Gå til innhold

Renner vann fra tak, e36 coupe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var ute å kjørte litt i går, og innom selvvasken og spyla bilen.

Etter vasken så jeg det begynte å dryppe vann ned ved a stolpen på passasjer siden.

Det ga seg fort, da det ikke regnet ute og bilen fort ble tørr utvendig.

Kjørte bilen hjem og parkerte..

I dag litt utpå dagen når jeg skulle ut å kjøre, ser jeg at passasjer stolen er helt full av vann, og at det drypper godt fra taket på toppen av a-stolpen (i kant av taktrekk).

Det regnet ganske bra ute..

Hadde samme problemet på en sedan tidligere en gang, da var det taklukekasetten som var sprekt før der dreneringsslangen skal sitte.

Har ikke tatt av taktrekk her eller sett noe på det ennå.

Men kan dette være tett drenering?

Syns det er litt merkelig at det plutselig skal begynne sånn, bilen har stått ute flere måneder før dette uten antydning til fukt..

For å rense dreneringa.., eller sjekke denne, noen som har tips?

Takk for svar! :-)

Skrevet

Om takluka åpnes mener jeg å huske man kan se hull i kasetten som går videre ned til dreneringsslangen som er tredd på inni bilen.., kan prøve å blåse der kanskje.

Evt får jeg plukke av taktrekket, tre av gummi slangen og blåse inn der?

Skrevet

Dette er lett å finne ut av. Det går 4 drenneringsslanger inn i taklukekassetten. Grunnen til at det lekker vann inn i stolpene er enten:

1. Tette drenneringer. (Det er det neppe! Det er som sagt 4 slanger, og det skal litt til å fylle opp disse)

2. Drenneringsslangene har hoppet av kassetten De sitter forresten svært dårlig montert. Dette er svært vanlig!

3. Sprekk i taklukekassetten. Denne består av noe "lav kvalitets plast/fiberdritt som har lett for å sprekke. Dette er også normalt. Skjedde forresten med min bil.

De to fremste drenneringsslangene finner du lett veien til med å vippe ned taktrekket. Skru ned solskjermene og sidehåndtakene, deretter vipper du ned trekket i forkant. Ganske logisk hva du må gjøre her. Det beste vil selvfølgelig være å ta ned hele taktrekket på bilen, da de 2 bakre slangene er vanskelig å komme til uten å ta trekket ned. På E36 er dette veldig enkelt, og kan godt gi deg en veldig god DIY med bilder om du vil det.

IKKE blås trykkluft i hjørnene uten fra! Da blir du å blåse slangene av holderne! Ta ned trekket og gjør dette innen fra! Du blir å fatte hvorfor når du finner ut hvor dårlig disse er montert! Jeg flippet trekket ned, så dro jeg til bensinstasjon og brukte pumpa man fyller luft i dekkene med ;). Denne passer forresten perfekt til drenneringsslangene på E36. :P

Dersom det er sprekk i kassetten så tetter du dette med TEC7. Null stress! Dette produktet kan man selv lime med under vann.

Ikke la det gå for lang tid. Vannet som renner ned stolpene finner til slutt veien under interiørmatta på bilen. Blir en kjedelig tørk opp jobb :P.

Edit:

http://www.pelicanparts.com/BMW/techart ... dliner.htm

Som sagt veldig lett. Bare litt trangt. ;)

Det eneste du må passe på er å ikke "knekke" taktrekket. Det er lett. Bruk gjerne hansker, så slipper du å få vondt i hendene, da trekket består av glassfiber (i think)..

Skrevet

Ok.., thx :)

Får ta ned trekket og se..

Får håpe jeg bare klarte å spyle av slangen.., for hadde absolutt ingen problemer før den høytrykk spylinga.. :P

Skrevet

Suksess! Jeg er synsk :P

Hvis du av en eller annen grunn må av med taktrekket en gang vil jeg anbefale deg å montere på slangeklemmer! ;)

Hva gjorde du forresten med sprekken som du tidligere hadde i kassetten?

Skrevet

Nei, mest i passasjerstol bare..

Har hatt kupévarmer stående imens, så begynner å bli bra nå :)

Slangeklemme ble montert.

Den tidligere sprekken var en annen bil.., den hvite sedan dritten :P

Den ble høgd, og kasett fulgte med bilen på skroten. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...