torgeirb Skrevet November 6, 2009 Skrevet November 6, 2009 Jeg skal som sagt bytte traversforinger på min e34 bak. Jeg skal ta ut den gamle og sette inn powerflex, men disse foringene skal jo settes inn fra både over og underside. Noen som har noen triks for en slik jobb, sånn at jeg slipper å ned med hele bakstillinga? Også noen som har gode råd om hvordan man tar ut orginalforinga? Mvh. Torgeirb
vidar3.0 Skrevet November 6, 2009 Skrevet November 6, 2009 Jeg har hjemmelaget verktøy til dette liggenes men du bor nok litt langt unna. Det er ikke noe problem å montere powerflex uten å demontere traversen. Å trekke av de gamle uten å demontere travers er også fult mulig. Det du trenger er: -Et rør med innvendig diameter 80mm og helst 150mm langt. Jeg har med hell benyttet protektoren/transportsikringen til ventilen på en gassflaske (for sveis) hvor jeg boret et 15mm hull i senter av "koppen" for gjengestaget. -Et gjengestag i samme diameter som bolten som foringene er montert med (det er 14mm), -2 store skiver med diameter mindre enn ca 74mm (du kan kanskje benytte 7 fra tegningen under) samt 2 store skiver med større diameter enn 90mm(kun om du går for å benytte rør heller en protektoren på en gassflaske. du kan og benytte platebiter du måtte ha liggende og bare bore hull i de..) begge med bolt hull i storleik som passer gjengestagets 14mm, -til gjengestaget så kjøper du 1 lang mutter for å terse med, lang for å fordele momentet over flest mulig gjenger -2 vanlige 14mm mutre som du monterer som kontramutre på oppsiden av foringene -Kopperpasta som benyttes som gjengedop..for å gjøre tersingen lettere og for å unngå å rive gjengene. 1. Du må ut med baksetet for å komme til boltene som på tegningen er merket med 6. 2. Når du har løsnet mutrene til boltene 8 +9 og demontert 5 så kan du dunke opp boltene så du får fisket de opp og inn i bilen. Husk å benytte kobber hammer for å unngå skade på boltene. 3. Nå kan du tre gjenestaget opp gjennom senter av foringen, tre på 74mm skivene (helst min 2 for å unngå deformering) samt 2 mutre som du trekker til mot hverandre (kontramutre) 4. På undersiden av foringen kan du godt prøve å kutte bort "leppene" (2) som er en del av gummien på foringene. Dette gjøres for å unngå at foringen kommer i klemme mellom travers og 80mm rør. 5. Nå kan du tre på 80 mm røret fra undersiden av foringen og la det ha annlegg mot traversen uten å klemme mot foringen. legg på skiver med større diameter enn 90mm, ha på en mindre 14mm flatskive som du sauser inn i kopper pasta, smør rikelig med pasta på gjengestaget hvor du til slutt monterer den lange mutteren. 6. Da er det bare å ha et mothold på kontra mutterene og begynne å terse fra undersiden ved å trekke til den ekstra lange mutteren. Å montere de nye foringene går som en drøm Lykke til Edit: Delene du trenger for å utføre denne jobben finner du på Biltemafor under 100,- 80mm rør / gassflaske protektor får du ikke kjøpt på Biltema..
///MPower Skrevet November 6, 2009 Skrevet November 6, 2009 god forklaring det der, er en fordel og varme/smelte foringen litt med propanbrenner el. dette gjorde jeg og da slapp den med en gang, varmer på hylsen som foringen sitter i.
KKise Skrevet November 6, 2009 Skrevet November 6, 2009 Har du muligheten kan du bare sette fyr på de med propanbrenner å la de brenne vekk, det er enklest, men ikke det mest miljøvennelige
gatebil76 Skrevet November 6, 2009 Skrevet November 6, 2009 Hei....enkleste løsning kommer her.. ut med bak sete. løs gjennomgående bolter fra underside. slå disse opp og trekk ut. finn en pipe\hylse som passer på kanten av foringen. altså på stålhylsen til foring. sitt denne på topp av foring og bruk en jekk på trævers til å jekke opp med. da presses foring ut veldig enkelt..
vidar3.0 Skrevet November 6, 2009 Skrevet November 6, 2009 Ja det der er sikkert en kjempe enkel måte det og. Bare husk å få på lakk om du skulle være uheldig å skrape opp eller skade karosseriet
torgeirb Skrevet November 8, 2009 Forfatter Skrevet November 8, 2009 tusen takk for mange gode forslag. Jeg skal sette igang med jobben i det nybygde verkstedet mitt neste helg.. vi får se om jeg får til noe da:D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå