preben123 Skrevet Oktober 12, 2009 Skrevet Oktober 12, 2009 Heisann ! Jeg vurderer å kjøpe meg en E34 540 som neste bil. Er egentlig bare ute etter å høre deres erfaringer med denne bilen/motoren. Alt er av interesse. Er det holdbart? Hva ligger de på i pris for tiden? Bad shape/ok/bra ... etc Setter pris på alle innspill her Mvh Preben
NiklasJa Skrevet Oktober 12, 2009 Skrevet Oktober 12, 2009 Her er de verste fall gruvene (sakset fra autopower.se): http://autopower.se/ skrev: BMW E34 lanserades 1988 och tillverkningen upphörde 1996. Se modellguiden för mer information om vilka motor- och karossalternativ som sålts i Sverige. Allmänt sett en mycket slitstark modell med en hög detaljkvalitet som inte har sin motsvarighet på nyare modeller. Det kan förefalla av listningen nedan som att det är en kass bil, men så är defintivt inte fallet. Den har förmodligen färre typfel än de flesta bilar, men modellen börjar bli till åren och erfarenheten av E34 är mycket stor då bilen finns i stora mängder på våra vägar, och inte minst hos bilförsäljare. Generella typfel på E34: Fläktkopplingen på E34 som är av visko-typ kan med tiden råka ut för nedsatt funktionalitet. Symptomen är att temperaturmätaren går upp för högt under kö-körning eller vid höga temperaturer, med kokning som följd. Kokar motorn finns det en dessvärre inte allt för liten risk att toppen slår sig och blir skev eller i värsta fall spricker. Kontroll av fläktkopplingen görs enklast genom att man tar tag i fläktens vingar och känner efter om det glappar i fläktens centrum. Det ska även vara ett visst motstånd när man snurrar på fläkten för hand. Att byta fläktkoppling kostar ca 1200 kr. Fram- och bakvagn. BMW E34 är tunga bilar och det påverkar livslängden på leder, stag och bussningar. När du är ute och provkör en bil, lyssna efter klonkande ljud från bilen, speciellt när du kör över ojämnheter. I vissa fall kan vibrationer uppstå i farter mellan 100-140 km/h som följd av att framvagnens bussningar är slitna. Ett annat fel som drabbar alla BMW ägare förr eller senare är slitna silentblock (tvärbalksbussningarna i bakvagnen). Det märks genom att det dunkar och slår bakifrån vid gaspådrag och gasuppsläpp. Bilens vägegenskaper blir försämrade och bilen får ett vingligt beteende på vägen. Byte av silentblocken kostar ca 2000 kr. Bromsarna tar även mycket stryk av bilarnas höga vikt. Framför allt är det vanligt att framskivorna slits ner med tiden och blir tunna och/eller slår sig pga överhettning och blir skeva. Är skivorna skeva uppstår vibrationer i framvagnen när man bromsar med ett bestämt pedaltryck. Även en visuell kontroll av skivornas skick kan vara bra, rostiga skivor på bilar som körs flitigt kan betyda kärvande ok, vanligt förekommande på de bakre skivorna. Kontrollera även att handbromsen tar som den skall och framför allt att den tar på båda bakhjulen. Strålkastarna kan ge svagt ljus. BMW E34 har ellipsoidstrålkastare, så det rör sig inte om några skadade reflektorer, utan oftast är det en lins som börjar bli sliten/smutsig. Det finns de som har polerat rent sina linser med mer eller mindre lyckade resultat. Belysningen är i alla fall en punkt som man bör kontrollera på ett tilltänkt objekt. Ljuskontrollmodulen (LKM) som finns på alla E34 modeller med check-control har lödningar som kan bli dåliga med tiden. Som resultat upphör en eller flera strålkastare att fungera, åtgärdas enkelt genom att man löder på lite tenn på skadade lödningar. Vibrationer. När man är ute och provkör en E34 ska man vara mycket uppmärksam på vibrationer som uppkommer kring 90 km/h, vilket oftast orsakas av sliten drivlina. Kardanaxelns stödlager eller hardyskivan brukar vara boven i dramat. Styrservon kan vara sliten Det är ganska dyrt att åtgärda men relativt enkelt att upptäcka. Man vrider helt enkelt på ratten och känner efter när det blir motstånd i ratten. Normalt glapp är ca 1-5 mm åt vardera håll. Rost hittar man på så gott som alla begagnade bilar. BMW E34 är dessvärre inget undantag även om den står emot rosten relativt bra. Kolla efter rost på de vanliga ställena, dvs på dörrarnas undersidor och kanter, runt skärmar och skärmkanter och även på bagageluckan och motorhuvens framkant. Tanklocket är speciellt angripen, kontrollera om det finns rost kring och bakom tanklocket. Om bilen är importerad och av årsmodell 88-94, kontrollera under sidoblinkersen. Många importörer brydde sig inte om att rostskydda där. Alla svensksålda hade fabriksmonterade sidoblinkers, samt importerade E34:or av 95 års modell eller nyare. Vindrutetorkarnas mekanism blir sliten vilket får till följd att torkararmarna börjar skava på undersidan av motorhuven. Värmeventilerna kan fastna. Det får till följd att värmen ej går att stänga av på ena eller bägge sidorna i bilen. Kondensorfläkten börjar kärva i svenskt saltklimat. Den sitter framför kylaren och skall snurra när AC´n är igång. Ett motstånd bredvid fläkten brukar ge upp, men fläkten måste bytas eller smörjas upp om den går trögt. Mätarfiffel. Förmodligen det absolut vanligaste "typfelet" och är inte isolerat till importbilar. Enkelt att göra, inklusive förfalskade serviceböcker, svårare att kontrollera för köparen. Man kan bara rekommendera spekulanter att inte låsa sig så förtvivlat vid mätarställningen, en 25.000-milare behöver inte vara i sämre skick eller ha rullat längre än en bil med 15.000 på mätaren. 530i/540i M60 93- (V8 32 ventiler) Lyckad och slitstark motorkonstruktion. Finns dock ett par svaga punkter att kontrollera. Oljepumpsbultarna brukar lossna med tiden pga. vibrationer som uppkommer i motorn under drift. Har man nyligen köp en V8 så bör man snarast möjligt se till att få oljepumpsbultarna kontrollerade och åtdragna. Görs lämpligen i samband med en service. Svag punkt nr 2 är läckande insugsmembran, och ger symptom som vibrationer och ojämn tomgång. Själva membranet kostar ca 600 kr på BMW och tar ca 3h att byta för en van mekaniker. Svag punkt nr 3 heter läckande ventilkåpspackning, och upptäcks ofta i samband med byte av tändstift. Finns det olja kring hålet där stiften sitter så är det med stor sannolikhet ventilkåpspackningen som har börjat läcka. Ett problem som både är billigt och enkelt att åtgärda. Köper man en automatväxlad BMW 540 så ska man kontrollera automatlådan extra noga! Plastkuleproblemet är ett tyvärr kostsamt problem som drabbar ZF5HP30 (Automatlådan som sitter i 540). Det finns plastkulor i lådan som slits med tiden och resulterar i att växellådan börjar växla konstigt. Mer information om symptom och hur man kommer tillrätta med problemet finns här -->. BMW 530 har den något mindre ZF5HP18-lådan som är besparad från problemet med plastkulor. Hvis det er trangt med økonomi så er det en på forumet her som selger en 540 motor til 4000kr med girkasse, uten ledningsnett. Fort gjort å stappe en slik i en 520 elns.
NiklasJa Skrevet Oktober 12, 2009 Skrevet Oktober 12, 2009 Du finner den på "BMW deler selges" siden av forumet. Må sikkert bla deg gjennom et par sider. Men den er fortsatt t.s.
mak1990 Skrevet Oktober 12, 2009 Skrevet Oktober 12, 2009 Prøv å unngå automat. Selv om det skal være litt vanskelig ang e34 540..
preben123 Skrevet Oktober 12, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 12, 2009 Der var det mye fin info Dog flere ting som sier seg selv ihvertfall for en med litt peil på bil. Leste noe med no plastkuler? Vet ikke helt om jeg skjønte det på svensk der. Var det flere grunner til at jeg burde styre unna automat? Jeg kunne faktisk tenkt meg det på en sprek 540 med V8. Slippe å gire, når det uansett går så bra som det gjør. Noe av "luxusen" Flere som har noe mer info/erfaringer så hadde det vært glimrende ; )
Jan Tore Skrevet Oktober 12, 2009 Skrevet Oktober 12, 2009 Hva må til får å få en 540 motor i en 520?
mak1990 Skrevet Oktober 12, 2009 Skrevet Oktober 12, 2009 det er vel bevist og sagt at det er generellt mye trøbbel med automatkassene på de bilene. Det er likevel veldig behagelig med en automatkasse som fungerer og girer mykt!
preben123 Skrevet Oktober 17, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 17, 2009 Okey, la oss si du støter på en modell med ikke så velfungerende automatkasse?, hva ville det kostet og fått en overhaling?
Tsbusa Skrevet Oktober 26, 2009 Skrevet Oktober 26, 2009 Løp å kjøp. Har selv hatt en E34 V8, men da 530 med automat. Den var sprek nok den, herlig bil å kjøre. Automat gear, topp pakninger og registerkjedene kan være svakheter på de første V8erne til BMW, men er de vedlikeholdt bra, skal det nok ikke være noen problemer. Savner litt min V8 BMW...
h.kronberget Skrevet Oktober 26, 2009 Skrevet Oktober 26, 2009 er storfornøyd med min 540 automat en svakhet er muligens forstillingsdeler..
TorErling Skrevet Oktober 27, 2009 Skrevet Oktober 27, 2009 preben123 skrev: Okey, la oss si du støter på en modell med ikke så velfungerende automatkasse?, hva ville det kostet og fått en overhaling? Jeg betalte 28.000kr for å overhale min.. Vurderer å selge min om ikke så lenge, Rustfri, fin i lakken og strøkent skinn interiør.
SSM Skrevet Oktober 28, 2009 Skrevet Oktober 28, 2009 Tja hvor skal jeg starte! Jeg solgte akuratt min 540i Touring med 6-trinns manuell. Det var en ombygget 530 V8 med skinn og hele pakka. Gikk for 80.000,- Det å ha automat kasse på de bilene med den motoren er bare piss. Den er så rå sterk fra bunn av at viss du lærer deg å kjøre bilen rett så slipper du nesten å gire viss det er det som er poenget. Jeg hadde M5 diff med 3.91utv. og kunne kjøre i 6.gir i rundkjøringen i sentrum. Da nede i 35km/t. Så har du lyden fra den motoren med litt sprekere eksos en orginalt, helt fantastisk! Når det kommer til 530 vs. 540 så er 540 rakett i forhold. Min var utstyrt med Unichip piggyback system, så det skulle være rundt 306hk i den. NM vet jeg ikke men de har 400nm orginalt. Den gikk omtrent like godt som M3en, og det er bil på 1830kg ca med de 18" felgene og stereo. Bensinforbruket er jo og en ting, den suger i seg bra med suppe om du er på gassen mye. Opptil 1.6l på mila klarte jeg på min
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå