Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ute etter et instrumentpanel fra en BMW E32 produsert etter februar 1989. Panelet bør komme fra en bil med sekser. Om det har noe å si om en setter inn et panel fra en bil med automatgir i en bil med manueltgir, som jeg har, er jeg foreløpig usikker på.

Så er det noen som har ett slikt panel å selge er jeg meget interessert.

Skrevet

Mange takk for svar. Jeg har vært uten internettilgang i det siste, så jeg så ikke innleggene før nå.

Saken er at den at det er en feil på alle Km-tellerene i pre feb. '89 BMW E32 som gjør at alle disse stopper å telle etter at de er gått 299960 Km. Sånn jeg har skjønt det sitter dette problemet i kodebrikken som sitter baki der. Og denne kodebrikken styrer med en del rart, så det blir vist feil å putte inn en ifra en V12 i en bil med rekkesekser, som jeg har.

Kilden min på dette er denne artikkelen som tar for seg problemet [Link]

Som det står der:

"Do check that it comes from the same type of vehicle. Getting the plug from a car with a manual box will disable the automatic gearbox program, getting a plug from a v12 into a R6 will mess up the fuel consumption"

Nå vet jeg ikke om det han mener er at det er forbruksmeteret som blir feil, som jo egentlig ikke er den største av tragedier, eller om det er det faktiske drivstofforbruket som vil endres, som jo er en litt verre tragedie. Men uansett ville det vært å foretrekke at panelet kom fra en bil med noenlunde samme konfigurasjon som min egen.

  • 3 weeks later...
Skrevet

Snakket med ett par forskjellige BMW-teknikere idag, og problemet var ukjent for begge disse. Men han ene mente det ville by på all verdens problemer (han svartmalte det veldig, uten at jeg fikk noe konkrete eksempler) om en puttet inn ett instrumentpanel fra en bil med ulik konfigurasjon.

Så jeg er nok iallefall nødt til å få tak i ett panel fra en bil med sekser.

Skrevet

Du skal ha den fra før feb89 ikke etter, da det problemet bare er før feb89. og kodebrikken sitter ikke i spidommeteret på denne men i den brune plugen som er pluget i spidometeret. Hvis du setter inn en annen brukt kodebrikke får du en liten rød prikk ved siden av kilometer tallene som sier at du har tuklet med km. standen. For og slippe dette må du bestille en ny på BMW som er kodet til bilen. BMW verkstedene kan ikke kode denne må bestilles. Så du trenger ikke spidometer men kodebrikke.

Men du kan bruke nyere hvis du tar ut den brune kodebrikken fra kablen og setter inn spido. fra etter feb89 påse at den er til 6syl. og aut. eller manuelt gir etter som hva du har.

Skrevet

Takk takk, her føler jeg vi begynner å nærme oss en løsning. Men først og fremst er det pri. å få bilen godkjent, og etter informasjonen du kom med i den andre tråden min kan det jo se ut som at det vil la seg gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...