Gå til innhold

Montere motorvarmer E34 525 tds. Nødvendig og tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på å montere blokkvarmer fra defa på min-93 E34 525 tdsa før vintern setter inn for fullt.

Er i et område hvor det kryper ned mot minus 35 om vintern i perioder...uhuu :shock:

Noen med tips til dette med monteringen?

Og er det i det hele tatt nødvendig og gunstig på en slik motor/bil?

Andre relevante tips mottas også gjerne :)

Mvh

Skrevet

Så defa hadde en liten manual på dette..

http://www.defa.com/uig_h.php3?lang=3&ndid=

Må først fjerne propp som sitter i blokk, for så å banke inn varmeelementet.

Hjelper vel godt det på vinteren. Får litt varme på motor, noe som gjør den mer lettstartet og bedre.

Et alternativ til defa kan jo være Webasto?

Kan kobles til kjøleslangene, og den har ofte egen sirkulasjonspumpe til vannet, samt at du kan koble på coupe vifta, slik at den blåser varm luft inn i bilen.

Spørs jo hvor mye jobb du vil legge i det..

Til defa får du også coupe varmer, osv som du kan ha inne i bilen.

Har defa pakke på ene bilen min, og det funker ganske greit :-)

Skrevet

Takk for svar Alxz :)

Har tenkt å ha blokkvarmer og et eller annet sett med en kupevarmer fra defa.

Det er IKKE en god følelse å bryte igang en bil som har stått en stund rolig i 20 minus...

Tror webasto blir litt for dyrt for denne bilen.

Har montert blokkvarmer på en audi, vw og en mazda faktisk.. :roll: Men ikke på en bmw..ennå.

Har liggende sånn org defa-krok for å trekke ut frostplugg til audin jeg hadde. Fint redskap.

Lurer derfor på om det er noe tips og triks til montering på akkurat denne motor/bil..?

Mvh

• 2 weeks later...
Skrevet

Har fått tak i varmeelementet fra Defa. På instruksjonen står det at den skal monteres i frostplugg-posisjon 1 eller i posisjon 4 hvis man har 525 acc...

Hva er acc..klima..?

Noen som kan bekrefte at det er i posisjon 1 hvis man har en vanlig 525 tdsa uten ac..?

Skrevet
Har fått tak i varmeelementet fra Defa. På instruksjonen står det at den skal monteres i frostplugg-posisjon 1 eller i posisjon 4 hvis man har 525 acc...

Hva er acc..klima..?

Noen som kan bekrefte at det er i posisjon 1 hvis man har en vanlig 525 tdsa uten ac..?

Har du ac/acc skal elementet inn i hullet etter frostplugg nærmest torpedoveggen, dvs innenfor eksosrøret, og den beskyttelsesfolien som følger med skal brukes til å skjerme ledningen til elementet så det ikke brennes av av eksosvarmen. Har du ikke ac er det vel lettere å plassere i hullet etter frostpluggen som er nærmest radiator. Husker ikke hva som er 1 og 4. Greiest er det å få bilen opp i bukk, mye lettere å jobbe fra undersiden. Forøvrig trangt bak eksosen etter turboen å få montert den blokkvarmeren. Men JA, ranken starter smidigere i speken ute midtvinters. Husk bare å legge opp en forgrening til kupévarmer med det samme du holder på siden du må av med dekslet under motor for å komme til. Jeg gjorde det ikke, f...

Skrevet

Hva er acc..klima..?

Har du ac/acc skal elementet inn i hullet etter frostplugg nærmest torpedoveggen, dvs innenfor eksosrøret, og den beskyttelsesfolien som følger med skal brukes til å skjerme ledningen til elementet så det ikke brennes av av eksosvarmen. Har du ikke ac er det vel lettere å plassere i hullet etter frostpluggen som er nærmest radiator. Husker ikke hva som er 1 og 4. Greiest er det å få bilen opp i bukk, mye lettere å jobbe fra undersiden. Forøvrig trangt bak eksosen etter turboen å få montert den blokkvarmeren. Men JA, ranken starter smidigere i speken ute midtvinters. Husk bare å legge opp en forgrening til kupévarmer med det samme du holder på siden du må av med dekslet under motor for å komme til. Jeg gjorde det ikke, f...

Aha, thanks very big-a-lot for tips.. :D

Har ikke ac så da er det nr 1 fra fronten som gjelder. Legger opp til kupevarmer også ja.

Skrevet

Du kan glede deg til første bruksdag. Jeg har Defa Warmup som lader batteriet og har uttak til kupévifte (som forrige eier sneik unna). Denne gjemmes bort opp-ned under hanskerommet og viser ikke i landskapet.

Med to timers forvarming i vestlandsfrosta går nåla godt oppå eller over blåstreken, oppstart er smooth og røykfri. Isen smelter raskt på ruta, du får lavere forbruk - og blidere turbo siden olja holder kanskje 30-35 grader - og varm olje gjør veldig stor forskjell i kulda.

Skrevet

jeg har en et sånt blokk-element stående på 318tds'en min, men jeg har ikke noe mer.

Hva mer trenger jeg?

Skrevet
jeg har en et sånt blokk-element stående på 318tds'en min, men jeg har ikke noe mer.

Hva mer trenger jeg?

Hva vil du ha da? Først og fremst MÅ du ha kabelen fra DEFA (hvis det er DEFA du har) fra blokkvarmeren og ut i fronten hvor den fastmonteres på et egnet og minst sjenerende sted for å få strøm til blokkvarmeren. Kanskje har du denne allerede. I dag er det minipluggtilkobling på denne og da trenger du en minipluggkabel fra 220V stømuttak og til bilen. Denne fra DEFA er grønn.

Etter det kan du montere forgrenere i motorrommet og derfra koble batterilader og kupévarmer, gjerne med timer og fjernstart hvis du vil brenne av no sjilling. Her er det "Hvilke muligheter...".

• 1 month later...
Skrevet

Hva er acc..klima..?

Skrevet

Hva er acc..klima..?

Hvor kjøpte du varmeelementet.?

Skrevet

Hva er acc..klima..?

Hvor kjøpte du varmeelementet.?

Meca Lillehammer :)

Skrevet

Monterte blokkvarmeren i går :)

Det gikk ganske greit. Kjørte bilen opp på 2 bukker foran og fra nede i grava på verkstedet var det fint å stå.

Løsnet lufttilførselsrøret på turboen og dro det litt til siden for å komme til.

Brukte kroken fra Defa og fikk vippa ut frostplugg nr 1. ganske greit.

Måtte løsne litt på banjo-skruen til oljetilførselsslangen til turboen da den gikk på skrå i overkant av hullet til frostpluggen.

Disse blokkelementene fra Defa bankes ikke inn for de som tror dêt..Det er en T-bolt man trer inn i hullet først også settes/dyttes elementet inn på plass hvoretter mutteren på T-bolten strammes til 6 Nm (dêt er ikke mye!).

Smurte også litt fett på pakningen på elementet for å tette bra. Pusset også over kanten på blokka med fint sandpapir da det var litt rust på kanten som kan skade pakningen idet elementet settes inn.

Etter stramming av bolten var bolten såppas lang at det tok borti lufttilførselsrøret til turbo så jeg kuttet av bolten slik at den ikke tok borti. Ved vibrering hadde den helt sikkert laget hull i røret som er av hard gummi.

Elementet skulle også ifølge monteringsanvisningen peke mot klokken 3 (dvs rett mot fronten). Pga dette røret til turbo som lå veldig tett innpå så vred jeg den ned til klokken 4-5 slik at det ikke skal ligge inntil og skade røret med varmen som oppstår når varmeren er tilkoblet.

Ledningen inn til kupê-varmeren får jeg ta neste gang.. :lol:

Luftingen og fyllingen av kjølevæske gikk også overraskende lett når bilen stod på bukkene. Bare fyllte opp og lot bilen stå på tomgang mens jeg etterfylte. Fikk på ca 7,1 liter og av en total på 9,75 på anlegget tror jeg det stemmer meget bra ettersom sikkert ikke all kjølevæske rant ut ved tappingen da jeg løsnet nedre radiatorslange.

Varmeren stod tilkoblet i natt og ved oppstart i -18 startet den LETT og temp-måler gikk en 2-3 mm opp fra laveste punkt.

Så da føles det litt bedre å parkere i -30 som det er nede på skisenteret hvor jeg jobber.. :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...