Gunnar Skrevet November 20, 2009 Forfatter Skrevet November 20, 2009 Bytt peilepinnerør samtidig, de nye er re-designet med større åpning til oljeventilasjonen og skal løse problemet med tett rør og ventil. Står ingenting i ETK om at det er erstatningsdel på min ihvertfall.. skal være lik til 9/98, så jeg får nok akkurat den samme som jeg har om jeg bestiller ny. På min måtte jeg ha tatt av innsuget også om jeg skulle bytta røret.
tomerikk Skrevet November 21, 2009 Skrevet November 21, 2009 Det er samme delenr. i etk, den er bare oppgradert. Har lest en bulletin om den, men klarer desverre ikke å finne den igjen. Den eneste måten å se om du har den gamle eller nye utgaven er å ta den ut og se på den enden som er inni motoren. På den gamle var innerrøret presset til stjerneform mot ytterrøret så det ble fire ganske små hull til ventilasjonen. den nye har kortere innerrør så det er full åpning til ventilasjonsrøret.
Tor e46 Skrevet November 21, 2009 Skrevet November 21, 2009 Så her er det bare å belage seg på skikkelig møkkajobb!? Høres ikke likt ut Bmw at du må av med innsuget for og bytte disse delene! Bmw er jo liksom så logisk å godt skrudd sammen.. Men uansett er det noen som har delenr på det som burde byttes når du først går i gang på denne jobben??
E36M3 Skrevet November 22, 2009 Skrevet November 22, 2009 hehe sant det, men om du tar av innsuget blir jobben mye lettere og ikke like irriterende
Fliid Skrevet November 22, 2009 Skrevet November 22, 2009 Da er det grit å bite i seg for noen, at det er ikke alltid ventiltetninger sin feil i utgangspunktet, for at oljeforbruktet går opp. Tett utånding er veldig vanlig.. "Kun" en reparasjon til 1500,- som alle med tidlig m52 bør benytte seg av, like gjerne med engang..
egilkv Skrevet Februar 20, 2011 Skrevet Februar 20, 2011 Har akkurat det samme problemet på en -96 E39 520i, M52 med enkel Vanos. En riktig kald morgen bestemte motoren seg for å dumpe et drammeglass eller så med motorolje ned på eksosmanifolden. Mange gode råd her, jeg gjør forsøk på en oppsummering: Toppdekselpakningen så grei ut fra utsiden, men er helt knallhard, mens den nye delen (11120034108) er myk gummi. Utluftingsslangen med snepp-feste var det litt gugge i, men den var langtfra tett. Derimot var plasten blitt så sprø at den knakk av seg selv, så den må jeg ha i alle fall (delenr 11151703775). Den neste delen er trykkregulatoren/oljeseparatoren (delenr 11151703484), festet med tre M6 bolter til en brakett under innsugsmanifolden. Må denne separatoren byttes, eller kan den renses på noen måte? Den var lett å blåse gjennom, og hadde begrenset med avleiringer. Klarte å komme til den uten å ta av innsugsmanifolden. Den lufter ut via en stuss som munner ut i innsuget via en gummibøssing (delenr 13411733217), mulig det kan lønne seg å bytte denne? Fra bunnen av oljeseparatoren går det en slange (delenr 11151740393) som leder olje ned i bunnpanna via en stuss ved peilepinnerøret. Forstår jeg det slik at denne slangen pleier å tette seg, og/eller at det tetter seg i stussen ved peilepinnen? Noen her mente at man måtte bytte også røret for peilepinnen (delenr 11431435838), høres ikke det litt overkill ut? Fikk med meg at O-ringen (delenr 11431740045) er en luring som man må få med seg, og at røret er festet med en bolt. Sistemann på innkjøpslista mi er en av spesialskruene for jordingen på tennspolene, der hadde mutteren satt seg bom fast slik at jeg måtte hjelpe litt med Dremelen (delenr 11151703775).
egilkv Skrevet Februar 20, 2011 Skrevet Februar 20, 2011 Følger opp mitt eget innlegg: Jeg skrudde på bilen i kuldegrader (garasjen er full av prosjekter). I solen midt på dagen var det faktisk ganske ok. Røret for peilepinnen var helt tett, det viste seg at det var pga. en skikkelig is-plugg i enden! Røret er av den nye typen med stor åpning, ikke stjerne. Etter å ha smeltet isen åpnet det seg helt opp. Separatoren var ikke tett, og jeg så ikke så altfor mye avleiringer, men da jeg tok den inn i varmen viste deg seg at det var en god del is inni den som da rant ut som vann. Så jeg vil tippe at membranen som står foran utluftingen var plugget av is da oljen begynte å tyte ut. Har renset separatoren noen timer i white spirit, en del svarte avleiringer har kommet ut - og når jeg kikker inni ser det ganske reint ut. Har derfor tenkt ikke å kjøpe ny separator, men kun bytte O-ringen i peilepinnen. Hvis ikke noen vet om noe spesielt inni der som blir slitt eller ødelagt? Bilen brukes for tiden bare til småturer i byen. Med det kjøremønsteret om vinteren vil jeg påstå at den eneste egentlige kuren er å bytte olje mye oftere enn de grønne prikkene skulle tilsi, for å holde vanninnholdet i oljen under kontroll.
egilkv Skrevet Februar 20, 2011 Skrevet Februar 20, 2011 Det bringer meg til et siste spørsmål: Hvordan setter man inn peilepinnen igjen? Holder det å tre O-ringen rundt røret og bare sette den på plass, eller skal O-ringen settes inn i et spor i blokka først, før røret settes på plass?
Fliid Skrevet Februar 20, 2011 Skrevet Februar 20, 2011 Hørtes ut som du har løst problemet. Separator trenger du ikke å bytte. Peilerøret er også rett type. Tdeksel pakningen din har blåst ut, så den vil lekke til du bytter den.
Fliid Skrevet Februar 20, 2011 Skrevet Februar 20, 2011 Smør inn ringen med spray, tpe silicon spray f.eks. dytt den litt ned i sporet i bunnpanne. Sray inn bunn av eilerør og dytt så denne ned i bunnpanne, helt til den stopper. Om man trær O-ring på rør for så å dytte hele komplett ned i bunnpanne, så er det veldg knotete og kan gi mye banning. Førstnevnte metode har gitt meg minst hodebry.
egilkv Skrevet Februar 20, 2011 Skrevet Februar 20, 2011 Førstnevnte metode har gitt meg minst hodebry. Takk for gode råd. Toppdekselpakningen bytter jeg naturligvis, den var blitt så hard at den regelrett knakk i biter. Pluss slangen til separatoren, som var blitt helt sprø i plasten.
Ballder Skrevet Februar 20, 2011 Skrevet Februar 20, 2011 Hvorfor er det ingen som bare plugger vakum til innsug og returen til bunnpanna, og legger dampen fra toppdeksel ut i friluft? Null problemer i ettertid. Eventuelt legge utluft fra toppdeksel innom en catch tank med retur ned i peilepinnerøret dersom man er fanatisk opptatt av miljøet.
egilkv Skrevet Februar 20, 2011 Skrevet Februar 20, 2011 Hvorfor er det ingen som bare plugger vakum til innsug og returen til bunnpanna, og legger dampen fra toppdeksel ut i friluft? Null problemer i ettertid. Uforbrente hydrokarboner som kommer ut fra veivhuset er ordentlig nasty greier. Allerede for 50 år siden, i 1961, påbød man i California "Positive Crankcase Ventilation", dvs at det ble forbudt å gjøre det du foreslår. Hadde alle biler i dag kjørt med veivhuset ventilert til friluft, vil jeg tippe at lufta i Oslogryta på vinteren hadde vært direkte dødelig. Den er uggen nok som den er i dag. Enten det nå gjelder isdannelse eller annen gugge som lager problem for veivhusventilasjonen, så vil jeg tippe at hyppigere oljeskift vil gjøre mye for å forhindre dette. Tipper motoren vil være glad for det, også, dagens oljeskiftintervaller er nok i lengste laget.
Ballder Skrevet Februar 20, 2011 Skrevet Februar 20, 2011 Hyppigere oljeskift vil nok mest sannsynlig kun utsette problemet. Ta oppskriften min, og legg så en tynn slange fra innsugssiden (mellom spjeld og lmm) og ned til catch tank, og du vil da ha eliminert det meste av forurensings problematikken. Personlig velger jeg (beklager) motorens og lommebokas helse fremfor miljø i denne sammenheng.
Leo Skrevet Februar 20, 2011 Skrevet Februar 20, 2011 Gunnar jeg har reset dette filtre med with sprit på en eldre bil jeg hadde. Det funket fint det..... men husk og blåse det tørt Det er også en drit jobb som søle litt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå