Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge gått å irritert meg over hvor dårlig nærlysene på min iX fra -95 er.

Lyktene er originale og har siden innkjøp av bilen, for 1 år siden, lyst dårligere enn grøftlysene på bilen..

Nå i høst så har jeg vurdert å kjøpe nye lykter eller å oppgradere til xenon osv. Sammtidig så har jeg gått og undret meg over at de originale lyktene som BMW leverer på bilene skal være så ufattelig dårlige, og tanker om at problemet kan være så enkelt forklart som dritt på reflektorene har blitt tygget på i en stund.

Idag kom jeg over tegningene på de originale lyktene og jeg så at der kun var 3 skruer som holdt hver reflektor + prisme på plass i lyktene, og at disse var relativt lett tilgjengelige fra motorrom. Jeg demonterte lyktene og deretter løsnet jeg prismene fra reflektorene (nye 4 skruer).

Jeg tok reflektorer og prismer med inn på kjøkkenet og sprayet zalo på delene. Der etter skyllet jeg av Zaloen med lunkent vann. Til slutt ble prismer og reflektorer varsomt pusset med en ren klut, på samme vis som en ville pusset f.eks ett par briller.

"Før" bilde

DSC00008.jpg

"Etter" bilde

DSC00012.jpg

Resultatet ble lykter som lyser like godt som nye :)

Tenkte at dette trikset kanskje kunne være til glede for andre med samme problem her inne.

Skrevet

Det var kjekt vite, manglet bilder av demontering/montering nå får være fullgod DIY :-)

Selv heiv jeg på philips sine blue vison pærer som også bedret lyset endel.

Skrevet

Jeg burde tatt flere bilder men det var litt lite lys ute og blitz i kombinasjon med reflektorer... :roll:

Jeg ville ikke montert kraftigere pærer som har høyere effekt merking. E34 har en felles lysmodul så om en griller relene til nærlysene må hele modulen byttes og den er ikke billig.

Skrevet

Det er sikkert gode greier de pærene der :) bare husk å sjekke watt styrken.

Ja 2 timers arbeid med litt skruing pluss en skvett zalo er ikke så ille for nye lykter :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...