Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan skal jeg stille registeret med kjede og dette når jeg setter sammen motoren igjen?

Noen som har en "guide" jeg kan følge?

Vet at det er mange her inne som har gjort dette ange ganger før, så håper på litt resons her :)

Skrevet

Veiva setter du slik at stempel 1 står på øvdre dødpunkt. Da stemmer OT merket på reimskiva med tappen i registerdekselet. Så setter du kammene slik at de fremste nockene peker mot hverandre skrått oppover, da er firkantene bak på kamakslingene på linje og kan evnt. låses med låseverktøy. Sett på kjedet slik at du har slakk på den siden strammeren sitter på. Dra til kamdrevene midt på med pilene opp og slakken på strammersiden så strammer du kjedestrammeren. Dra motoren rundt to runder og sjekk at timingen stemmer.

Skrevet

Takk for svar :) Var ikke sånn altfor avansert virker det som.

Kjedet til oljepumpa og kjedet mellom kammene er bare å sette på? Ikke noe register der ikke sant?

Skrevet

Kjedet til oljepumpa er det bare å sette på sammen med drevet.

Det mellom kammene er det ikke noe register på, men en egen strammer. Denne må du låse i avlastet stilling med f. eks et bor.

Skrevet
Kjedet til oljepumpa er det bare å sette på sammen med drevet.

Det mellom kammene er det ikke noe register på, men en egen strammer. Denne må du låse i avlastet stilling med f. eks et bor.

Av lastet stilling, hva mener du med det?

  • 4 months later...
Skrevet
Veiva setter du slik at stempel 1 står på øvdre dødpunkt. Da stemmer OT merket på reimskiva med tappen i registerdekselet. Så setter du kammene slik at de fremste nockene peker mot hverandre skrått oppover, da er firkantene bak på kamakslingene på linje og kan evnt. låses med låseverktøy. Sett på kjedet slik at du har slakk på den siden strammeren sitter på. Dra til kamdrevene midt på med pilene opp og slakken på strammersiden så strammer du kjedestrammeren. Dra motoren rundt to runder og sjekk at timingen stemmer.

Trenger det virkelig ikke være mere nøyaktig enn dette? Virka veldig unøyaktig og sånn på feelingen :?

Skrevet
Veiva setter du slik at stempel 1 står på øvdre dødpunkt. Da stemmer OT merket på reimskiva med tappen i registerdekselet. Så setter du kammene slik at de fremste nockene peker mot hverandre skrått oppover, da er firkantene bak på kamakslingene på linje og kan evnt. låses med låseverktøy. Sett på kjedet slik at du har slakk på den siden strammeren sitter på. Dra til kamdrevene midt på med pilene opp og slakken på strammersiden så strammer du kjedestrammeren. Dra motoren rundt to runder og sjekk at timingen stemmer.

Trenger det virkelig ikke være mere nøyaktig enn dette? Virka veldig unøyaktig og sånn på feelingen :?

Er ikke mer som skal til:) Da er det slik BMW timer di.

Skrevet
Jeg holder akkurat på med denne sjiden, er bare å jøre slik ja, jeg bruker dette låseverktøye for å få kammene til å stemme 100%, går fort å lage det verktøyet selv.

Har du noe bilde av det verktøyet du har laget?

Skrevet

Hull i kammene? Flattjernet han har brukt bør være helt plant og utskjæringene til kammene skal være 90graders vinkler på. Når du får tredd på flattjærnet og det ligger plant med toppen i begge ender står kammene riktig om kammene på syl 1 peker innover mot hverandre slik de gjør på dette bildet. Det ser riktignok ut som det står feil her ettersom dette er sylinder 6, her skulle kammene pekt 180 annerledes. Verktøyet trenger ikke å festes mer enn dette.

Før du låser kammene skal veiva være låst i øvre dødpunkt på syl 1 med dor i svinghjulet.

Ellers er det bare å følge bimmerlars' forklaring. Du bør riktignok ta vekk slakken i kjedet før du strammer kamhjulet, kan gjøre det ved å bruke fingeren istedet for kjedestrammeren i dens hull.

Skrevet
Hull i kammene? Flattjernet han har brukt bør være helt plant og utskjæringene til kammene skal være 90graders vinkler på. Når du får tredd på flattjærnet og det ligger plant med toppen i begge ender står kammene riktig om kammene på syl 1 peker innover mot hverandre slik de gjør på dette bildet. Det ser riktignok ut som det står feil her ettersom dette er sylinder 6, her skulle kammene pekt 180 annerledes. Verktøyet trenger ikke å festes mer enn dette.

Før du låser kammene skal veiva være låst i øvre dødpunkt på syl 1 med dor i svinghjulet.

Ellers er det bare å følge bimmerlars' forklaring. Du bør riktignok ta vekk slakken i kjedet før du strammer kamhjulet, kan gjøre det ved å bruke fingeren istedet for kjedestrammeren i dens hull.

Mente ikke hull, kanskje mere merker.. hehe

Så de er ikke festet på noen måte i flattjernet, kun lagt inntil for å sjekke at de ligger nøyaktig 90 grader med flattjernet..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...