Gå til innhold

Bytte vannpumpe+termostat E34 525 tds..tips og trix?


Anbefalte innlegg

Skrevet
Så du skrev at motoren ble kald når du trillet og sto i N. Det er normalt, fordi Diesel ikke produserer varme som bensin motorer. Du kjøler ned motoren med å ikke belaste den. Høy belasning gir varme og motsatt kald. Så slik skal det være på diesel - har ikke noe med vannpumpa og temostat og gjøre.

Men at den koker kan være at du har för lite kjøleveske (lav blanding) fordi den øker kokepunktet på vannet fra ca 100 grader - men høyt på fjellet synker denne koketemen og da kan det koke på si 90 grader istedefor. Så bruk kjøleveske og ikke vann. Må du fylle vann få på kjøleveske asap.

Takk for tips.. :)

Ja, det er ganske normalt på diesel-motorer. Men hvis temperaturen synker drastisk når man triller nedoverbakke så kan det være en indikasjon på at termostaten er dårlig og bør byttes.

Dette har blitt meg fortalt av en kamerat som er mekaniker og har tåelig bra peiling på diesel-maskiner.

Ja, bruker rett blanding av kjølevæske. Fyllte kun på vann nå ettersom jeg bare skulle kjøre den 3 km på verkstedet og ta ut radiator og tappe av systemet før vannpumpe-byttet likevel.

Fyller på Felleskjøpets frostvæske blandet med vann totalt 9,75 liter (var det ikke dêt som var totale mengden tro...!) når det skal fylles igjen.. :)

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
hører mange meninger om dette med å ha bilen i vater eller ei når man lufter. Jeg har gjort dette noen ganger å merker at det tar lengre tid å lufte når jeg har bilen plan.. jaja, så lenge det blir fix så er det vel likegyldig hvordan.

Bra for deg at det går greit!

Okei, ja har hørt litt forskjellig jeg også.. :wink:

Han mekaniker-kompisen min sa at de KAN være skikkelig vanskelige..."må nesten henge dem opp etter nesa fra et tre el.no i de værste tilfellene..."...sa han.. :lol:

Spent på å se åssen pumpa ser ut når jeg får pella den ut....men ble ikke tid i dag heller da det ble til at jeg måtte bytte eksos-anlegg på Fååård Mondeon til farssan.. :wink: og nå er det straks reker og pils... =P~

Skrevet
hører mange meninger om dette med å ha bilen i vater eller ei når man lufter. Jeg har gjort dette noen ganger å merker at det tar lengre tid å lufte når jeg har bilen plan.. jaja, så lenge det blir fix så er det vel likegyldig hvordan.

Bra for deg at det går greit!

Okei, ja har hørt litt forskjellig jeg også.. :wink:

Han mekaniker-kompisen min sa at de KAN være skikkelig vanskelige..."må nesten henge dem opp etter nesa fra et tre el.no i de værste tilfellene..."...sa han.. :lol:

Spent på å se åssen pumpa ser ut når jeg får pella den ut....men ble ikke tid i dag heller da det ble til at jeg måtte bytte eksos-anlegg på Fååård Mondeon til farssan.. :wink: og nå er det straks reker og pils... =P~

Skjønner ikke at dette er et problem, aldri hatt problem med å lufte tds`n :? bensin er litt vondere å lufte, men på en annen side, så er d også en lufteskrue på radiatoren, men d er d IKKE på tds. d vil også bety at d bør være mindre problem med lufting.

Skrevet

JA, da fikk jeg endelig skrudd litt etter jobb i dag :D

Fikk omsider ut raddisen med IC, tok også av innsuget, bytta samtidig glødeplugger og satt på nye pakninger på innsuget.

Spørsmål;

På raddisen måtte jeg også løsne 2 slanger som kom fra aut.kassa. Dette er vel kjøling som går i et kammer på siden av raddisen. Det rant ut 1/2 kaffekopp med rød plje (atf tenker jeg)..?

Hvordan/hvor får jeg fylt på dette igjen..?

(PS: Så ut som det var en tappeplugg i bånn av det kammeret på siden av raddisen til atf-olja).

Ble underveis imponert over hvor bra bygd motoren så ut, og skulle til å legge ut mer ros til bmw....men hadde en pause og søkte litt på nettet om `change water pump bmw 525 tds` og fant en tråd der det stod noe sånt som....`the hilarious plastic water pump impellers`... :?

Ble betenkt.. og min bekymring ble ytterligere forsterket da jeg til slutt fikk ut vannpumpa....plast-drevet var løsnet fra akslingen og drevet var delvis knekt... :shock:

At det skulle være SÅ ille regnet jeg ikke med....elendig konstruksjon... [-X

(Har tatt bilder av seansen, men det mobile bredbåndet mitt er hêlt mongo nå så jeg får ikke lasta opp bildene....men legger de inn senere..! 8) )

Skrevet

Bruker å være stål drev på nye pumper idag, men "tror" d er plastikk på orginal pumper og stål på uorginale :?

Skrevet
Bruker å være stål drev på nye pumper idag, men "tror" d er plastikk på orginal pumper og stål på uorginale :?

Ja, det er stål på den nye jeg fikk fra Meca. Ser solid ut :)

Plast-impellern (som løsner fra drevet) på den originale pumpa MÅ da være årsaken til de mange topplokks-havariene som bmw er beryktet for..??..vannet slutter å sirkulere...motor blir varm og koker tilslutt...toppakning ryker/eller toppen slår seg/sprekker...og faans oldemor.... #-o

Men, noen som vet hvor jeg peiler olja på aut.kassa.....samt fyller på igjen den halve kaffekoppen som rant ut når jeg demonterte..??

Skrevet

Bildene fra mekkinga her om dagen.

Grågutten litt molefonken her...mens Yamaha Rhino`n står bak og ser på den sexy rumpa til 5-er`n... :wink:

bbsrm348.jpg

Fått ut vannpumpa....:

bbsrm349.jpg

Kvalitetsgreijor.....*NOT*.... :^o

bbsrm350.jpg

Den nye fra Meca...:

bbsrm351.jpg

  • 1 month later...
Skrevet
Bildene fra mekkinga her om dagen.

Grågutten litt molefonken her...mens Yamaha Rhino`n står bak og ser på den sexy rumpa til 5-er`n... :wink:

bbsrm348.jpg

Fått ut vannpumpa....:

bbsrm349.jpg

Kvalitetsgreijor.....*NOT*.... :^o

bbsrm350.jpg

Den nye fra Meca...:

bbsrm351.jpg

jeg måtte skivfte vannpumpe på min, det skjedde eksakt det samme med min og. har bilde av den.

jeg tenkte jeg skulle drapå litt igjennom en tunnel, da jeg kom ut på andre siden sto temp måleren på rødt. fikk slept den hjem, sto ca to dager får å prøve å lufte den pga trodde det var termostaten som var gåen, fikk låne ett verksted å tok ut den jævla plastikdriten av en pumpe. helt utrolig at toppakninen/ toppen ikke røyk pga jeg kjørte flere ganger for å sjekke om den va i orden (jada, kokte hver gang) men det er vell mye sterkere toppakninger på diesel;)

Skrevet

Jepp, dieselen tåler mer en bensin motorene, men man bør ikke tøyle den grensa, for bmw motorene er ømtålige uansett :((ved kald motor)

Skrevet

PS....... når du først bytter vannpumpa, så er d lurt å bytte løpehjulet og strammehjulet også ;)

Skrevet
PS....... når du først bytter vannpumpa, så er d lurt å bytte løpehjulet og strammehjulet også ;)

Okei...men det sier du NÅ!!! :lol:

Lenge siden jeg er ferdig med denne skruinga her. Mener jeg sjekka om de hjula virka gåene i lagrene når jeg satt dette sammen igjen. Syns de så og kjentes bra ut..!

Men går jo å bytte ved en senere anledning også de hjula.

Hvordan ser/merker man at de er gåene forresten..?

Skrevet

jeg måtte skivfte vannpumpe på min, det skjedde eksakt det samme med min og. har bilde av den.

jeg tenkte jeg skulle drapå litt igjennom en tunnel, da jeg kom ut på andre siden sto temp måleren på rødt. fikk slept den hjem, sto ca to dager får å prøve å lufte den pga trodde det var termostaten som var gåen, fikk låne ett verksted å tok ut den jævla plastikdriten av en pumpe. helt utrolig at toppakninen/ toppen ikke røyk pga jeg kjørte flere ganger for å sjekke om den va i orden (jada, kokte hver gang) men det er vell mye sterkere toppakninger på diesel;)

Ja, kan tenke du ble like irritert (og imponert) som meg da dette skjedde; irritert av kokinga og imponert av at det går an å lage en så viktig del i en motor i et noe så dårlig materiale.. :wink:

Skrevet
veit om en audi 80 som ikke ble varm på vinteren uansett. Litt kjett når det begynner å ise for fullt på ruta xD

Hmm, litt usikker på hva du mener her men...uansett hva med denne audien..?

Skrevet

jeg måtte skivfte vannpumpe på min, det skjedde eksakt det samme med min og. har bilde av den.

jeg tenkte jeg skulle drapå litt igjennom en tunnel, da jeg kom ut på andre siden sto temp måleren på rødt. fikk slept den hjem, sto ca to dager får å prøve å lufte den pga trodde det var termostaten som var gåen, fikk låne ett verksted å tok ut den jævla plastikdriten av en pumpe. helt utrolig at toppakninen/ toppen ikke røyk pga jeg kjørte flere ganger for å sjekke om den va i orden (jada, kokte hver gang) men det er vell mye sterkere toppakninger på diesel;)

Ja, kan tenke du ble like irritert (og imponert) som meg da dette skjedde; irritert av kokinga og imponert av at det går an å lage en så viktig del i en motor i et noe så dårlig materiale.. :wink:

jepp, det er helt utrolig. Men du, var det vanskelig å ta ut radiatoren?

må ta ut min egen sjønner du pga bilen min blir varm etter at jeg skiften pumpen, så jeg lurer på om det er en bit av den gammle pumpen som ligger i systemet å blokkere. å nei da, det er ikke toppakningen som er gåen, bruker hverken vann eller olje. ikke olje i vannet eller omvendt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...