Julianv Skrevet November 11, 2009 Skrevet November 11, 2009 Hei. Er temmelig ny her, og er helt ny på bmw Kjøpte i dag en bmw e34, 525ia 24v. Det jeg lurer på er om noen har noen tips til hva som kan være gale siden motor går varm? Den lekker litt kjølevæske fra pakningen rundt vannpumpe så den skal byttes (hele pumpen altså). Termostat er akkurat kjøpt inn og skal byttes på lørdag Har fyllt på kjølevæske og luftet kjølesystemet til en viss grad. Dessuten vil det ikke komme varmluft i kupeen, eller det kommer faktisk fra ene ventilen på høyreside. Tipper det er fordi der er jo viften. Noen som har opplevd dette før? Temmelig irriterende når det er sånn -2 grader ute Håper på svar Mvh Julian
Tomsti Skrevet November 11, 2009 Skrevet November 11, 2009 Akkurat vært igjen det her. Skifta termostat, vifte og lufta bilen, nå blæs det varmt og motoren holder seg på ca 90 grader.
Julianv Skrevet November 11, 2009 Forfatter Skrevet November 11, 2009 Takk for gode svar! Skal bytte vannpumpe så fort jeg kan, samt termostat. Olje skal også byttes, noen anbefalinger i viskositet? Dessuten har jeg hørt ta disse motorene skal ha mer olje en spesifikasjonene sier i instruksjonsbøkene. Er dette rett? Når vi først er i gang med problemer her! Er det mulig å bytte fra tysk kjørekomputer til norsk/engelsk?! Lei av å lese "Tür offen" og "Kein Bremslitchen".. xD
Julianv Skrevet November 11, 2009 Forfatter Skrevet November 11, 2009 Satan i helvette. var akkurat ute og skulle kjøre en venn og kjæresten hjem, og jaggu meg røyk ikke vannpumpen te helvette.. :/ Heldigvis er det minusgrader så jeg fikk kommet meg hjem uten å koke motoren. Jaja det lønner seg å sjekke vannpumpen folkens! Håper bare resten av motoren overlevde også. Kan jo være den gikk varm uten at tempføler fikk det med seg pga tap av så mye kjølevæske. Det får vi se når pumpen byttes og motor startes igjen!
Simpel Skrevet November 11, 2009 Skrevet November 11, 2009 Faen. Det var i siste liten, håper det går greit å bytte pumpe. Vannpumpebytte tvinger seg fram på disse motorene. Olje, der må du bare fylle på sånn ca og finjustere med peilepinne på slutten. Viskositet, tja mange meninger men min M50B25 trives godt med 5W40 fullsyntetisk. Språk kan du endre med diagnoseutstyr. Velkommen til forumet!
Julianv Skrevet November 11, 2009 Forfatter Skrevet November 11, 2009 Ja håper det er lett. Noen som vet det? Er mekanikerlærling, men har aldri drevet stort på med vannpumper eller register i det hele tatt. Mest understell og filtre osv. Ja men har hørt av en som jobbet på jaeger, og han sa at det sto rundt 4,5 l eller noe sånn i instruksjonsboken, men at de endret mening underveis og at det nå var snakk om 6,5 liter Noen som har hørt noe sånn? takk for det du Kjekt med store klubber og masse medlemmer Men faen altså, ble skikkelig pissed off i sted. Sto i en busslomme med mye røyk pga det lakk kjølevæske ned på blokken, også kommer jammen meg en faens ungdom i 520 e34 og ruser motoren, spinner litt og kjører videre. Like før jeg løp etter for å kjefte på han for ufine manerer
Simpel Skrevet November 11, 2009 Skrevet November 11, 2009 Hehe, stygt gjort. Også en 520. Men, det er ikke så vanskelig å bytte vannpumpe og termostat på M50 motor. Jeg fant mye hjelp i denne http://www.autopower.se/mekartips/mekar ... p?dokid=71 Lykke til Det er 6,5 liter som er rett oljemengde.
Julianv Skrevet November 12, 2009 Forfatter Skrevet November 12, 2009 Tusen tusen takk for all hjelp Kjempeforum dette! Skal få bestilt vannpumpen i dag og bytte imorgen. Stemmer det at jeg bare trenger 32mm fastnøkkel sånn som det sto på den siden? :S Forresten hvilken vifte mente du, tomsti? mvh Julian
02 Touring Skrevet November 12, 2009 Skrevet November 12, 2009 Takk for gode svar! Skal bytte vannpumpe så fort jeg kan, samt termostat. Olje skal også byttes, noen anbefalinger i viskositet? Dessuten har jeg hørt ta disse motorene skal ha mer olje en spesifikasjonene sier i instruksjonsbøkene. Er dette rett? Når vi først er i gang med problemer her! Er det mulig å bytte fra tysk kjørekomputer til norsk/engelsk?! Lei av å lese "Tür offen" og "Kein Bremslitchen".. xD Klikk på "smøretabellene" http://www.castrol.com/castrol/castrolh ... oryId=3130 Ja du trenger 32mm eller stor skiftenøkkel. Det er til mutteren på vannpompeakselen (vifta) ( den går den gale veien "lings") Du trenger jo også noe små verktøy som 10/11/12mm o.s.v.pipe og nøkler.
Julianv Skrevet November 12, 2009 Forfatter Skrevet November 12, 2009 Ja vet at det står 4,5 der, samme i bmw instruksjonsbok, men ifølge jaeger så har de endret dette nå til 6,5 mener jeg. Var en over som mente dette også Er ikke helt sikker men kan prøve å sjekke opp i dette jeg Takk for alle svar, og kanongod hjelp! Pumpe fåes om få timer og skal se om jeg får fikset det i kveld eller imorgen Så får jeg vel lage en liten worklog/showcase på bilen og framdriften mot en 100% fungerende bil. Jo forresten. har ikke lys inne i bilen. Sikring? eller brudd på ledning? noe som er typisk på disse bilene eller? Har byttet pærene da de var døde, men hjalp ikke :S
02 Touring Skrevet November 12, 2009 Skrevet November 12, 2009 På min ix går det nesten 7 liter. så regn med minst 6,5 l
Julianv Skrevet November 12, 2009 Forfatter Skrevet November 12, 2009 Ok, men er det dumt at bilen har kjørt med 4,5 så lenge da? Det er jo det som står nesten alle steder
Julianv Skrevet November 13, 2009 Forfatter Skrevet November 13, 2009 Da er vannpumpe og termostat byttet. Fikset også en slange som lakk. Tror han som monterte de sist var full :S hehe. Bilen er nå helt stabil Men lekker fremdeles fra termostathuset Så må kjøpe meg slik pakningmasse og smøre på, sånn at det ikke lekker mere Men bilen er iallefall i gang igjen og fullt kjørbar
Kimeng Skrevet November 13, 2009 Skrevet November 13, 2009 på min gamle e 39 520 motor gikk det 7 liter ca. lønner seg sikkert å kjøpe to 4 litere:) så har du uansett nok
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå