Gå til innhold

Guide for M50 motor, i E30 karosseri (Ajourført 23.07-2012)


Fliid
 Share

Anbefalte innlegg

Det so skjer er at når jeg setter tenningen i hakk nr 2, altså ikke start men run så slår starteren inn. Når jeg hadde S14 i bilen så begynte bensinpumpa å gå når med en gang jeg vrei tenningen til start. Det gjør det ikke her. Jeg tenga opp å sjekka litt på pinner og slikt nå, så jeg har alle pinnene jeg trenger og i mine øyner så stemmer koblingene.

Det som skurrer er hvorfor ikke pin 13 og 13 skal kobles i lag, siden begge er til bensinpumpe relè. Men når jeg tar de to sammen med tenningen på så klikker det i det hvite relèet som jeg har liggendes ved ekspansjonstanken nå. Men ingen pumpe som går.

Så, problema mine er at starteren slår inn for tidlig og at bensinpumpa ikke går. Jeg har ikke koblet coilene til for jeg vil dra litt olje rundt i motoren før jeg fyrer den. Så jeg har ikke sjekket noe gnist, siden jeg ikke har noe kontroll på den start motoren som kicker inn før den skal.

Begynner jo å lure på om det er noe galt med elektronikken på bilen også. Takluka funker jo bare når passasjerdøra er åpen, men vet det er "vanlig" når man ikke har motor i E30en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenomenet du beskriver med takluke har jeg hørt om før, men fått en god latter og ikke skjønt stort. Så der kan jeg ikke hjelpe deg. Har sett på tegninger angående dette før..

I henhold til skjemaer som er lagt ut i første post, så skal 13 med 13.

DME spenning skal på, 6 på E30 og 21 på S50

Starteren skal på, 18 på E30 og 15 på E36 .

Pinne 7 på E36 kontakt er drivspenning til EWSII, den skal på pinne 7 på E30.

Får se hvor langt du kommer med dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge det som er til E30 86 til 87 så står det at DME spenning pin 6 skal sammen med pin 13 S50.

Eller er det jeg som missforstår TOTALT skjemaet her?

Der som det står "Koblings skjema blir som følger for E30 6/85 til 9/87...osv" Så står det listet under med E30 pinner og E36 pinner. De skal kobles i hverandre slik det står eller må man liksom finne hvem av dem som skal sammen selv? Jeg kobla rett over.

E30 E36

1 -> 25

4 -> 12

5 -> 23

6 -> 13

7 -> 21

....osv

Den kontakten som hører til E30M3 bilen min ser slik ut og har desse funksjonene;

E30M3

1-Blå -Til ladelys, instrument

2-Blå/gul -OBC oil static

3-tom

4-brun/lilla -Vanntemp måler i instrument

5-svart/brun -Oljetrykk lys i instrument

6-grønn/gul (tjokk) -From fuse. Evaporative purge valve relay

7-grønn (tjokk) -Tenningslås run position (2)

8-tom

9-tom

10-lilla/grønn -OBC oil dynamic

11-kvit/blå -Instument, service intervall

12-tom

13-fiolett/rød -Til 7.5A sikring, til bensinpumpe

14-tom

15-tom

16-kvit/svart -ikke i bruk, SRS connector

17-tom

18-svart/gul -Til tenning, start possisjon (3)

19-brun/gul -Olje temperatur, instrument

20-tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal bruke dette skjemaet :

E30 / E36

1 / 25

2 / Oljenivå føler

4 / 12

5 / 23

6 / 18

7 / 21

9 / 20

10 / Oljenivå føler

11 / 19

13 / 13

14 / 14

15 / 15

16 / 24

Modifiseringene ved skjemaet har jeg angitt tidligere. Dette ga. du har EWSII. Ser du har funnet en feil i guiden. Jeg har skrevet S50 på skjemaet du refererer til. Det blir feil. Forstår at du har fulgt dette da.

Pinne nummerene jeg har angitt i guiden er pinnene som skal sammen med hverandre.

"Koblingsskjema blir som følger for E30 09/87 til produksjonsslutt til M50/S50 uten startsperre" jeg har spesifisert at det er for uten startsperre. Derfor du har fått endringene av meg i forrige post.

Om man bruker pinne 6 i E30 kontakt eller 13, spiller ingen rolle. Med mindre man har med en EWS II og gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da prøver jeg det der i dag. Får håpe det går!

Nå har jo ikke jeg pinner i 9, 14 og 15 da på E30M3 kontakten.. Hva skal jeg gjøre med det? Og hvorfor skal ikke 18 og 19 brukes?

Jeg må jo ha 19 siden det er til oljetemperatur i instumentet.

Er det ikke samme funksjonene på min motor som på den du har listet? Tenker da på M50/S50. At pinnene har en annen funksjon på min EWS motor i forhold til de uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det liv i bensinpumpa, men polariteten har blitt snudd. Så den blåser bobbler inn i tanken i stedenfor. Og starteren slår fortsatt inn på hakk 2. Kan dette ha noe med ews å gjøre? At jeg har kobla meg på feil ledning på tenningslåsen? Jeg kobla meg inn på den grønne tykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

lurte på en liten ting..

vis en allerede har en e30 med m50b25 motor.

hvordan er det da å bytte til Feks s50b30/32?

blir det samme utgangspunkt som om det hadde stått en vanlig m20 motor?

kansje dumt spørsmål, men vurderer å kjøpe e30 med m50 å bygge videre på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg start, men start motoren slår inn på hakk to fortsatt. Så jeg må nappe ut ledningen når den starter.

Begge bensinpumpene går, men de går feil vei. Polariteten ser ut for å ha blitt snudd om. Noe idéer rundt dette?

Den går helt fint når jeg først får start, men må liksom prøve et par ganger før den vil. Er samme om jeg bruker E30 pin 18 eller pin 6 mot S50 pin 18. Starteren går like godt på begge når tenninga står på hakk 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torre; Ikke dumt spørsmål. Utgangspunktet skal igrunn bli det samme som om original motor står i bil. Ledningsnettet blir kun endret motor side, normalt (!) så motorkontakt delen skal være slik som den er originalt, om det er 316, 316i, 318i,320i,323i eller 325i.

Larsen; Godt den starter. Var motorkontakten problemet? Koble fra motorkontakt og mål om det er spenning på 6 og 18 ved tenning i posisjon 2 (bil side). Kom og gjerne med fargene på pinne 6 og 18 i bil siden av motorkontakten.

Går pumpene feil vei eller er det bare du som har byttet om på slangene som går inn på fuelrail?

Å snu retning på selve pumpen, om man ikke har gjrt noe med de, utenom å bytte motor syntes jeg hørtes snodig ut. I og med at da må du ha 12V+ på jordings siden. Da er det 12V+ i chassi.

At du må prøve ett par ganger må du se om bedrer seg når bensin og starter er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, den går fint. Det at jeg må prøve et par ganger var bare den falske lufta den fikk fra hullet som man skal koble på slangen til bremsekraft forsterker.

Jeg målte på de og det er 12V på både 6 og 18 når tenning står i posisjon 2. Fargene på 6 og 18 posta jeg litt over her, den lista med pinner, farger og funksjon til pinnene på E30M3 bil siden.

Pumpa blåste bobbler opp i tanken, så den går rett og slett feil vei. Det gjelder også tank pumpa. Jeg kobla ut tank pumpa og bytta om pluss og minus på linje pumpa bare for å se om den starta. Men det kan ikke være slik. Tok den 7.5A sikringen etter 5 sek. Det kan jo ha noe med at det nå er 044 pumpe også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startmotor problemet er løst. Bare bensinpumpe problemet igjen.....

Edit: Bensin pumpe problem også løst. Ser ut for at det er stor kabel sko på minus og liten kabelsko på pluss ved linje pumpa mi. Og på 044 pumpa er det stor på pluss og liten på minus. Dvs at jeg kobla det slik uten å tenke mer over det. Jeg sjekka deretter fargen på kabelen der bak. Og da var den som hadde minst kabelsko Grønn/Fiolett som pin 13 og den andre brun som jord.

Skulle ikke vert mulig faktisk!!! #-o

Nå er det bare takluke mysteriet igjen. Noen snakka om at jeg må ha pinne 15 kobla til, men jeg har jo ikke noe pinne 15 i E30M3 c101 kontaken min.

Edit 2: Takluke problemet løste seg selv. Nå virker alt. Bare å koble speedometer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei!

Har et giroverføringsproblem!

Har en eller annen getrag kasse fra M50 med lille hardyen.

Trodde giroverføring fra E30 325 skulle passe, men den er ca 2cm for kort til å treffe senter i girspakhullet. Har også en fra en 318 som er for lang.

Hylsa på girkassa til selve girlinken er også for kort, slik at linken hvor låseringen skal settes på stikker 1cm ut av hylsa.

Blir jeg nødt å korte inn 318 overføringen? Har jeg evt "feil" kasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øverste arm, 320i E30.

Nederste arm, 320i E30 /E36 .

Burde fungere det...

Hehe ja 320 var det neste jeg skulle prøve å få tak i.

Er det fremre festet på den nederste kortere på 320, eller må jeg flytte over festet/hylsa fra en m20 kasse? (evt en fra E36?)

Takk for innspill =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...