Muztang289 Skrevet Oktober 14, 2009 Skrevet Oktober 14, 2009 Hello! Var å kjøpte meg en ny bil for en uke siden, da jeg hentet den, startet den ikke, da den hadde stått en stund, og blitt kjørt veldig lite med.. Fikk starthjelp av selger, og kjørte av gårde, batteriet ble ladet og alt gikk som en drøm.. Dagen etter, dro jeg hjemmende fra og til jobb (20 min) så parkerte jeg bilen, også ville noen kollegaer av meg se på bilen, så jeg skulle hente den, forså kjøre den inn på verkstedet. Da jeg skulle starte, så ville den ikke starte, batteriet var utladet.. Jeg tenkte da at noe kanskje trakk strøm, men faren min var overbevist over at den batteriet som var i bilen var gammelt, og at jeg skulle kjøpe nytt, så det ente med at jeg gjorde det, fordi jeg målte batteriet over natta, og da tappet deg seg BRA med strøm, uten at noe som helst av poler var koblet til.. Ente da opp med at jeg dro og kjøpte et nytt batteri på BilXtra ( Synnco ( eller noe? ) til 1699;- Tenkte da at alt ville fungere fint, og det gjorde det.. Bilen ladet som bare det, og ikke noe problem med å starte den et par dager frem til igår.. Jeg var ute å kjørte en tur (30 min - bare for å kosekjøre med ny og herlig bil ) og da ble plutselig ALT av lys og ting som har med strøm å gjøre dårlig, ved pådrag med mye rpm, så startet bilen å fuske.. Jeg målte batteriet da dette først skjedde, da lå det på rundt 12V blank og noe under.. Jeg kjørte hjemover så fort jeg merket dette, og kom meg heldigvis hjem, da jeg kom hjem så målte jeg batteriet enda en gang ( mens bilen gikk ) og da var det bare 8 V på batteriet.. Da startet jeg jo selvsagt å tenke dyre reperasjoner, og kanskje at jeg kjøpte katta i sekken.. Men jeg prøvde meg litt frem, og målte spenning direkte fra dynamo, og denne ga så mye som 00.02-05 V, altså, UFATTLIG lite, men forsatt nok til at bilen gikk.. Dagen etter ( idag ) dra jeg på jobb med E30 min, undersøkte litt dynamoer og kom frem til å kjøpe en overhalt en igjennom Romnes ( Delbutikk ) hvor vi har bra med rabatter via jobben.. Kjøpte da en ny Dynamo som jeg ble fortalt skulle være like god som ny igjen, da denne så VELDIG ny ut også. Koblet denne til, og sjekket hva den ladet, den ladet MAKS 13.5V, det var det høyeste jeg klarte å få den opp i, selv ved rusing av motor.. Bestemte meg da for å dra ut en tur for å lade opp batteriet igjen, og da jeg kom hjem igjen, så lå strømmen på 12,6 ca ved tomgang, noe som jeg synes var farlig lite.. Drev å tuklet litt med måling, og prøvde meg frem ved å skru av/på lys, opp igjen med vindur osv osv.. Når jeg skrudde på ALT jeg kunne av ting som suger strøm, lå den på 12,20- 12,50V ved tomgang ved full belastning. Ved så lite belastning som mulig og på tomgang 12,80V-13,00V og ved kjøring 13,00V-13,09V Jeg synes dette er veldig lite, da det stod på den gamle Dynamoen at den skal lade 14V og 90 AH eller noe, og jeg kjøpte en prikk lik en, men bare overhalt.. Jeg skal dra innom med den gamle dynamoen imorgen for å levere den der jeg kjøpte den, så skal jeg høre hva dem sier, forså dra vidre til GS bildeler, og høre om hva dem mener.. Men, grunnen til at jeg skrev alt dette, er fordi jeg vil høre hva dere synes, om dere synes dette er mye - nok - lite - farlig lite ( ikke få start dagen etter ). Ble skrevet kjapt og sikkert noe feil, men om det er noe dere lurer på, skrik ut!! Heelp! Mvh.
JTS77 Skrevet Oktober 14, 2009 Skrevet Oktober 14, 2009 Hadde klaget på den dynamoen ja. Bør ligge på 13,6 ved tomgang minimum.
Muztang289 Skrevet Oktober 14, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 14, 2009 Hadde klaget på den dynamoen ja. Bør ligge på 13,6 ved tomgang minimum. Ja, du hadde klaget, og du mener det at ALT for lite strøm denne produserer?
JTS77 Skrevet Oktober 14, 2009 Skrevet Oktober 14, 2009 Det er min mening ja. For å klare å holde batteriet på topp bør den lade 13,6v minimum. Det gjør din ikke nå, så det går utover levetiden på det nye batteriet ditt om det ikke utbedres. Men tipper at dem er greie og lar deg få en ny en.. Har dynamo liggende fra en m50b20 om det ikke ordner seg. Men den er vel kansje ikkje lik.
E36Cab1 Skrevet Oktober 15, 2009 Skrevet Oktober 15, 2009 Sjekk for ordens skyld også jordingen til motor-dynamo-karosseri,er ofte desse lager problemer mht lav ladespenning.
Muztang289 Skrevet Oktober 15, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 15, 2009 Det er min mening ja. For å klare å holde batteriet på topp bør den lade 13,6v minimum. Det gjør din ikke nå, så det går utover levetiden på det nye batteriet ditt om det ikke utbedres. Men tipper at dem er greie og lar deg få en ny en.. Har dynamo liggende fra en m50b20 om det ikke ordner seg. Men den er vel kansje ikkje lik. Okey.. Vel, har litt ny og positiv info.. Idag tidlig da jeg dro på jobb, kjørte jeg med voltmeteret på hele veien til jobb, da ladet den hele tiden 13,4V, uansett tomgang eller høyt turtall.. Jeg dro i lunchen opp til Romnes ( der jeg kjøpte dynamoen ) og leverte den gamle for å få panten på den, også spurte jeg dem ang. den lave spenningen, og dem sa at det kan være fordi batteriet var tappet, og det tar MYE på for dynamoen å lade opp et batteri som er sterkt utladet, dermed ladet den seg sakte, men sikkert opp og når den når "topp-ladet" nivået på batteriet, så ville den jobbe mye lettere, og ville kunne produsere all den strømmen som jeg skulle trenge for å ha et toppladet batteri.. Jeg skal ut å koble anlegg i bilen etterpå, mens jeg holder på å legge opp kabler osv, så skal jeg la bilen stå å gå, så den lader, og lader til batteriet er på topp:D Noen som har vært borti dette, eller som tror dette bare er noe dem fant på, eller høres det logisk ut?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå