Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tipper topp pakningen min er gåen så slenger ut en tråd til..

Mye jobb å skifte topp pakning selv på denne motoren?

Jeg har jobbet som bilmekaniker i 3 år men har hatt annen jobb siste 4 år så litt erfaring har jeg, dog for det meste Mitsubishi / Suzuki...

Trengs det mye spesialverktøy?

Skrevet
Tipper topp pakningen min er gåen så slenger ut en tråd til..

Mye jobb å skifte topp pakning selv på denne motoren?

Jeg har jobbet som bilmekaniker i 3 år men har hatt annen jobb siste 4 år så litt erfaring har jeg, dog for det meste Mitsubishi / Suzuki...

Trengs det mye spesialverktøy?

Det er laget speialverktøy til å stille kammene, men du klarer deg fint uten dette.

Er du mekaniker fikser du dette fint.

Skrevet

Er det noe justering av vanos som trengs hvis jeg tar av reg.kjedet?

Er spesialverktøyet jeg trenger en slags verktøy jeg trenger for å låse av kammene i riktig vinkel + en slags dor for å låse startkransen?

Skrevet
Er det noe justering av vanos som trengs hvis jeg tar av reg.kjedet?

Er spesialverktøyet jeg trenger en slags verktøy jeg trenger for å låse av kammene i riktig vinkel + en slags dor for å låse startkransen?

Jeg er veldig dårlig til å forklare slik :oops:

Men veit vis du spør Fliid her inne på forumet så får du et utfyllende svar på dette. Han er ekstrem på info og hvordan ting skal gjøres.

Send han en pm, eller kansje han ser tråden din snart

Skrevet

To verktøy for å låse av motor i ØD. Ett for å låse kammene og ett for svinghjul, så du har rett. Forran på motor, triggerhjulet (svingningdemperen) så er det ett OT merke, ved siden av triggerføler så er det samme merket. Sett disse å line. Om du tar fingrene dine å kjenner rett under starter, så er det en kan på blokken. Litt nedover til, så er det en plastplugg som er dyttet inn mot svinghjul. Dra ut denne og tre inn tangen på ett bor. 8 mm tipper jeg. Da har du lås av svinghjul, godt nok. Du som mekaniker holder nok klåfingra unna å tørne på motor. Så om låsingen av svinghjul ikke er helt optimal, så går det. Bare husk å dobbelstjekk timingen før du monterer vanosenhet igjen / reg kjede.

Om du nå ser på kammene, så ser du at enden av disse (mot torpedo) er firkantede og flukter med vinkelen på toppen av topplokket.

For å demontere vanos så løsner du to 19mm bolter som er skrudd inn ved siden av vanosen. Dette for å komme til 2 av skruene som er på tannhjul. Løsne alle 4 torx skruene som er på tannhjulet til eksos kam. ikke skru de ut. Løsne så alle skruer rundt vanos og skru av banjo koblingen , 19mm. Plugg av el-kontakten til vanosen også . Nå kan du dytte ned strammeren som strammer kjedet mellom kammene. Ser du på baksiden av denne, så er det ett lite hull, finn en stiv å god ståltråd og stikk inn etter at du har dyttet strammeren til bunn med fingrene.

Nå kan du ta tak i tannhjulet på eksos kam og vri dette mot innsugs side, dra forsiktig i vanos samtidig. Når Vanos skal på plass igjen, så vrir du tannhjulet for eksos kam (innsugs kam tannhjulet følger automatisk med) helt over mot innsugsside, til det stopper i det slissede sporet som man ikke ser pga. en mellomlagsskive. Klem vanos sammen, træ den inn i første sporet, dytt forsiktig og hjelp til ved og vri tannhjulet for eksos side mot eksos side. Når vanos gods er jam med topplokksgods. Da er vanos på plass. Å ta en titt på hvor langt senter av vanos enhet er inn i tannhjulet på innsugs side først, det kan være lurt. Da får du en pekepinn på hvor langt inn vanos skal. Pass på så tannhjul på eksos side ikke "bunner" i det slissede sporet.

Slipp nå opp trykket på strammeren mellom kammene. Skru så til Torx boltene på tannhjulet for eksos kam. Sjekk timing osv regelmessig. Ett godt 3/8" torx sett er lurt å ha i forkant av jobben. Husker ikke hva dimensjonen osv er på topploksboltene, men det vet butikken.. : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...