Gå til innhold

Motor går litt varm, pluss varmluft virker såvidt!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Er temmelig ny her, og er helt ny på bmw ;)

Kjøpte i dag en bmw e34, 525ia 24v.

Det jeg lurer på er om noen har noen tips til hva som kan være gale siden motor går varm? Den lekker litt kjølevæske fra pakningen rundt vannpumpe så den skal byttes (hele pumpen altså). Termostat er akkurat kjøpt inn og skal byttes på lørdag ;) Har fyllt på kjølevæske og luftet kjølesystemet til en viss grad. Dessuten vil det ikke komme varmluft i kupeen, eller det kommer faktisk fra ene ventilen på høyreside. Tipper det er fordi der er jo viften. Noen som har opplevd dette før? Temmelig irriterende når det er sånn -2 grader ute :(

Håper på svar :D

Mvh Julian

Skrevet

Takk for gode svar! Skal bytte vannpumpe så fort jeg kan, samt termostat. Olje skal også byttes, noen anbefalinger i viskositet? Dessuten har jeg hørt ta disse motorene skal ha mer olje en spesifikasjonene sier i instruksjonsbøkene. Er dette rett? Når vi først er i gang med problemer her! Er det mulig å bytte fra tysk kjørekomputer til norsk/engelsk?! :D Lei av å lese "Tür offen" og "Kein Bremslitchen".. xD

Skrevet

Satan i helvette. var akkurat ute og skulle kjøre en venn og kjæresten hjem, og jaggu meg røyk ikke vannpumpen te helvette.. :/ Heldigvis er det minusgrader så jeg fikk kommet meg hjem uten å koke motoren. Jaja det lønner seg å sjekke vannpumpen folkens! ;) Håper bare resten av motoren overlevde også. Kan jo være den gikk varm uten at tempføler fikk det med seg pga tap av så mye kjølevæske. Det får vi se når pumpen byttes og motor startes igjen!

Skrevet

Faen. Det var i siste liten, håper det går greit å bytte pumpe. Vannpumpebytte tvinger seg fram på disse motorene.

Olje, der må du bare fylle på sånn ca og finjustere med peilepinne på slutten. Viskositet, tja mange meninger men min M50B25 trives godt med 5W40 fullsyntetisk.

Språk kan du endre med diagnoseutstyr.

Velkommen til forumet! :)

Skrevet

Ja håper det er lett. Noen som vet det? Er mekanikerlærling, men har aldri drevet stort på med vannpumper eller register i det hele tatt. Mest understell og filtre osv. Ja men har hørt av en som jobbet på jaeger, og han sa at det sto rundt 4,5 l eller noe sånn i instruksjonsboken, men at de endret mening underveis og at det nå var snakk om 6,5 liter :shock: Noen som har hørt noe sånn?

takk for det du :D Kjekt med store klubber og masse medlemmer ;)

Men faen altså, ble skikkelig pissed off i sted. Sto i en busslomme med mye røyk pga det lakk kjølevæske ned på blokken, også kommer jammen meg en faens ungdom i 520 e34 og ruser motoren, spinner litt og kjører videre. Like før jeg løp etter for å kjefte på han for ufine manerer :P

Skrevet

Tusen tusen takk for all hjelp :D Kjempeforum dette! :D Skal få bestilt vannpumpen i dag og bytte imorgen. Stemmer det at jeg bare trenger 32mm fastnøkkel sånn som det sto på den siden? :S

Forresten hvilken vifte mente du, tomsti? :P

mvh Julian

Skrevet
Takk for gode svar! Skal bytte vannpumpe så fort jeg kan, samt termostat. Olje skal også byttes, noen anbefalinger i viskositet? Dessuten har jeg hørt ta disse motorene skal ha mer olje en spesifikasjonene sier i instruksjonsbøkene. Er dette rett? Når vi først er i gang med problemer her! Er det mulig å bytte fra tysk kjørekomputer til norsk/engelsk?! :D Lei av å lese "Tür offen" og "Kein Bremslitchen".. xD

Klikk på "smøretabellene" http://www.castrol.com/castrol/castrolh ... oryId=3130

Ja du trenger 32mm eller stor skiftenøkkel. Det er til mutteren på vannpompeakselen (vifta) ( den går den gale veien "lings")

Du trenger jo også noe små verktøy som 10/11/12mm o.s.v.pipe og nøkler.

Skrevet

Ja vet at det står 4,5 der, samme i bmw instruksjonsbok, men ifølge jaeger så har de endret dette nå til 6,5 mener jeg. Var en over som mente dette også :P Er ikke helt sikker men kan prøve å sjekke opp i dette jeg ;)

Takk for alle svar, og kanongod hjelp! Pumpe fåes om få timer og skal se om jeg får fikset det i kveld eller imorgen ;) Så får jeg vel lage en liten worklog/showcase på bilen og framdriften mot en 100% fungerende bil. Jo forresten. har ikke lys inne i bilen. Sikring? eller brudd på ledning? noe som er typisk på disse bilene eller? Har byttet pærene da de var døde, men hjalp ikke :S

Skrevet

Da er vannpumpe og termostat byttet. Fikset også en slange som lakk. Tror han som monterte de sist var full :S hehe. Bilen er nå helt stabil :D Men lekker fremdeles fra termostathuset :( Så må kjøpe meg slik pakningmasse og smøre på, sånn at det ikke lekker mere :P Men bilen er iallefall i gang igjen og fullt kjørbar :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...