Gå til innhold

Ta ned hele bakstillingen e30 cab

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, kjøpt en cab, der det må byttes bremserør oppunder bakstilling og under tanken.

Siden begge traversforingene må byttes også velger jeg og ta ned hele bakstillingen, har tilgang til bukk og girkasse jekker, ønsker og ta ned hele bakstillinga mest mulig komplett.

Hvordan bør dette gjøres? får den nok ned selv, men for at de skal gå så smertefritt som mulig vil jeg rådføre meg her på bimmers først :)

Noen som vet dimensjon på bremserør og bensinrør på denne bilen? så slipper jeg og demontere og måle før jeg har deler.

Glemte faktisk og skrive at det er en 325 fra 86

Skrevet

raynik, ferdigbøyde rør er det slutt på. For lengst. Har kjøpt rør både fra Koed, BMW og schmiedmann, aldri fått ett eneste ferdigbøyd. Tenk på den transporteringen da, huttetu.

Har du bestilt fra Koed å fått ferdigbøyde?

Fixfax, ta ett søk på bimemrs. Jeg har laget beskrivelse for denne jobben flere ganger. Men men, kan kline til med en beskrivelse, enda en gang.

-Ta ned eksos

-Ta ned varmeskjold

-Skru løs mellomaksel fra differensial

- Skru løs bremseslangen som går opp til koblingen som er i gulvet. Rett over travers ca.

- Løsne håndbrekkvaiere i kupè, dra de ut så de henger å slenger ved bakstillingen

- Sett en girkassejekk på differensialen

-Skru ut bolt til opphenget i differensialen

-Skru av begge de store mutterene til travers foringene, en på vær side.

-Skru ut bolten i bunn av støtdempere bak.

-Ta ut baksetet, den du sitter på.

-Støydempingsfilten som ligger der kan du brette litt mot midten av bilen. Der finner du ett hull som du ser toppen av en bolt på.

-Entrè mutterene i bunn av travers foringene.

-Slå til du er mo i armene

- Bolten løsner til slutt.

-Når bolten er løs, så tar du av mutteren igjen.

-Bank forsiktig, så slipper du å få bolten opp i taket.

- Fjern brakettene som er i bun av travers foringene. 4 stk. unbrako skruer.

- Senk nå ned bakstillingen

Lirking, banking med slager, varme og WD40 kan være nyttige hjelpemidler under jobben

Skrevet

Hei! Har akkurat gjort jobben på min, sjekk ut på prosjekter der fant jeg en del tips. Men kjapt så er det: Løsne hjul,vurder om du vil demontere nav for å ta ut driv akslingene,de er lettere å løsne når bilen står på hjulet så slipper du å begynne med rørtang etterpå.Eller gjør som meg.Sett bilen på bukker, løsne alle bremserør 11 og 14mm hvis ikke jeg husker feil.Dra ut håndbrekkswire,ta ned eksos potten,skru av stab.stag på travers,løsne bak aksel.Så går du inn å tar opp bak setet, skrur av rygg(2 bolter nede), ut med høytaller deksler,ut med skruene du finner der,løsne setebeltet nede så drar du ut hele side dekselet, da kommer du til bolten til traversforingene.Så går du ut og løsne brakettene under traversforingene som er festet i kanalen.Så kan du løsne diff,eventuellt bærearmene for å få bedre plass.Ta deg en pause og tenk på et fint sted:-) Traversforingene sitter veldig på disse, men du kan jo være heldig.. Det er laget spesial verktøy for å ta av disse,og sparer masse stygge ord.Løsne mutter på foring,kan ha den litt på sånn at den stopper traversen når den slipper eller når du slår opp bolten.Så får du finne spett,brenner,kubein,slegge og meisel eller andre ting du har som kan løsne traversen fra rammen. Mine satt så godt at jeg meislet rett nedenfor den muffen som er i rammen, da løsnet traversen. Eneste er at jeg må herje litt for å få ut godset av foringen som er igjen inni muffen. Hadde kanskje løsnet med varming på muffen, men er litt redd for å bruke brenner ved siden av tanken.Så derfor gjorde jeg det sånn. Da er det bare å varme og slå ut foringene!

02cfycbaskt3224kcvxl.jpg

veg2kck9f7yh0kq431yj.jpg

Skrevet

Da jeg byttet foringer på min behøvde ikke bolten under baksete ut holdt med å skru av mutteren. Sett inn powerflex foringer så ungår du banning og herjing om du må ha det av igjen en gang i fremtiden.

Skrevet

mmm har ikke byttet fremserør på bmwen min, men har byttet på en del andre biler, alltid vært ferdigbøyde di jeg har kjøpt.... greit å vite når jeg skal bytte på min da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...