Johnsen Skrevet Oktober 7, 2009 Skrevet Oktober 7, 2009 I fjor gikk jeg til innkjøp av en bil jeg for å ha noe å stusse med i garasjen. Et år er gått og grunnet skolegang i Oslo og at bilen står i Mo i Rana, så har det ikke gått særlig raskt i starten. Nå i sommer flyttet jeg nordover igjen, og ting begynner å ta form. Jeg skriver ikke så mye her i starten, får heller ta det underveis. Jeg er ikke en typisk "blogger", så dette får gå som det går! er no mest for morros skyld. Helt kort om bilen, så er det en helt orginal 4-dørs 320i 86-modell. Den var gått rundt 240 000km, så jeg var spent da jeg begynte å demontere for å lete etter rust. Men her ble jeg positivt overrasket. Den er kun angrepet skikkelig på 3-4 plasser. I bagasjerommet, nede på skjermen på passasjersiden og under dørmatten på høyre side bak. Men alt av rust skal fjernes helt! Ellers er planene mange og spesielle, men det kommer jeg tilbake til etterhvert. Demontering og leting etter rust er i gang. Startet med å gjøre bagasjerommet ferdig. Sandblåste overflaterusten og skar ut og sveiset i nytt der hvor det var kraftigere angrep. Slikt som dette, var som dette på begge sider. Gikk til innkjøp av sveiseapparat, så nå gjenstår bare å lære seg å brukde det skikkelig!
Johnsen Skrevet Oktober 7, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 7, 2009 Har som sagt gått ei stund siden vi startet med bilen nå, men lite bilder har blitt tatt. Men bagasjeromet ble ferdigstilt aller først. Lakket og gjort helt ferdig. I vinter ble det kjøpt inn en del ting, som bakvinge, takforlenger, nye lykter, nytt panser, etc. Det vi startet med i vår var å breie ut skjermene. Jeg hadde først kjøpt noen skjermbreddere som egentlig var til 02`er, men disse passer ikke 4-dørs da det blir for trangt mellom bakskjerm og bakdør. Så disse solgte jeg og vi bestemte oss for å bredde ut dette selv. tenkte flrst på valsing, men ville prøve noe annet. Skal innrømme vi var noe betenkte da vi startet å skjære i skjermene. Skar opp med 2-3 cm avstand rundt hele skjermen. Brettet ut "flappen" og skar av den nedersete delen. Bøyde til 1,5mm stål som vi varmet og banket på plass rundt kansten. Grunn til dette var for å få en finere og rundere kant. Her er lista sveiset på plass. Blir spennende å se hvordan dette blir da vi får sparklet det noen runder.
Johnsen Skrevet Oktober 7, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 7, 2009 Har fått breddet begge bakskjermene og har nå tatt ned traversen og drivverket bak. Fått vasket dette med tidenes kraftigste høytrykkspyler (gikk på diesel og var på størrelsen med en traktor), bahandlet og lakket det. Har også byttet ut det som er av foringer, pakninger, mansjetter ol.. Opaget at diffen var hardt skadd av rust, nesten litt på grensen, så dette må skiftes. Skulle hatt en med min 25% sperre, dersom noen skulle ha noen på lager!? Har pusset ned og bahandlet skjermene og satt på senkesett. Ja, det blir nok skivebrems bak om litt, men så at det var helt nye bremseband bak, så det blir ikke prioritert med det aller første.
winchester Skrevet Oktober 8, 2009 Skrevet Oktober 8, 2009 Ser ut som et bra prosjekt, skal følge med her!
Johnsen Skrevet Oktober 8, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 8, 2009 Jada, blir bra dette, men vil nok ta litt tid da det er et familieprsosjekt og jobb og skole vil kreve sitt!
Johnsen Skrevet Oktober 8, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 8, 2009 Har begynt å overhale forstillingen og lurer litt på hvordan man skifter foringen på bærebroen? Varmer vel for å få den ut, men er det overkommelig å få den inn igjen? Hvilken funksjon har egentlig denne? Rimelig klare for å tre av disse gamle gutta også! Sånn står bilen i dag.
winchester Skrevet Oktober 8, 2009 Skrevet Oktober 8, 2009 Har begynt å overhale forstillingen og lurer litt på hvordan man skifter foringen på bærebroen? Varmer vel for å få den ut, men er det overkommelig å få den inn igjen?Hvilken funksjon har egentlig denne? Rimelig klare for å tre av disse gamle gutta også! Sånn står bilen i dag. Det der er traversforingen som går inn i bærearmen, skal redusere risting i forstilling regner jeg med. Du brenner de ut, så presser du de nye inn igjen, gjerne med en presse ment for slikt, men funker med mye rå kraft også.
Johnsen Skrevet Oktober 9, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 9, 2009 Ja, var som jeg trodde. Da er bestilling på alt av foringer, lager, mansjetter osv osv til hele forstillingen og dempersystemet bestilt. I mellomtiden blir det å rette opp i en skade som har fått MYE kreft i seg. Bilen har tydeligvis slått nedi helt nederst i høyre skjerm\kanal. Er rust igjennom og inn i passasjersiden på bilen. Har fri i dag, så det blir enn spennende dag i garasjen!
winchester Skrevet Oktober 9, 2009 Skrevet Oktober 9, 2009 Hadde et slikt rusthull på min jeg og, tok ikke lange tiden å fikse det. Kapp ut, slip bort overflaterust og tilpass plater effektivt så går det fort Hjelper også på å ha en venn der til motivasjon.
svart Skrevet Oktober 9, 2009 Skrevet Oktober 9, 2009 Hei! Har du sånn på travers festene dine? På ene festet har jeg en rund plate, men på andre siden er det ikke.cab91 btw.Lurer på om det skal være sånn.. Høyre side Venstre side
Johnsen Skrevet Oktober 9, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 9, 2009 Hei! Har du sånn på travers festene dine? På ene festet har jeg en rund plate, men på andre siden er det ikke.cab91 btw.Lurer på om det skal være sånn..Høyre side Venstre side Jeg har ikke noe skiver eller plater mellom traversen og ramma nei!? Det er jo ei "foring" i selve traversen, e, opphøyd ring som skal inn i et hull i ramma.
Johnsen Skrevet Oktober 9, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 9, 2009 Fikk gjort litt i dag også. Fikk skåret ut rusten som gikk gjennom og inn i kupeen. Gikk utrolig greit. Også har jeg pusset ned, behandlet og malt traversen, stabstaget, fjærskålene, fjærbeina og motorfestene. I tillegg har jeg bestilt en hel masse deler fra GS.
svart Skrevet Oktober 9, 2009 Skrevet Oktober 9, 2009 Jeg har ikke noe skiver eller plater mellom traversen og ramma nei!? Det er jo ei "foring" i selve traversen, e, opphøyd ring som skal inn i et hull i ramma. Den e go, det var d jeg trodde var mest naturlig.Ble bare usikker på om den var rustet vekk på andre siden så jeg måtte begynne å sveise opp en plate. Får hamre litt så faller den nok av:-) Merkelig...Takk for svar!
E30Frelst Skrevet Oktober 9, 2009 Skrevet Oktober 9, 2009 Jaggu har du fått deg prosjekt bil og! Gratulerer, og lykke til videre!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå