j-bravo Skrevet Oktober 26, 2009 Skrevet Oktober 26, 2009 Har hørt at vannpumpe på bmw`er er en fordel å bytte av og til.. Syns også at temperaturen på min 525 tdsa synker litt når den settes i N og vi triller et stykke i nedoverbakker. Tenkte derfor også å bytte termostaten. Noen med tips og triks til bytte av vannpumpe og termostat..? Andre relevante tips mottas også med takk. Lufting/fylling av systemet med kjøleveske etterpå f.eks Mvh
ghostrider Skrevet Oktober 27, 2009 Skrevet Oktober 27, 2009 Tips: Ta av den gamle, og sett på den nye:) Trix: 32mm links gjenger, Jeg brukte et stålbeslag og borra to hull som jeg kunne feste til reimhjulet. Da var det lett å løsne mutteren. Ellers var det ganske greit å bytte pumpe.
j-bravo Skrevet Oktober 27, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 27, 2009 Tips: Ta av den gamle, og sett på den nye:)Trix: 32mm links gjenger, Jeg brukte et stålbeslag og borra to hull som jeg kunne feste til reimhjulet. Da var det lett å løsne mutteren. Ellers var det ganske greit å bytte pumpe. Hehe, thanks Ikkeno hokus-pokus med luftinga..? Har hørt det kan være litt dill på disse...må ha bilen litt opp i fronten for å få ut luft bl.a..Stemmer dêt??
j-bravo Skrevet November 3, 2009 Forfatter Skrevet November 3, 2009 Noen med tips her..? Tenkte å gjøre dette på torsdag-fredag
eXclusive Skrevet November 4, 2009 Skrevet November 4, 2009 termostaten er lettest å bytte hvis du skrur av radiator vifta, med braco, da har du mere plass på deg, og lett å skru på igjen. ang luftinga så er vell det beste å fylle til du ser at det er fullt, starte motoren på tommgang, bli varm, så vannet renner igjennom radiatoren, og etterfylle mer, og så ta en tur, og se igjen, etterfylle, og en tur til, og så stå i en oppoverbakke med fronten opp, så løsne på lufteskrua, gjør et par ganger, eller mer til det ikke bobler ut luft der mere, trykk litt på slangen. Er mye arbeid å lufte en BMW^^
j-bravo Skrevet November 4, 2009 Forfatter Skrevet November 4, 2009 Takk for tips eXclusive Huff, mye arbeid å lufte bmw ja...var dêt jeg egentlig IKKE ville høre..
j-bravo Skrevet Juni 17, 2010 Forfatter Skrevet Juni 17, 2010 Skulle omsider begynne på denne jobben i går, men kom ikke langt.. Var veldig trangt rundt det dekselet som ligger "ytterst" på radiator. Det fikk jeg løsnet fra radiatoren, men ikke ut, da det tok inni slurevifta.. Er det sånn at radiatoren må ut..? Isåfall hvordan får man ut den...? (var f.eks 2 plastklips på toppen av radiatoren som så ut som de ville knekke hvis jeg bøyde mer på dem...). Og hvor sitter "lufteskruen"..? Takknemlig for tips her folkens...
bmwmann24 Skrevet Juni 17, 2010 Skrevet Juni 17, 2010 du ska ha lufteskrue øverst på radiator En plastskrue med stjærnejærn hode.. Hvertfall på bensinmotorer. ikke sikker på din. Jeg slet litt med luftinga. Jeg åpna noen slangekoblinger bak motor å fyllte i der i tilleg til at jeg sto med lufteskrue åpen. Det tok meg noen timer hvertfall. Husk bare å ha fronten i oppoverbake å varmevifta på 2-3.. poenget er å få sirkulasjon. Hvis du kjører nevneverdig med bilen med luft i system, så har du ikke sirkulasjon å kan koke motoren din å toppakninga ryker, da slår du toppen skjev å kan hive motor..husk på det.
j-bravo Skrevet Juni 17, 2010 Forfatter Skrevet Juni 17, 2010 du ska ha lufteskrue øverst på radiator En plastskrue med stjærnejærn hode.. Hvertfall på bensinmotorer. ikke sikker på din. Jeg slet litt med luftinga. Jeg åpna noen slangekoblinger bak motor å fyllte i der i tilleg til at jeg sto med lufteskrue åpen. Det tok meg noen timer hvertfall. Husk bare å ha fronten i oppoverbake å varmevifta på 2-3.. poenget er å få sirkulasjon. Hvis du kjører nevneverdig med bilen med luft i system, så har du ikke sirkulasjon å kan koke motoren din å toppakninga ryker, da slår du toppen skjev å kan hive motor..husk på det. Okei, får titte etter lufteskruen der. Gikk greit å fylle kjølevæske og få ut lufta etter jeg satt i motorvarmer`n i vinter. Bilen har fungert perfekt helt til nå. Men nå er jeg ganske sikker på at vannpumpa er gåen da bilen såvidt kokte forrige uke etter kjøring i motbakker opp på fjellet. Stoppet den med en gang og lot den kjøle seg ned. Fylte på vann (varmt) igjen men den gikk fort opp mot rød-feltet på instrumentet igjen når jeg kjørte 2-300 mtr. Ingen lekkasjer å se hverken rundt topp (-pakning), ellers på motor, i oljen og ikke trykk i kjølesystemet. Etter dette har bilen stått en uke før jeg i går fylte på vann og kjørte FORSIKTIG 4 km flat vei til verkstedet. Den oppnådde normal driftstemp, og holdt seg faktisk der mens den stod på tomgang utenfor verkstedet. Skjønner ikke helt dêt men...hva mener dere folkens..? Regner som sagt med vannpumpa er gåen så den skal byttes nå. Kan også være termostaten som ikke har åpnet så bytter den også. Men så var det å få ut den radiatorn da...må vel det for å komme til å løsne slurevifta og for å få ut selve vannpumpa...?
bmw520 Skrevet Juni 18, 2010 Skrevet Juni 18, 2010 ang lufting av tds, så er det ingen lufteskrue på radiatoren, vet ikke hva andre har erfart, men jeg har lufta min bortimot 10 ganger pga av div ting jeg har gjort, og har aldri måtta stå i no bakke eller noe, dette vil jeg påstå er en overdrivelse. På bensin motorer så hører jeg også at dette er et problem, og der er det i og for seg en lufteskrue på radiatoren, men aldri hatt problemer ang lufting der heller. Når det gjelder å ta ut radiatoren, så må du løsne det plastdekselet rundt vifta først, så lirker du ut radiatoren mens det dekselet er rundt vifta, dette er no dritt å gjøre, men det går, har gjort d mange ganger selv. så tar du ut det dekslet etter på. skjønte du den forklaringa? Jeg er litt dårlig på forklaring altså dekselet på bilde nr3
j-bravo Skrevet Juni 18, 2010 Forfatter Skrevet Juni 18, 2010 ang lufting av tds, så er det ingen lufteskrue på radiatoren, vet ikke hva andre har erfart, men jeg har lufta min bortimot 10 ganger pga av div ting jeg har gjort, og har aldri måtta stå i no bakke eller noe, dette vil jeg påstå er en overdrivelse.På bensin motorer så hører jeg også at dette er et problem, og der er det i og for seg en lufteskrue på radiatoren, men aldri hatt problemer ang lufting der heller. Når det gjelder å ta ut radiatoren, så må du løsne det plastdekselet rundt vifta først, så lirker du ut radiatoren mens det dekselet er rundt vifta, dette er no dritt å gjøre, men det går, har gjort d mange ganger selv. så tar du ut det dekslet etter på. skjønte du den forklaringa? Jeg er litt dårlig på forklaring altså dekselet på bilde nr3 Hei Ja, har ikke sett noen lufteskrue her på min heller. Er enig med deg at det ikke var såå ille å fylle frostvæske og få fyllt hele systemet ja..Hadde min stående på to sånne blå biltema-ramper og det var ikkeno problem. Okei, må lirke litt for å få ut raddissen ja....skjønner forklaringa di..flott med bildet av delene.. Eneste som er dritt nå er de 2 plast-klipsene som sitter på toppen og holder raddissen fast....åssen i huleste løsner man de....MÅ de knekke for å få de av eller...???
j-bravo Skrevet Juni 18, 2010 Forfatter Skrevet Juni 18, 2010 Eneste som er dritt nå er de 2 plast-klipsene som sitter på toppen og holder raddissen fast....åssen i huleste løsner man de....MÅ de knekke for å få de av eller...??? Sorted..mee stupid Hehe, det var jo BARE å bøye klipsene litt ned så løsnet de...genial feste-patent for radiator...*applaus til bmw*..
bmw520 Skrevet Juni 18, 2010 Skrevet Juni 18, 2010 Hehehehe bra d begynner å ordne seg. hold oss oppdatert på åssen d går PS jeg har altid hatt min stående på gulvet i verkstedet eller på gården når jeg har fylt opp igjen med froskvæske. og da har d vært helt tomt
bmwmann24 Skrevet Juni 18, 2010 Skrevet Juni 18, 2010 hører mange meninger om dette med å ha bilen i vater eller ei når man lufter. Jeg har gjort dette noen ganger å merker at det tar lengre tid å lufte når jeg har bilen plan.. jaja, så lenge det blir fix så er det vel likegyldig hvordan. Bra for deg at det går greit!
Leo Skrevet Juni 18, 2010 Skrevet Juni 18, 2010 Så du skrev at motoren ble kald når du trillet og sto i N. Det er normalt, fordi Diesel ikke produserer varme som bensin motorer. Du kjøler ned motoren med å ikke belaste den. Høy belasning gir varme og motsatt kald. Så slik skal det være på diesel - har ikke noe med vannpumpa og temostat og gjøre. Men at den koker kan være at du har för lite kjøleveske (lav blanding) fordi den øker kokepunktet på vannet fra ca 100 grader - men høyt på fjellet synker denne koketemen og da kan det koke på si 90 grader istedefor. Så bruk kjøleveske og ikke vann. Må du fylle vann få på kjøleveske asap.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå