Gå til innhold

Bmw E34 2.0 24V > 2.5 24V

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nylig kjøpt meg en Bmw E34 5.20 som skal byttes motor i, så lurte jeg på:

tenkte å årne meg med Kvasskam og turbo etterhvert ..

skal ikke kjøre på turboen mer trøkk en 0.4-0.5 i første omgang, pågrunn av ... (Mye vil ha mer!)

spørsmålet er, vil det holde med å bytte topppakning til en 3 mm kobberpakning med så lite trøkk? eller?

hvor får jeg kjøpt et rimelig turbokit og rimelige kammer + fjærer til ventilløfterne? :)

Skrevet

For det første så finnes det mye info om dette ved å søke på "m50b25 turbo" f.eks

Og for det andre så har jeg personlig ladet 1.5bar på original motor, så nei, du må ikke ha superduper toppakning for å kjøre trykk på en motor. Ladetrykket har null og niks å si for om en toppakning ryker eller ikke, tenningsbank og sylindertrykk har alt å si.

Hvorfor vil du ha fjærer da? Dessuten er kvasskam det dummeste du kan gjøre når du skal hive på turbo. Blir helt feil forutsetning for turbo, da sugekammer gjør at du taper effekt på turbomotorer.

Skrevet

okei, skjønner.. men er det da nødvendig å bytte kam i det heletatt?

du snakker om no tennings greier.. er dette bare en justerings sak eller?

hehe er neewbie jeg. så derfor jeg spør :)

Skrevet

Du vil tape effekt på å montere "sugemotor"kammer. Monterer du turbokammer med mindre overlapp så er saken en annen, men det er lite å hente på en 2.5l før du kommer godt opp i trykk og effekt.

Originale non-vanos kammer(om du har NV motor seff) kommer du et stykke med.

Tenningsbank er omtrent som monsteret under sengen, og bør unngås for enhver pris :wink:

Men tenningsbank kan seff "justeres" vekk ved hjelp av datasprut.

Men det viktigste for å få skikkelig effekt på en 2.5l, er en god turbo samt skikkelig motorstyring/mapping.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...