BMW ///BJ Skrevet November 7, 2009 Skrevet November 7, 2009 jeg har m50b20 og jeg har også fylt nærmere 9 liter olje etter olje+ filter skifte! jeg skjønner egentlig ikke at dette kan stemme? men da burde jo oljetrykket ha vært ganske høyt, men nå er jeg ikke helt 100% sikker på at den måleren min funker, den viser hvertfall ca 1 bar på tomgang når motoren er varm, noen som vet hva trykket egentlig skal være på disse motorene?
Fliid Skrevet November 7, 2009 Skrevet November 7, 2009 6,75L Om man har ett rør på diameter 1 cm og om man suger opp fra ett kar som rommer 9 liter eller 30 liter, så blir trykket det samme. Trykket endres når man endrer diameter på røret eller hastigheten på oppsuging. Trykket skal ligge på litt over 1 ved varm motor. BMW har noen av verdens laveste oljetrykk på motor.
Bimmerlars Skrevet November 8, 2009 Skrevet November 8, 2009 Din motor skal ha 6,5 liter ved filterskift. Peilepinnerøret er pressa ned i bunnpanna og festet med en m6 skrue til en brakett på motorblokka. Dersom røret ikke er stukket langt nok inn får du ikke på denne skruen. Dersom o-ring 13 er ødelagt eller mangler får du en voldsom oljelekkasje. Selv hatt dårlig o-ring der. Da skvetter det ut under kjøring. Har du mye blårøyk ved kjøring? Masse lekkasjer? Tenker på at du har fylt 10-12 liter på 30.000 km. Kjører du forresten 30.000 før du skifter olje?
bmwmann24 Skrevet Mai 11, 2015 Skrevet Mai 11, 2015 Oljeservice med filterbytte: 6.5l Oljetrykk: 4Bar Ellers litt info om b25 Antal cylindrar Typ: 6/DOHCCylindervolym cm³: 2494 (2476)Kompressionsförhållande :1: 10,5Blyfri bensin : JaOktantal RON: 95Tändsystem Märke: BoschTändsystem Typ: Motronic M3.3.1Tändsystem Beskrivningar: Map-DITriggningspunkt : VevaxelBränslesystem Märke: BoschBränslesystem Typ: Motronic M3.3.1Bränslesystem Beskrivningar: MFI-sLuftmätare Typ: LuftmassamätareKombinerat styrdon bränsle/tändsystem : JaDatalänkanslutning : JaTändsystemTändspole Märke: BoschTändspole Typ: 0 221 504 410Matningsspänning + med förkopplingsmotstånd V: 11,0Primärmotstånd Ohm: 0,3-0,5Tändningsföljd : 1-5-3-6-2-4 BildFördelare (tändmodul) Märke: BoschFördelare (tändmodul) Nr.: (0 261 200 403)TestförutsättningarTestförutsättningar : Autodatas AnmärkningGrundtändläge - FÖD °Motor/varv/min: Icke justerbarFörställningskontroll °Motor/varv/min: Kontrolleras av motorstyrdonTomgångsvarvtal varv/min: 700±40 Icke justerbarOljetemperatur för CO-provning °C: 60CO-halt vid tomgång - avgasrör Vol.%: 0,5 Max Icke justerbarCO-halt vid tomgång - mätutag Vol.%: 0,7±0,5 Icke justerbarHC-halt vid tomgång ppm: 100CO2-halt vid tomgång Vol.%: 14,5-16O2-halt vid tomgång Vol.%: 0,1-0,5Förhöjt varvtal för CO-test varv/min: 2500-3000CO-värde vid förhöjt varvtal Vol. %: 0,3Lambdavärde λ: 0,97-1,03TändstiftTändstift Originalmonterad typ: BoschTändstift Typ: F7LDCRElektrodavstånd mm: 0,9Tändstift Märke: AutoliteTändstift Typ: 3923Elektrodavstånd mm: 0,9Tändstift Märke: BeruTändstift Typ: 14F-7LDUR4Elektrodavstånd mm: 0,9Tändstift Märke: BoschTändstift Typ: F7LDCRElektrodavstånd mm: 0,9Tändstift Märke: ChampionTändstift Typ: RC8DMCTändstift Märke: NGKTändstift Typ: BKR6EKElektrodavstånd mm: 0,9BränslesystemKontroll/JusteringsvärdenVentilspel - inlopp mm: HydrauliskVentilspel - utlopp mm: HydrauliskKompressionstryck bar: 10,0-11,0Oljetryck bar/varv/min: 4,0Kylarlock bar: 0,90-1,10Termostat öppnar vid °C: 88Remspänning (intryckning) - luftkonditionering mm: 0,9-1,1Smörjmedel och volymerÅtdragningsmomentCylinderlock, instruktioner : BildCylinderlockByt skruvar: JaDrag åt: 30-32 NmDrag åt: 90°Drag åt: 90°Övriga motoråtdragningsmomentRamlager Byt skruvar: NejRamlager 1. moment: 20-25 NmRamlager 2. moment: 47°-53°Vevstakslager Byt skruvar: NejVevstakslager 1. moment: 5 NmVevstakslager 2. moment: 20 Nm+70°Oljepump till cylinderblock : 22 NmOljetrågsskruvar : Autodatas AnmärkningAvtappningsplugg för oljetråg : Autodatas AnmärkningSvänghjul/drivplatta : 113-130 NmKopplingstryckplatta : Autodatas AnmärkningVevaxelremskivans/dämparens centrumskruv : 390-430 NmKamaxelhus/lageröverfall : Autodatas AnmärkningVentilkåpa : Autodatas AnmärkningInloppsrör till cylinderlock : Autodatas AnmärkningUtloppsrör till cylinderlock : Autodatas AnmärkningTändstift : 30-33 NmLambdasond : 55 NmKnacksensor : 20 NmÅtdragningsmoment för chassiFramnav : 290 Nm Autodatas AnmärkningBaknav : Autodatas AnmärkningStyrstagsled : 33-40 NmBromsskiva till nav Fram: 16 NmBromsoksfäste Fram: 28 NmBromsok/fäste till nav Fram: 110 NmBromsskiva till nav Bak: 16 NmBromsoksfäste Bak: 28 NmBromsok/fäste till nav Bak: 67 NmBromssköld till nav Bak: 65 NmHjul : 120±10 Nm Autodatas AnmärkningStart och laddningBatteri V/RC (Ah): 12/80 (50)Startmotor Märke: BoschStartmotor Typ: 0 001 108 115Max startmotorström A: 135-165Generator/spänningsregulator Märke: BoschGenerator/spänningsregulator Typ: 0 120 469 967Reglerspänning V: 13,5-14,2Dimensioner, bromsskivor och -trummorMin skivtjocklek innan byte krävs - massiv Fram: 10,4 mmMin skivtjocklek innan byte krävs - ventilerad Fram: 20,4 mmMin skivtjocklek innan byte krävs Bak: Autodatas AnmärkningTjockleksvariation Fram: 0,010 mmTjockleksvariation Bak: 0,010 mmKast hos bromsskiva Fram: 0,20 mmKast hos bromsskiva Bak: 0,20 mmMinsta beläggstjocklek Fram: 3 mmMinsta beläggstjocklek Bak: 3 mmMinsta backtjocklek Bak: 1,5 mmParkeringsbromsens rörelseväg Antal hack: 7Luftkonditionering
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå