Gå til innhold

Problem med varme E36 med klimaanlegg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Varmer nesten ikke på tomgang. Men når jeg kjører bilen litt eller gir gass kommer det mer varme.

Under langkjøring gir den varme i kupeen, men etter en stund begynner den å blåse kaldt på venstre side. Varmt fremdeles på høyre side.

Jeg sjekket kjølevæska og der var det ikke tomt. Vannpumpe ble byttet for 10k siden sammen med ny termostat. Inspection 2 utført like før dette. Klimafilter byttet for litt over 1 år siden.

Når jeg kikker ned i ekspansjonstanken for kjølevæska ser jeg kun litt vanndrypp når jeg gir litt gass. Jeg husker tidligere det var en jevn stråle.

Slangen som går inn radiatoren er kald og virker litt slapp. Altså slangen på venstre side når jeg står foran motorrommet. Slangen til ekspansjonstanken er varm. Dette etter motoren er blitt varm med temperaturmåleren midt på.

Luftgjennomstrømmingen er god i kupeen. Og knappene fungerer fint.

Leste noe om en magnetkontakt eller åpner i torpedorom... kan det være noe med dette? Som ikke slipper til varmt vann?

Jeg har ingen aning hvor jeg finner den kontakten eller hva dette kan være, så håper noen kan hjelpe meg.

Bilen er en E36, 320i, 1996 modell

Skrevet

var noen med problemer med vannventilen hvis jeg ikke husker feil, mener også at disse sitter på venstre innerskjerm/vange i motor rom(i kjøreretning) mener at hvis du setter på tenning og justerer til maks varme og lav vifte hastighet skulle du høre at det "knepper" i ventilene. (ikke arrester meg helt hvis jeg husker feil) : )

Skrevet

Finnes ikke noe DIY på dette eller et bilde som viser hvor denne vannventilen sitter?

edit: da fant jeg ventilen. Er det bare koble fra strømmen der, så skal vanne flomme fritt inn?

Hvis jeg skal rense den saken (som koster 2500 på GS) må jeg da av med hele ventilen, altså av med slangeklemmer etc, eller er det noen skruer der jeg kan løsne?

Skrevet

Se rett til venstre for sikringsboksen når du ser i motorommet. Sitter litt lengre ned på torpedoveggen. du ser at slangene til varmeapparatet går via den.

Skrevet

De er de to grå du ser her, de med tre gule ledninger på ved siden av bremsekraftforsterkeren på førersiden :wink:

hs1ajsaodq2i2za51doy.jpg

Skrevet

Denne kontrollstrålen skal være en jevn stråle altså om jeg forstår rett? Selv med helt varm motor får jeg ingen jevn stråle, heller små drypp. Men tempmåleren står midt på, så motoren blir jo ikke for varm.

Har forsøkt å lufte litt, men må kanskje kjøre gjennom hele systemet en god stund?

Tusen takk til alle for tipsene som har kommet.

Skrevet

Det skal være stråle på litt turtall ja. På tomgang drypper det bare litt hvis jeg ikke husker feil.

Hvis det er en lekkasje et sted kan det komme inn luft like fort som du slipper den ut når du lufter. La den gå til den blir varm slik at termostaten åpner og se etter lekkasjer. Kanskje er det lurt å toppe opp med kjølevæske først. Disse motorene skal ikke være vanskelige å lufte.

Skrevet

Lukter nesten litt toppakning dette. eller at pumpe hjulet har løsnet i fra akselen, var en del av det da de brukte plast pumpe hjul. eller bare så enkelt som en termostat.

Skrevet

Du har rett i at det også kan være vannpumpen, men de bruker vel ikke plastikkpumper lenger nå? Pumpen og termostaten var jo byttet for 10K siden. Men det at den ene slangen på radiatoren er varm og den andre er kald (utgående?) tyder på at det ikke er sirkulasjon i kjølesystemet, og da er det meget sannsynlig at enten termostat eller vannpumpe er defekt.

Skrevet

Jeg husker ikke om de gikk tilbake til plast hjul. men hvis den øvre slangen ikke blir varm tyder det på en termostat. eller det beste er jo å få den på ett verksted å få sjekket det, hvis de har rett utstyr til det. kan jo sjeke det med en co2 måler også(bare passe på at den ikke svelger vann) men er vel ikke 100% til å stole på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...