frankeee Skrevet November 6, 2009 Skrevet November 6, 2009 Heisann! Har nyleg kjøpt meg ein BMW 318is. Er litt overflaterust her og der, lurer på forslag til kva som kan brukast til å fjerne det med. Har tenkt sandblåsing i utangspunktet. Men kva smører ein på etterpå? Tips?
Flua Skrevet November 6, 2009 Skrevet November 6, 2009 Sink bør man ikke bruke med mindre resten av bilen er sinkgrunnet, grunnen til dette er at sink fungerer som en anode. Man vil få galvanisk korrosjon mellom sinken og stålet i karroseriet, og sinken vil bli spist opp. Da vil rusta komme fortere tilbake. Jeg har pleid å sandblåse og bruke turtle wax rust eater etterpå. Denne inneholder fosforsyre som galvaniserer metallet. Fungerer faktisk veldig bra selv om det er litt rust igjen, men det beste er jo selvsagt å sandblåse bort alt. Om du bruker rust eateren så bør du la den virke helt til stoffet har blitt tørt, tørke vekk, og la tørke i noen timer ihvertfall. Står på boksen at det holder med en halvtime, men jeg synes dette er for kort (fosforsyren er oksiderende, og vil kunne lage bobler om du er for rask til å sparkle/lakke over). Om du skal ha det skikkelig så kan du sparkle over etter at du har brukt fosforsyren, og så pusse/grunne. Oppå dette så lakker du Om du vil gjøre det litt raskere så kan du bruke vanlig lakkstift rett oppå etter at du har brukt fosforsyren, lakkstift inneholder bra med grunning også, så dette fungerer bra. Bare la det tørke skikelig mellom hver gang du legger på. (legg på fler ganger så du får "hevet" nivået så det blir likt med lakken) lakkstift er å foretrekke foran spraylakk til dete, spraylakken inneholder ikke grunning i det hele tatt, så da må du grunne først i tilfelle.
turn-in Skrevet November 6, 2009 Skrevet November 6, 2009 Det er jo hele poenget med sink at det skal fungere som en anode slik at sinken angripes og ikke metallet.
Flua Skrevet November 6, 2009 Skrevet November 6, 2009 Med sink så vil man jo starte korrosjon. Skal ikke skrive under på dette personelig, men var i diskusjon med en mekaniker på jobben (som har drevet med biler i ca 20 år) angående sink, og han mente det var slik. Stoler på han, for han har rimelig peiling. Kan ihvertfall si at metoden med å sandblåse, bruke fosforsyre (rust eater), sparkle, grunne, lakke funker bra! Det er selverfart
frankeee Skrevet November 6, 2009 Forfatter Skrevet November 6, 2009 Takker for svar! Kanskje eg skal prøve din metode med rust eater då. Nokre andre forslag?
turn-in Skrevet November 6, 2009 Skrevet November 6, 2009 Hmm, fant et produkt som støtter både min og Fluas teori: http://gasolin.no/index.php?main_page=p ... cts_id=699
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå