuff EBC bak - Red stuff Alarm, sentralås, startsperre. Deler som er byttet de siste årene: - Styresnekke - Alle foringer/stag/bærearmer foram/bak. - Varmeapparat - Lys - Et par cm med annet dill i verksted regninger. Problemer: - Fukt vann i bagasjerom. (Hull etter feste imellom bagasjerom arma) - Kjørleveske som har lekket inn i førersiden. (Varmeregulator) - Lekasje i varmeregulatorn. - Frontlys venstre side funker ikke. - Ulyd høyre side. (Hjulager?) - Klukkelyd venste side. - Defekt låsylinder fører side. - Dårlig/treig sentralås, fryser på vintern. - Treige elvindu som må hjelpes. - Bremselys, skiltlys, blinklys - Slitt frontvindu, kjørt uten vister en gang. Rust/Karroseri: - Små flekker tak, panser, rundt frontvindu. - Rust i hjulbue, inkl hull til kanal. - Bagasjeromlokk festet på en siden har ramlet av. - Bulker/stripe bak høyre ved bensinlokket. - Rust i dørene, samt bulk i høyre dør. - Rust dørkam. (Overflate) - Rust i hull under ekspansjontanken. - Rust i motorromet på fjærbenet. (Overflate) - Slitt førersete (Høy/tøy) Utestående vedlikehold/motor: - Registerreim, vannpumpe - Oljeskifte/Filter - Plugger - Mindre oljelekasje. (Topp/bunnpakning) - Slitte ventilforinger (Tror jeg) - Kakkler litt (Må justeres) Annet: - Jager på tomgang de 2 første minuttene som kald. (Ellers stabil) - Litt skeift ratt (hjulinstillinger er utført) Går utifra at en hver normal person ville kvittet seg med "vraket" asap. Målet med prosjektet er å ha en best mulig lekebil, og få gjort mest mulig selv/billig. Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om kosmetiske ting. Det skal også sies at jeg gir bilen mye juling, så jeg har mye meg selv å skylde på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E30IX Skrevet Oktober 6, 2009 Forfatter Share Skrevet Oktober 6, 2009 Forord: Jeg legger altså nybil planene på hylla en stund, har fått tilgang til garasjeplass. Status que: - Bilen er tom for kjørleveske, og står på parkeringsplassen hjemme. - Lekker fra øvre høyre side på fører siden, ikke trykk på kjørlesystemet. Arbeid: - Skrur av alt av deksel og midtkonsol for å komme bedre til. - Av med deksel over girspaken m.m - Fyller på veske og leter etter lekasje. - Finner lekasje i varmeregulator, klarer ikke helt å se hva som er galt med den uten lys. For meg virker det som skruene går fra motoren og inn. Bestemmer meg for å skru senere. - Fyller opp bilen med vannflasker. - Fyller på maks kjørleveske, starter bilen ved hjelp av start kabler. - Kjører så rolig jeg kan til garasje med følgebil. (Har tau med - just in case) - Får bilen kjør inn i garasje. - Ser at det er mye enklere en jeg trodde å skru av varmeregulatoren. - Får den endelig av og ser skaden, boltene som holder den sammen har gitt etter (trykk ?).b - Tar av polene på batteriet siden alarmen uler uten noen grunn. Noterer meg følgende: - Ulyd høye side (Hjulager ?) - Stor vanlekkasje her ja, det spruter når bilen blir varm. - Kø og lyskryss skaper hverdags dramatikk, men det går greit. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E30IX Skrevet Oktober 7, 2009 Forfatter Share Skrevet Oktober 7, 2009 Kjørling: - Slo ut de defekte boltene i varmeregulatorn, og skrudde de sammen med M-3 skruer og løsmutter. - Skrudde på delen, og gikk over slager og annet rundt kjørling etter evt andre lekasjer. - Fylte på kjørleveske. (50/50) - Jekket opp bilen slik at lufta skal komme lengst ut og får luftet systemet, sammtidlig som varmen står på fult. - Jobber med luftinga i en halvtime før jeg er fornøyd. - Skruer av litt lister og deksel slik at jeg kommer til under matta. - Setter på varme her, etter at jeg har tatt det værste sølet med papir/handuk. Alarm: - Feilsøker ulingen, alarmen uler svakt når bilen er igang. - DEFA driten er så gammel at jeg finner ingen koblings skjema. - Finner feilen ved at hovedkotakten sitter noe løst. - Trykker den max inn og legger på noen punkter med lim så den skal holde seg på plass. Lys: - Feilsøker sikring, rele. - Måler meg frem, men oppdager ingen feil i utgangspunktet. - Tester med ny pære - Etter mye om og men klarer jeg å lokalisere at det ikke er kontakt imellom sko og bolt i saken som skrues på lyset. - Bolter denne et par ganger før jeg endelig får kontakt. Sån, da er bilen kjørbar og jeg tar en runde Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
redrocket Skrevet April 28, 2010 Share Skrevet April 28, 2010 hva skal du ha for bilen?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå