MrMoflag Skrevet Oktober 27, 2009 Skrevet Oktober 27, 2009 Jeg er plaget med at ladespenningen varierer endel på bilen, med resultat i at lyspærer er blitt forbruksvare samt at annet elektrisk går amok når dette slår til. Det var ikke så ille før, men nå i det siste har det blitt mye værre. Plutselig så blir bare spenningen i alt av el mye høyere, dvs at lysene lyser kjempekraftig, viskerne går bananas og varmeapp blåser mye mer enn det skal på angitt nivå osv. Dette har en tendens til å skje ved gasspådrag, men har også forekommet endel ganger ved tomgang. Hva kan dette skyldes? Er det spenningsregulatoren på dynamoen som er gåen? Har i ett tilfelle forekommet at den ene lederen i høyre nærlysinnsats har brent rett av i loddingen(!) Er redd hele bilen skal brenne hvis jeg ikke får ordnet dette
Oil drop man Skrevet Oktober 27, 2009 Skrevet Oktober 27, 2009 Det er nok spenningsregulatoren som er synderen ja...
dr.felix Skrevet Oktober 28, 2009 Skrevet Oktober 28, 2009 spenninsregulatoreen har to børster (fjerbelastede "kontakter"). disse børstene ligger å gnir mot sleperingene som sitter festet på ankeret (det som roterer i dinamoen). over tid vil både sleperinger og børster slites ut å få mindre kontakt. dette resulterer som oftest i mindre eller ingen ladespenning. men tror mest på i ditt tilfelle at det er spenninsregulatoren. men se om sleperingene er slitt, og bytt de i samme slegen om de er veldig slitt.
MrMoflag Skrevet Oktober 28, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 28, 2009 Takker for svar! Da skal jeg få bestilt deler
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå