Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har m50b20 og jeg har også fylt nærmere 9 liter olje etter olje+ filter skifte! jeg skjønner egentlig ikke at dette kan stemme? men da burde jo oljetrykket ha vært ganske høyt, men nå er jeg ikke helt 100% sikker på at den måleren min funker, den viser hvertfall ca 1 bar på tomgang når motoren er varm, noen som vet hva trykket egentlig skal være på disse motorene?

Skrevet

6,75L Om man har ett rør på diameter 1 cm og om man suger opp fra ett kar som rommer 9 liter eller 30 liter, så blir trykket det samme. Trykket endres når man endrer diameter på røret eller hastigheten på oppsuging.

Trykket skal ligge på litt over 1 ved varm motor. BMW har noen av verdens laveste oljetrykk på motor.

Skrevet

Din motor skal ha 6,5 liter ved filterskift.

Peilepinnerøret er pressa ned i bunnpanna og festet med en m6 skrue til en brakett på motorblokka. Dersom røret ikke er stukket langt nok inn får du ikke på denne skruen. Dersom o-ring 13 er ødelagt eller mangler får du en voldsom oljelekkasje. Selv hatt dårlig o-ring der. Da skvetter det ut under kjøring.

Har du mye blårøyk ved kjøring? Masse lekkasjer? Tenker på at du har fylt 10-12 liter på 30.000 km. Kjører du forresten 30.000 før du skifter olje?

  • 5 years later...
Skrevet

Oljeservice med filterbytte: 6.5l

Oljetrykk: 4Bar

 

Ellers litt info om b25

 

Antal cylindrar Typ: 6/DOHC
Cylindervolym cm³: 2494 (2476)
Kompressionsförhållande :1: 10,5
Blyfri bensin : Ja
Oktantal RON: 95
Tändsystem Märke: Bosch
Tändsystem Typ: Motronic M3.3.1
Tändsystem Beskrivningar: Map-DI
Triggningspunkt : Vevaxel
Bränslesystem Märke: Bosch
Bränslesystem Typ: Motronic M3.3.1
Bränslesystem Beskrivningar: MFI-s
Luftmätare Typ: Luftmassamätare
Kombinerat styrdon bränsle/tändsystem : Ja
Datalänkanslutning : Ja
Tändsystem
Tändspole Märke: Bosch
Tändspole Typ: 0 221 504 410
Matningsspänning + med förkopplingsmotstånd V: 11,0
Primärmotstånd Ohm: 0,3-0,5
Tändningsföljd : 1-5-3-6-2-4 Bild
Fördelare (tändmodul) Märke: Bosch
Fördelare (tändmodul) Nr.: (0 261 200 403)
Testförutsättningar
Testförutsättningar : Autodatas Anmärkning
Grundtändläge - FÖD °Motor/varv/min: Icke justerbar
Förställningskontroll °Motor/varv/min: Kontrolleras av motorstyrdon
Tomgångsvarvtal varv/min: 700±40 Icke justerbar
Oljetemperatur för CO-provning °C: 60
CO-halt vid tomgång - avgasrör Vol.%: 0,5 Max Icke justerbar
CO-halt vid tomgång - mätutag Vol.%: 0,7±0,5 Icke justerbar
HC-halt vid tomgång ppm: 100
CO2-halt vid tomgång Vol.%: 14,5-16
O2-halt vid tomgång Vol.%: 0,1-0,5
Förhöjt varvtal för CO-test varv/min: 2500-3000
CO-värde vid förhöjt varvtal Vol. %: 0,3
Lambdavärde λ: 0,97-1,03
Tändstift
Tändstift Originalmonterad typ: Bosch
Tändstift Typ: F7LDCR
Elektrodavstånd mm: 0,9
Tändstift Märke: Autolite
Tändstift Typ: 3923
Elektrodavstånd mm: 0,9
Tändstift Märke: Beru
Tändstift Typ: 14F-7LDUR4
Elektrodavstånd mm: 0,9
Tändstift Märke: Bosch
Tändstift Typ: F7LDCR
Elektrodavstånd mm: 0,9
Tändstift Märke: Champion
Tändstift Typ: RC8DMC
Tändstift Märke: NGK
Tändstift Typ: BKR6EK
Elektrodavstånd mm: 0,9
Bränslesystem
Kontroll/Justeringsvärden
Ventilspel - inlopp mm: Hydraulisk
Ventilspel - utlopp mm: Hydraulisk
Kompressionstryck bar: 10,0-11,0
Oljetryck bar/varv/min: 4,0
Kylarlock bar: 0,90-1,10
Termostat öppnar vid °C: 88
Remspänning (intryckning) - luftkonditionering mm: 0,9-1,1
Smörjmedel och volymer
Åtdragningsmoment
Cylinderlock, instruktioner : Bild
Cylinderlock
Byt skruvar: Ja
Drag åt: 30-32 Nm
Drag åt: 90°
Drag åt: 90°
Övriga motoråtdragningsmoment
Ramlager Byt skruvar: Nej
Ramlager 1. moment: 20-25 Nm
Ramlager 2. moment: 47°-53°
Vevstakslager Byt skruvar: Nej
Vevstakslager 1. moment: 5 Nm
Vevstakslager 2. moment: 20 Nm+70°
Oljepump till cylinderblock : 22 Nm
Oljetrågsskruvar : Autodatas Anmärkning
Avtappningsplugg för oljetråg : Autodatas Anmärkning
Svänghjul/drivplatta : 113-130 Nm
Kopplingstryckplatta : Autodatas Anmärkning
Vevaxelremskivans/dämparens centrumskruv : 390-430 Nm
Kamaxelhus/lageröverfall : Autodatas Anmärkning
Ventilkåpa : Autodatas Anmärkning
Inloppsrör till cylinderlock : Autodatas Anmärkning
Utloppsrör till cylinderlock : Autodatas Anmärkning
Tändstift : 30-33 Nm
Lambdasond : 55 Nm
Knacksensor : 20 Nm
Åtdragningsmoment för chassi
Framnav : 290 Nm Autodatas Anmärkning
Baknav : Autodatas Anmärkning
Styrstagsled : 33-40 Nm
Bromsskiva till nav Fram: 16 Nm
Bromsoksfäste Fram: 28 Nm
Bromsok/fäste till nav Fram: 110 Nm
Bromsskiva till nav Bak: 16 Nm
Bromsoksfäste Bak: 28 Nm
Bromsok/fäste till nav Bak: 67 Nm
Bromssköld till nav Bak: 65 Nm
Hjul : 120±10 Nm Autodatas Anmärkning
Start och laddning
Batteri V/RC (Ah): 12/80 (50)
Startmotor Märke: Bosch
Startmotor Typ: 0 001 108 115
Max startmotorström A: 135-165
Generator/spänningsregulator Märke: Bosch
Generator/spänningsregulator Typ: 0 120 469 967
Reglerspänning V: 13,5-14,2
Dimensioner, bromsskivor och -trummor
Min skivtjocklek innan byte krävs - massiv Fram: 10,4 mm
Min skivtjocklek innan byte krävs - ventilerad Fram: 20,4 mm
Min skivtjocklek innan byte krävs Bak: Autodatas Anmärkning
Tjockleksvariation Fram: 0,010 mm
Tjockleksvariation Bak: 0,010 mm
Kast hos bromsskiva Fram: 0,20 mm
Kast hos bromsskiva Bak: 0,20 mm
Minsta beläggstjocklek Fram: 3 mm
Minsta beläggstjocklek Bak: 3 mm
Minsta backtjocklek Bak: 1,5 mm
Parkeringsbromsens rörelseväg Antal hack: 7
Luftkonditionering

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...