Gå til innhold

Klonkelyd i bakstilling (E30 316)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt siden jeg kjøpte bilen har det vært en litt sterk klunke lyd som har virket som kardang bytte. Har byttet, men hjalp ikke. Har nå kjøpt meg en ny/brukt mellomaksel.(Tenkte mellomleddet var gåent) - (Hardykopling er fin)

Når jeg ser på den nye akselen min så ser jeg at gummiforingen som er i mellomleddet er like slapt som på den gamle. (den rører seg når jeg drar akselen side til side)

Er ny bmw eier så lurer på om dette er normalt ?

Ingen vits å bytte til noe som er helt likt...

Er det noen her som vet noe om dette?

Håper på tilbakemelding.

Andreas K.

Skrevet

Når kommer klunkelyden?

Gummiforingen du nevner heter " opphengslager for mellomaksel". Denne gummi delen av lageret skal kunne bevege seg. Er den hel og uten spreker, så er den intakt.

Er ett kulelager i senter (vanlig SKF rullelager) av foringen. Dette gir raslelyd ved defekt.

Skrevet

Når bilen står stille og jeg skal kjøre av gårde, så kommer det klunkelyd. Og hver gang jeg girer kommer det også (Er jeg Ekstrem forsiktig med Clutsjinga unngår jeg det av og til) Som om det var en slags "stor-slark" i drivverket.. (kunne vært en litt sliten hardykopling, men den er sjekket og er fin.) Diff er også byttet, rett etter jeg byttet var klunke lyden borte i 20 min elno.. :(

Den foringen som sitter i opphengslageret for mellomakselen beveger seg litt men det er jo gummi foring som du Fliid forteller så den skal nok være sånn. (Har bestilt ny brukt mellomaksel fra koed)

Skrevet

Er det slakk i utgående flens på girkassen? Den som er forbundet med hardy skive.

Klarer du å høre hvor klunkelyden kommer fra?

Om lyden virkelig var borte i 20 min etter differensial bytte , så tror jeg du har stor slakk i utgående del av girkasse

Kardang er mellomaksel, bare så du vet det. Men antok at du har lært ett feil begre på den klumpen som er bakerst i drivverket, altså differensialen (Diff)

Skrevet

har ikke fått sjekket utgående flens, Men lyden kommer fra bak... når jeg hadde den på bukk tok jeg handa å vrei på akselen slik at jeg "lagde" slarkelyden,, Og da kom lyden fra diffen. Det var derfor jeg byttet diff i første omgang. utgående flens, er det en del som bare er å bytte da jeg har tatt av mellom aksel? eller er det masse stress. :/

Skrevet

Poenget er om du har stor slakk i girkassen, som igjen "raser" diffen. Siden du allerede har byttet diff og nå sitter med det samme problemet, igjen.

Er da snakk om girkasse bytte, og det er ikke så mye "stress" .

Har du sjekket om du sliter med slakk i foringer i bakstillingen?

Det er noe i understellet som ødelegger diffen.

Skrevet

ja okei,, Foringene bak ser ut til å være okei, Gamle men Okei, dem ser jo ikke så ødelagte ut,, men jeg skal se om det er ekstra svake foringer ved hjelp av enn ku-jern eller hva det nå heter. (stengene man benytter under dekkskift er ganske okei til sånn sjekk)

men når jeg tar av mellomakselen, kan jeg da kontroller sjekke om at utgående flensa er defekt? Ligg slark vill det jo være med tanke på tannhjul osv, for litt "slart er det jo i ett drivverk...

Skrevet

Brukk ett brekkjern eller lignende for å sjekke foringer ja. Litt slakk er det og vanskelig å beksrive hva som er mye. Du trenger ikke å ta ned mellomaksel, bare koble den fri fra differensial og så snurre på den til vær side, for å sjekke.

• 1 year later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...