huldra66 Skrevet Oktober 11, 2009 Skrevet Oktober 11, 2009 Hei kjøpte en 318TDS med låst motor i dag, har demontert såpass att vi ser en sjev ventil i innsug , motor kan dreies litt begge veier med skralle på veiv før stemplene stopper i ventilene. Noen som har erfaringer på dette? begge kjedene er hele så skjønner ikke hva som har hoppet over eller hvorfor. Noen med erfaring på temaet så bare hiv dere på, skal prøve og ta toppen av i morgen, må bare kjøpe litt verktøy først. Har med begge guttene på dette som snart er 18 så dette blir nok bilen til han ene Hilsen Terje
ehrnst Skrevet Oktober 12, 2009 Skrevet Oktober 12, 2009 jo det samme har skjedd med min. Har ikke giddet å demontere den. Kjøpte motor i sverige å byttet den i stedenfor
huldra66 Skrevet Oktober 12, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 12, 2009 Hmm. ser det er flere motorer som selges som defekt. Må jo være en grunn til dette tenker slakk i kjedet eller defekt strammer eller noe. Viss noen vet så gi besjed, da jeg tenker å reparere motoren Best og reparerer årsaken til feilen også da Hilsen Terje
huldra66 Skrevet Oktober 12, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 12, 2009 min har 270tusen på telleren, Startet demontering i går, helsikes mye som må løsnes og taes bort. Bare håpe en husker rett rekkefølge når det skal tilbake Men må prøve og finne ut hvorfor ellers så risikerer en jo dette igjen Hilsen Terje
Sir Hofstad Skrevet Oktober 12, 2009 Skrevet Oktober 12, 2009 Slakke i overføring? Litt vannlekkasje inn i sylinder? Osv,osv...
huldra66 Skrevet Oktober 14, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 14, 2009 Hve mener du med slakk i overføring? Er litt slakk på kjede, men føringene ligger så nært opp til tannhjul att jeg nesten ikke sjønner att det er mulig att den hopper over. Dessuten er det vel litt slakk før strammer får oljetrykk eller missforstår jeg her? Tror ikke det er lekasje da det er full tank med kjøleveske, den er ren og lukter ikke. Oljen er fin og svart, ikke noe belegg i toppdeksel Forrige eier startet bilen og kjørte i to minutter før den stod.
huldra66 Skrevet Oktober 15, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 15, 2009 Fikk den fra hverandre i går kveld, Var verre enn anntatt, ett stempel er ødelagt etter att ventil har blitt knust i mange biter, toppen er ødelagt på samme sylinder. Så må ha ett nytt stempel + ny topp ( Brukt ) Ventil setet er også borte, kan det være årsaken? De tre andre sylindrene er helt fine så lurer på om timingen er fin men att ventil eller ventilsete er årsak????? Ingen tvil om att motor har hatt flere omdreininger med ventil i biter, skulle tro att viss timingen var problemet så hadde det vært skader på de andre sylinderene og. Noen meninger om dette? Hilsen Terje
Sir Hofstad Skrevet Oktober 15, 2009 Skrevet Oktober 15, 2009 Ventilstyringen du mener er borte? Da er det ikke noe rart i tilfelle.
huldra66 Skrevet Oktober 19, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 19, 2009 mulig det er det jeg mener, trodde det het ventilsetet men det er vel det som er på selve ventilen?? eller Uansett så er det tetningen ventilen ligger ann mot når den er lukket. Brukt stempel og overhalt topp er bestilt på EBAY så får vi prøve og se om vi klarer og fixe motoren. Timmingen må ha vært feil da de tre inssugsventilene som fortsatt er iorden er helt blank slipte det samme er stempel under ventil så disse må ha vært meget nær hverandre over lengre tid ser det ut som. Vi prøver og ser, lærdom er ikke gratis hilsen terje
Bimmerlars Skrevet Oktober 19, 2009 Skrevet Oktober 19, 2009 Ventilen kan ha knekt eller setet kan ha løsnet. Begge deler er absolutt mulig. Tvilsomt at det er registerproblem når bare en sylinder har defekter.
huldra66 Skrevet Oktober 30, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 30, 2009 Motor er nå demontert og sjekket opp timing. Ser ikke ut som om timing er feil men kjede er nok litt strekt/slitt slik att det er blitt litt lengre. Alle stempel i motor har svake merker etter eksos ventil som ser ut til og ha vært borti over lengre tid, kjøpte også ett brukt stempel som har samme merker etter eksos ventil. Sjekket opp hvordan ventiler står når stempel er på topp og fikk en overaskelse, sylinder som er klar til og trekke inn luft har begge ventiler med 3mm åpning på topp og med stempel og på topp er det uhyre liten klaring, logikken er att viss kjede strekker seg vil eksosventil lukke litt senere og faktisk over tid begynne og touche stempel. Dette er ivertfall hva jeg kommer frem til etter og ha sjekket opp dette. Hilsen Terje
huldra66 Skrevet Februar 12, 2010 Forfatter Skrevet Februar 12, 2010 Hei Tenkte bare og komme med en oppdatering Nå sviver moptoren igjen og det viste seg og være strekte kjeder som var årsak. ( enkelte ledd hadde mye slakk ) Kjedene var såpass strekt att timinger kom på etterskudd slik att eksos ventiler begynte og ta borti stempler. Det er ellers mere jobb enn antatt og kom på vel 11000 i deler og fikse ( måtte kjøpe overhalt topp, stempel,registerkjeder, hydraulisk stammer og glideskinner, paknings sett, strekkbolter, vannpumpe) tror det var alt Tips må være att de som har slike biler med høy KM sjekker timingen FØR de raser , forholdsvis lett og etterjustere kamm. Hilsen Terje
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå