tomerikk Skrevet Desember 20, 2009 Skrevet Desember 20, 2009 Takk for ett velfundert innlegg og velkommen til forumet. Vil bare presisere flushing av kjølesystem, også varmeapparatkrets. det bør gjøres ved bytte selv om man vil bruke samme type, men må utføres om en bytter type. etterfylling med "universalveske" bør bare regnes som en nødløsning.
nornesn Skrevet Januar 9, 2013 Skrevet Januar 9, 2013 Her var det mange forskjellige svar.Så jeg lister opp noe fakta, da jeg selv selger slike produkter. Frostvæske er egentlig en kjølevæske for motoren. Den skal kjøle og smøre, samt forhindre korrosjon. Da vann har et kokepunkt på 100 grader så trenger man en væske med høyere kokepunkt. I tillegg skal væsken forhindre frost i systemet. Det er idag mange forskjellige typer kjølevæske. Vanlig blå er fortsatt ganske vanlig, og den skader ikke aluminium idag. Skal byttes ut hvert år. Grønn, som Ford og BMW har brukt lenge har lengre intervaller, 3 år. Kan blandes med blå. Rød longlife G30 osv har 5 år, skal ikke blandes med andre farger uten at det er angitt, kommet flere på markedet nå som er blandbar, Valvoline sin og 904 blandt annet. Kan også blandes med de fleste typer klar og gul. Men jeg anbefaler å se i håndboken eller sjekke med bilforhandleren, rekvisita butikker. Vanlig rød longlife reagerer kjemisk med blå og kan tette kjølekanaler osv. Jeg vil anbefale alle som idag har en eldre bil med blå og bytte til grønn eller rød pga bedre kjøling, smøring og lengre holdbarhet. Rent vann tåler mer varme enn kjøleveske blandet med vann. Men kjøleveske er nødvendig pga smøring av vannpumpe, hindre korrosjon og hindre frysing.
Aroid Skrevet Januar 10, 2013 Skrevet Januar 10, 2013 Her var det mange forskjellige svar.Så jeg lister opp noe fakta, da jeg selv selger slike produkter. Frostvæske er egentlig en kjølevæske for motoren. Den skal kjøle og smøre, samt forhindre korrosjon. Da vann har et kokepunkt på 100 grader så trenger man en væske med høyere kokepunkt. I tillegg skal væsken forhindre frost i systemet. Det er idag mange forskjellige typer kjølevæske. Vanlig blå er fortsatt ganske vanlig, og den skader ikke aluminium idag. Skal byttes ut hvert år. Grønn, som Ford og BMW har brukt lenge har lengre intervaller, 3 år. Kan blandes med blå. Rød longlife G30 osv har 5 år, skal ikke blandes med andre farger uten at det er angitt, kommet flere på markedet nå som er blandbar, Valvoline sin og 904 blandt annet. Kan også blandes med de fleste typer klar og gul. Men jeg anbefaler å se i håndboken eller sjekke med bilforhandleren, rekvisita butikker. Vanlig rød longlife reagerer kjemisk med blå og kan tette kjølekanaler osv. Jeg vil anbefale alle som idag har en eldre bil med blå og bytte til grønn eller rød pga bedre kjøling, smøring og lengre holdbarhet. Rent vann tåler mer varme enn kjøleveske blandet med vann. Men kjøleveske er nødvendig pga smøring av vannpumpe, hindre korrosjon og hindre frysing. En fersk kjølevæske har kokepunkt på opptil 134 Celsius
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå