Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legger ut posten her jeg, er ikke sikker om det er her den hører til men jeg prøver.

En kamerat lurer på å selge bilen sin til meg som trenger litt fin puss, Det er en 316 cupe og bilen har en 116hk og automatgir. Det jeg lurer på er om det er muligt å sette i en komplett 318is maskin med kasse eller 325 og få det godkjent?

Takker for alle svar.

Skrevet

Vel..

Om du søker litt i forumet, så finner du MANGE poster som omhandler e36 og ombygging.

Nye regler hos BT gjør at akselvekter ikke kan økes, og gjør det derfor vanskelig å bygge om en 4syl bil.

Men folk har fått det til.

Har en kompis som fikk ja til ombygg på 316 til 325 i fjor. Han skal vise den snart.

Men det er BT (Bil Tilsynet) som avgjør dette, så du må nesten ta en tlf eller sende inn søknad til dem. (behandlingen kan ta noe tid..)

Btw: En 316 har ikke 116hk orginalt ihvertfall

Ganske nærme 100hk, mens 318 har 115hk.

Hadde jeg vært deg hadde jeg snakket med BT først for å høre litt.

Vært mye skriv/snakk om at de med 4syl som bygger om til noe større ofte må kutte ned sitteplass bak osv.., men det er akselvektene som står i vognkortet du må forholde deg til uansett. Så du må veie foraksel, bakaksel osv og ikke overstige dette etter/under ombyggingen.

Så må du få papirer fra et verksted (bmw verksted?) på at du har byttet ut alle de delene som er nødvendig for å kalle bilen din en 318is eller 325 eller hva du måtte bygge om til.

Har du da en hel bil du skal bruke som donorbil, kan det mulig lønne seg å få BT til å merke deler på denne før du begynner å demontere, for så at dem kan se at samme deler er brukt på 316 etterpå.

316 har som oftest trommelbremser bak.

318is og oppover har skiver bak, og ventilerte skiver fremme, mot 316 som har uventilert fremme.

(Foran bytter du bare skiver og kalippere m/ klaver)

Bak må du bytte hele "spindler" med skiver og kalippere/klaver dersom du har tromler.

HUSK. Ikke start ombyggingen før du har klarsignal fra BT.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...