kjellke Skrevet Oktober 25, 2009 Skrevet Oktober 25, 2009 Jeg vet av erfaring att det er og se på bildene først som er det mest spennende, så jeg har satt i sammen et fotoalbum til dere der ute Fotoalbumet kan ses her http://bmw.kjellke.net Hei, har begynt med ett E30 325i 1988 prosjekt. Shine den og prøve og gjøre den så strøken som mulig, også med motor. Så får vi se om det blir noe tuning etter vert. Bilen er en orginal 325i. Masse bilder blir lagt ut, sorry for masse dårlige bilder pga. dårlig kamera, drar ikke med noe speilrefleks på lokalet Jeg har også en E30 320 Delebil som jeg vil ta mye av delene fra. Bilder av denne vil komme. Håper dere liker tråden og gir nice feedback. Ris og Ros samt tips er altid bra ! Jeg skal komme nærmere innpå hva som er gjort og skal gjøres. Gjort = [X] Under arbeid = [/] Ikke gjort = Vanlig [/]Pusse og rense bilen helt for rust. (Hjulbuer, Kanal, Jekkfeste, Bytte reservehjulbrønn, Batterikasse, Innvendig (Setefester, Litt rundt takluken og litt bak pedalene) [X]Bytte oljetrykksmåler (Har ny) Bytte fremplate og Bakplate (Tar fra delebilen) Kjøpe bøttestoler framme, trekke om bakseter og bytte ut Dørtrekkene (Har nye dørtrekk i helsvart skinn) [/]Sparkle bulker og diverse Skjøre ut reservehjulsbrønn [X]Lakke Caliptere (Farge: Sølv) Lakkere dashbord og diverse inne i bilen. Montere anlegg Bytte matter, pedalsett, håndbrekk-håndtak, gir kule, ratt og mere. Stille ventilene, motorrens og ny olje. evt kjøpe ny kamaksling (tikkelyd) Montere sperrediff. Kjøpe BMW emblem framme og bak (Svart carbon) Sote rutene bake Lage diverse interiørdetaljer av børstet aliminum Byttet i 07: Skiver, kalipter, alle kuler i frontstilling, Dempere foran, Bremse slanger foran, Powerflex i baktravers. Mere kommer sikkert. Bilen skal bli shadowline (Hele bilen matt svart) Med gullfelger. Felgene har jeg og de er utrolig fine. Noen bilder av bilen før jeg begynte: Litt demontert pga det var såvidt påbegynt prosjekt. Men alle deler følger med! Updates begynner her, og alle updates vil være her på førstesiden. Update #1 06/10/09 - 10/10/09 Har fått skjært vekk litt rust her og der og sandblåst en del, mye rust jeg ikke viste om når jeg kjøpte bilen heller. Men fikses skal det:) Har også fått byttet oljetrykksmåleren. Så da har jeg puttet på en ny slik. Her er noen bilder fra updaten. Noen som vet hvilke felger det er? Motor er som sakt i nokså strøken stand annet en tikking og bremsene er drillet for lufting Update #2 15/10/09 Har nå gått til innkjøp av en delebil E30 320. Hvor jeg kan ta div sveisedeler fra. Jeg har fått tatt en god del av rusten men mangler fortsatt sveising (Har ikke apparat om dagen, det kommer) Jeg har laget en handleliste over deler jeg skal bestille når bilen blir ferdig innvendig. Noe av det som er på handlelisten: Bøttestoler. (R-type) Momo-Ratt Momo-Pedalsett. osv. Har også fundert på og konvertere motoren til 2.7 og montere turbo + datasprut. Men egentlig tror jeg ikke att jeg har kompetansen som trengs for dette. Noen av delene jeg skal kjøpe: x 2 Noe lignendes dette Update #3 22/10/09 I dag har jeg jobbet i 15 timer. Så dette får bli en kjapp update så god natt ! Vell jeg begynte med og fjerne noe gammel soting fra bakvinduene ( Skal sote på nytt), Etterfulgt av demontere interiøret, taktrekket og dashbordet helt og få tatt det ut. Lurer på og lage noe nye deksel i dashbordet av børstet aliminum. Jeg begynte deretter med og demontere bremser. Jeg demonterte bremsene fremme, tok av bremseskivene og calipterene. og bare calipterene bak. Pusset litt på disse og fikk de nogen lunde (Ikke nok til lakk enda men skal pusse mere på de) Lurer også på og pynte litt på bremseskivene siden de er ganske rustne i kantene. (Sandblåse eller pusse kanten rundt og midten, selvfølgelig ikke hvor bremseklossene treffer skiven). Ble desverre ikke ferdige med alle calipterene i dag så det ble ikke noe lakking. Men kan legge ut bilde av før og etter pussing og sandblåsing. Calipterne blir sølvfarget. ettersom jeg ikke har noe troa på Røde calipter, gullfelger og svart bil Har også tatt ut alle dørpanelene og strippet bilen innvendig helt. Så nå er det klart til og sveise rust, matte/pusse ned og lakkere innvendig. (Må ta ut rutene først) Har også planer om og ta ut motor, deretter lakkere motor-rom Update #4 26/10/09 Gjorde litt i dag, kjøpte og betalte delebilen og fikk den fraktet til lokalet. Begynte også å plukke ut glassbråt fra bilen, samt tok ut vinduslisten til bakruten pga den er knust. Har desverre ikke tatt noe bilder av bilen men det kommer! Må få med meg en støvsuger til lokalet en annen dag og ta mere glass med støvsuger! Update #5 29/10/09 Idag har jeg fått gjort nokså mye. Jeg har fått støvsuget glassbråtet fra delebilen (knust bakrute), tatt ut rutene på prosjektbilen og lagt de til sides. (Pga bilen skal lakkes innvendig, utvendig og bytte taktrekk) vasket og pusset litt mere på bremsecalipterne, skal til og bestille overhalings-sett til calipterne fra koed, men venter og ser om det er noe mer jeg trenger først. Jeg har fått skjert ut en bit fra delebilen som jeg har sveiset og sparklet på prosjektbilen. Tok noen bilder, sorry for de er elendige. Men gir dere ett inntrykk av hva jeg holder på med. Har også bilde av delebilen. Hvordan antennehullet var etter det var rent for rust. Delebilen, BMW E30 320 Prosjektbilen, BMW E30 325i strippet innvendig og tatt ut rutene. Biten jeg skjerte ut fra delebilen Etter sveising, bilde fra etter sparkling kommer. men sparkelen må tørke, pusses også finsparkles over (Det ble bare punktet, og ikke spesielt fint, det ble selvsakt slipt fint. og det skal sparkles. Men ble punktsveiset med biltema apparat til 1000 med flussfylt tråd. Fungerer til punkting da Update #6 31/10/09 I dag har jeg fått demontert skivebremsene bake, og tatt ut stemplene på alle 4 calipterne. Calipterne skal gjøres helt rene og lakkeres opp, for og så overhales med alt av nye pakninger. Jeg har også fått pusset ned sparkelen fra forrige update (#5) og lagt ett lag med finsparkel. Fikk ikke gjort så mye pga liten tid på lokalet i dag. Da er det opp 09.00 i morra og begynne på igjen Ett bilde til av delebilen. Etter sparkelet fra forrige update hadde tørket, så det slik ut. Ette litt pussing Etter finsparkling, bilder av pussing av det og enda ett lag finsparkel kommer i neste update Update #7 01/11/09 I dag har jeg fått renset og lakket caliperne, sveiset og sparklet igjen ene rusthullet på skiltopphenget bake. Har også fått gått over enda ett lag med finsparkel på antennehull sveisen. Fikk ikke gjort så mye men er fornøyd. Også bestilt sandblåsing til noen deler på calipterne så jeg ikke fikk ren, så dette vil bli gjort og lakkert i løpet av neste uke. Så skal jeg til og bestille overhalingsett til bremser på koed. Men venter litt med det til jeg ser om det er noe mere jeg trenger. Noe det helt sikkert blir Ett bilde til av sparklingjobb på antennehull Caliperne etter lakk Update #8 02/11/09 I dag har jeg bestilt bremseoverhalingssett og diverse. Har også pusset sparkel hele dagen, noe som er utrolig uintresangt men det begynner og ligne noe. Gidder ikke legge ut flere bilder av den prosessen før jeg er ferdig Også kjøpt punktsveisborr for og borre Høyre indre bakskjerm ut fra delebilen for og så putte den i prosjektbilen pga den er full av rust. Update #9 05/11/09 I dag har jeg fått kjøpt Rieger hekkskjørt og sideskjørt, også fått igjen bremsedelene fra sandblåsing lakket dem og pusset litt sparkel. Har litt bilder av stylingen og av bremsene Enjoy Bremsedelene etter sandblåsing, ble vanvittig bra. De så helt forferdelige ut før jeg sendte de inn. Ble som nye Etter lakk, sorry for dårlig bilde Bedre kommer Hekkskjørtet, tatt fra salgstråden (Tatt av: Bamsebrakar) Sideskjørtet, tatt fra salgstråden (Tatt av: Bamsebrakar) Miniupdate 10/11/09 Fikk bremseoverhalingsdelene jeg hadde bestilt i dag Ser bra ut, 2 av de på bilde og diverse skruer Har noen spm ang noen o-ringer som jeg håper på noen kan hjelpe meg litt med Kan tenke meg nr.1 er til lufteskruen men er ikke helt sikker Takk for dere tok dere tid til og lese. Tilbakemeldinger er gøy
Branda1 Skrevet Oktober 25, 2009 Skrevet Oktober 25, 2009 Hi ! Bra prosjekt du har begynt på blir gøy å se! De stolene du skal kjøpe, er de med feste ? eller må du sveise det? ( til e30) Hva koser de ! Lykke til videre
kjellke Skrevet Oktober 25, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 25, 2009 Hi ! Bra prosjekt du har begynt på blir gøy å se! De stolene du skal kjøpe, er de med feste ? eller må du sveise det? ( til e30) Hva koser de ! Lykke til videre Hei, takk for positiv tilbakemelding. Det som er gøy Om de er med feste tviler jeg egentlig på, men det skal nå la seg gjøre og få festet de skikkelig på en måte! Prisen på stolene er vell 1000 kr stk. Link finner du her: http://www.thansen.dk/product.asp?c=308 ... 1260795851 Det er en side jeg fant på ett forum en plass, jeg har absolutt ingen erfaring med denne siden eller stolene. Så jeg kan ikke gi noen anbefalinger Takk for det Gøy når folk stikker innom prosjekt tråden
hanskr Skrevet Oktober 26, 2009 Skrevet Oktober 26, 2009 FLott bil, gler meg til resultatet lykke til
kjellke Skrevet Oktober 26, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 26, 2009 FLott bil, gler meg til resultatet lykke til Tusen takk for det, håper du følger med underveis Gleder meg også kjempemye! Takk for link har du bestilt de ?? De er ikke bestilt nei, det er noe av det siste jeg bestiller, skal vertfall gjøre meg ferdig med rustsveising først. Er på leting etter helsvart taktrekk nå, med takluke da:-)
kjellke Skrevet Oktober 27, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 27, 2009 Tror det skal finnes. Sett flere andre med det, mulig de brukte tekstil-lakk. noen som har erfaringer med dette?
Sturlis Skrevet Oktober 27, 2009 Skrevet Oktober 27, 2009 Fins det Kom i m3 og m-tech II tror jeg. Kjenner noen som har lakket det og, funker bra det =)
kjellke Skrevet Oktober 27, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 27, 2009 Fins det Kom i m3 og m-tech II tror jeg. Kjenner noen som har lakket det og, funker bra det =) Takk for svar, btw sett mye på prosjektet ditt for og samle litt kunnskap å lærdom. Vanvittig fin bil du har laget deg til! Henge opp trekket, spyle det rent la det tørke for og så lakke med tekstil-lakk da eller? kansje putte det i maskinen ?
kjellke Skrevet Oktober 28, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 28, 2009 I og med att dette skal være en pure lekebil som ikke trenger noe spesiell toppfart har jeg lurt på og kjøpe meg en diff med 4,44 utveksling og 25% sperre. Har nokså troa på dette og har en billig en på handen (2000 kr) nokså strøken som kommer fra en E36 compact. Her er tabellen hvor jeg fikk se hva fart/rpm i de forskjellige girene. Blir jo farlig likt en dieselbil på fart/rpm men det blir jo vanvittig aks om jeg skjønner dette rett. Hvor det vil bli nokså lett og spinne/ligge brei (Drifte)? Hva syntes dere? Takk for svar
kjellke Skrevet Oktober 29, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 29, 2009 BUMP, ny update i førsteposten Tilbakemeldinger er gøy, og gir motivasjon
kjellke Skrevet Oktober 31, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 31, 2009 Ny update i førsteposten. Kom gjerne med tilbakemeldinger, kjedlig og skrive til seg selv :/ Forresten noen som vet hvordan det er en god måte og vaske og gjøre bremsecalipterne helt rene? Prøvd sandblåsing og vinkelsliper med stålbørste, det går men det går sakte, og kommer ikke til over alt, noe jeg kan bade de i ?
kjellke Skrevet November 1, 2009 Forfatter Skrevet November 1, 2009 Ny update i førsteposten, updater forresten for min egen del nå for og ha oversikt. Kjedlig og skrive til seg selv
JonasD Skrevet November 1, 2009 Skrevet November 1, 2009 Blir bra det her! Synes du skal gå for originale bmw deler istedet for Momo Penere blir det også da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå