Jonatan Skrevet November 1, 2009 Skrevet November 1, 2009 Bilen er en 2000 modell. Den har elektronisk tosone klimanlegg. I dag, startet jeg bilen og kjørte avsted. Bilen var kald og det var ca 1 varmegrad ute. Klima stod på ca. 20,5 grader (aircondition selvsagt av). Klimaviften startet å blåse med høy hastighet mye tidligere enn vanlig (normalt starter den ikke før motoren har blitt litt varm nok til å avgi varmluft). Vifta fortsatte å gå på høyt turtall uten at det ble varmt i kupeen. Motortemp var raskt normal og pila stod dønn midt på som vanlig hele kjøreturen, likevel kom det bare kald luft. Jeg kunne regulere viftehastighet manuelt, men det kom bare kaldluft, selv om jeg satte temp på både maks og min. Når jeg satte jeg på "auto" igjen blåste vifta opp på høyt turtall igjen og spylte kald luft ut i kupeen. Bilen har også gått tom for strøm 3-4 ganger siste året, på tross av at batteriet er helt topp, men vet ikke om dette har noe med saken å gjøre. Kan jo være en helt urelatert feil. Er takknemlig for noen tips før jeg må bite i gresset og sette inn på verksted.
kim@etnorgeikrig.com Skrevet November 1, 2009 Skrevet November 1, 2009 De er mest sansynelig att varmeapperat motstanden din er gåen.
compact Skrevet November 1, 2009 Skrevet November 1, 2009 hvor mye koster en sånn motstand? har samme problem på min e36 :s
Jonatan Skrevet November 2, 2009 Forfatter Skrevet November 2, 2009 Er det denne saken her? http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=61468&highlight=varmeapparat+motstand Styrer den varmeapparatet OG/eller viften - eller bare viften? Jeg spør ettersom det kommer kald luft og derfor må være mer enn bare viftestyring som er ødelagt. Setter pris på raskt svar da jeg har tenkt å kjøpe deler senere i dag. Takk!
kim@etnorgeikrig.com Skrevet November 2, 2009 Skrevet November 2, 2009 De er den ja.. Og den styrer både vifte og varme, lurer på om den kan tulle med spjeldene og.
Jonatan Skrevet November 2, 2009 Forfatter Skrevet November 2, 2009 Tusen takk for svar! Dro på verkstedet for å kjøpe delen. Spurte og grov litt først. Da verksmesteren hørte at vifta lot seg styre manuelt OG at det bare kom kald luft, mente han jeg først burde sjekke nivået for kjøleveske. Jeg kjøpte noen liter ferdigblandet og åpnet opp. Det var langt ned til væskenivået i tanken. Fylte på totalt 2 liter med litt starting og stopping underveis for å få pumpet det rundt. Etter det var det straks flott varme på varmeapparatet og viften justerte seg ned til normalt turtall da kupeen begynte å bli varm. Skal sjekke kjøleveskenivået med kald motor så dette blir riktig. Så er det vel bare å prøve å finne ut hvor den manglende kjølevesken min tok veien...
kim@etnorgeikrig.com Skrevet November 2, 2009 Skrevet November 2, 2009 Fikk ikke med meg att du skrev att den kunne styres manuelt.. Tok de som en selvfølge att de var nokk veske på den. Er de ikke nivåføler på e39? Du får bare håpe att de ikke er oringene på registret eller i gjenomføringen på torpedoen de lekker da, tar evigheter og tørke ut matten for frostveske..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå