Gå til innhold

Rar lyd rundt 2000rpm *oppdatert med video*


Andreasnicolai
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt merke til en svak vibrerende lyd hver gang jeg ligger på 2000rpm, eller når jeg gir gass og turtallet passerer 2000rpm. Med en gang motoren går raskere eller tregere enn akkurat 2000rpm så forsvinner lyden.

Lyden kan beskrives som lav dieselaktig brumming.

Merker ikke noe rykking eller kraft-tap.

Tenkte det var greit å spørre folket for å avdekke om det kan være noe farlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo høres ut som bråk fra vanos, evt slitt kjedestrammer/kjede-slider.

Høres det noelunde slik ut?

Her har det blitt enda værre

Takk for svar.

Å nei, ikke i nærheten av den lyden. Ingen ulyd når jeg ruser motoren i nøytral. Var ute å kjørte ista hørte ingen lyd når jeg kjørte i 1,2,3. Men hvis jeg ligger i 80ish i 4 gir å lar rpm nåla gli over 2000rpm merket er det en svak lyd. Ved nærmere ettertanke minner det mer om svak brumming enn diesel lyd.

Og vanosen går vel ikke over til "kvassere" innstilling rundt 3500 rpm eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo høres ut som bråk fra vanos, evt slitt kjedestrammer/kjede-slider.

Høres det noelunde slik ut?

Her har det blitt enda værre

Takk for svar.

Å nei, ikke i nærheten av den lyden. Ingen ulyd når jeg ruser motoren i nøytral. Var ute å kjørte ista hørte ingen lyd når jeg kjørte i 1,2,3. Men hvis jeg ligger i 80ish i 4 gir å lar rpm nåla gli over 2000rpm merket er det en svak lyd. Ved nærmere ettertanke minner det mer om svak brumming enn diesel lyd.

Og vanosen går vel ikke over til "kvassere" innstilling rundt 3500 rpm eller noe?

Ok, lyden kan som sagt også være kjedestrammeren og/eller kjede banene/slidenene.

Er dog litt usikker på hvor utbredt dette er på den nyere m50 familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan høres en sportskatalysator fra biltema til 1.499,- ut?

"300-cellers universal sportskatalysator. For bensinmotorer med opp til 4 l sylindervolum. Av rustfritt stål. 300 cpsi (cell per square inch) kjerne av metallisk monolitt som dramatisk øker eksosflyten og tåler ekstreme temperaturer (maks. 1300 °C). Metallkjernen er hardloddet ved ytterdekselet for lang levetid. Koniske ender for maksimal eksosflyt Valgfri strømningsretning."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Oppdatering!

Har slått litt på katalysatoren, men høres ut som alt er på plass der.

Kom over en interessant link når jeg lekte meg litt med min venn Google. Viste seg at det var en drøss med andre som hadde et lignende problem. Så var det tydeligvis en som fant en årsak til problemet. Vil gjerne sjekke om det er samme med min, men sliter litt med å forstå ulike motordeler ol. på engelsk. Noen som vil skumme gjennom å fortelle hva denne herremannen fant ut?

I solved mine today. Find out that the outside header (when you are under the car) has a flange that is not welded to the header/cat converter (the inside one has the flange welded to it). It is held tight by the crushing of part number 11 62 7 830 668 exhaust seal ring. When the flanges of the header and mid pipe are tied together the ring is crushed and holds the header tight. By time the ring gets distorted and won't hold the header tight any more. Tightening the flanges does not solve the problem as they are all touching each other and won't chrush the ring more. The noise/vibration was caused by the header hitting the flange on it as it was not tight any more.

One option is to get a new gasket and change it.

I did not do this as I would have to wait for tomorrow and it would have taken more time to go to the dealer and get the part (if they had it in stock). Also you have to drop the mid pipe to do this and the bolts and nuts at the back of the mid pipe had corrosion on them and would have taken time to get them out (most probably would ended up cutting them).

Other option is to weld the flange to the header at a few places so it won't move/vibrate. I did not want to spend time to change the gas and filler metal on my welder to stainless so I did not go this route.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering!

Har slått litt på katalysatoren, men høres ut som alt er på plass der.

Kom over en interessant link når jeg lekte meg litt med min venn Google. Viste seg at det var en drøss med andre som hadde et lignende problem. Så var det tydeligvis en som fant en årsak til problemet. Vil gjerne sjekke om det er samme med min, men sliter litt med å forstå ulike motordeler ol. på engelsk. Noen som vil skumme gjennom å fortelle hva denne herremannen fant ut?

I solved mine today. Find out that the outside header (when you are under the car) has a flange that is not welded to the header/cat converter (the inside one has the flange welded to it). It is held tight by the crushing of part number 11 62 7 830 668 exhaust seal ring. When the flanges of the header and mid pipe are tied together the ring is crushed and holds the header tight. By time the ring gets distorted and won't hold the header tight any more. Tightening the flanges does not solve the problem as they are all touching each other and won't chrush the ring more. The noise/vibration was caused by the header hitting the flange on it as it was not tight any more.

One option is to get a new gasket and change it.

I did not do this as I would have to wait for tomorrow and it would have taken more time to go to the dealer and get the part (if they had it in stock). Also you have to drop the mid pipe to do this and the bolts and nuts at the back of the mid pipe had corrosion on them and would have taken time to get them out (most probably would ended up cutting them).

Other option is to weld the flange to the header at a few places so it won't move/vibrate. I did not want to spend time to change the gas and filler metal on my welder to stainless so I did not go this route.

Ser en likhet, men samtidig finner jeg ikke det delenr der på din bil. Kun på e46 m3, e9x m3 og z3 m. Din bil har en helt annen type eksosanlegg og benytter dermed ikke en sånn eksos ring som nevnt her.

Men på den andre siden kan lyden din fortsatt være litt frieksos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en video som beskriver akkurat hvilken lyd jeg får på youtube:

Du må høre godt etter, akkurat på 2000rpm(litt over på videon) kommer det en liten brumme lyd. Eneste forskjellen er at jeg ikke har så grom lyd videre oppover :)

Dog som sagt, lyden jeg har kommer ikke når jeg står i nøytral. Kun under fart i 3-4-5 gir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et tilsvarende problem, men det vibrerer i hele bilen rundt 2000 rpm. Dette er uansett om den står i gir eller ikke. I tillegg så kommer det en ganske lik lyd som du har i bilen din.

Ikke funnet ut noe hva som gjør det, men virker nesten som at det ble verre etter at jeg byttet clutch. (Sentrerte clutchen skikkelig)

Noen som har peiling på hva dette kan være..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...