lokalhelt Skrevet November 26, 2009 Skrevet November 26, 2009 som teksten over sier må det altså byttes vannpumpe på bilen jeg tenker å kjøpe. er det ekstremt vanskelig, dyrt og trenger man noen spesialverktøy? noe annet jeg burde bytte mens jeg er der nede? termostat? vannpumpa sitter vel bak selve vifta på m50b20? må jeg fjerne radiatoren? takker for alle svar!
gatebil76 Skrevet November 26, 2009 Skrevet November 26, 2009 veldig enkelt..av med viftekappe og vifte. så fire skruer på pumpen og trekk den ut. gjør rent og sitt nye o ring inn med silikon. den rundt pumpen. ja bytt thermostat også...
Azeton Skrevet November 26, 2009 Skrevet November 26, 2009 Du trenger ikke fjerneradiatoren. Få av viskos/vifta kan være litt vanskelig iom at den kan sitte ganske hardt noen ganger, 32mm med links gjenger som du må banke litt på. Resten er ganske så lett http://www.understeer.com/waterpump.shtml
Glenno Skrevet November 26, 2009 Skrevet November 26, 2009 Må av med reima også. Mener huske brukte pipenøkkel for dra reimhjulet bakover for løsne reima? På se at du har metal skoveler på nye pumpa og spyl igjennom anlegget om skovelen på den gamle har løsnet. Husk bytte den orange pakningen på dekselt termostathuset om du åpner denne.
Bimmerlars Skrevet November 26, 2009 Skrevet November 26, 2009 Ta av vifta og kåpa rundt den. 32mm fastnøkkel og kil en lang skrustrekker mellom ene skruen til vannpumpe reimskiva og veivakselbolten. Links gjenger. Løsne alle fire skruene på vannpumpe reimskiva. Vipp av locket på reimstrammeren og bruk en torx pipe (T55?) for å løsne på strammeren og ta av reima. Skru ut de fire mutterne som holder pumpa og ta den ut. Evnt. skru den ut med to M6 skruer gjennom de oppgjengede hullene på siden av pumpa. Nå renner det masse vann. La det renne tomt. Puss bort evnt. irr og annen skitt. Ha litt smøring (gjerne en oljedråpe) på den nye o-ringen og smett på plass nye pumpa. Dra forsiktig til. Trenger ikke sette kjempe hardt. Skru sammen, fyll frostvæske og luft kjølesystemet. Så er du ferdig.
Simpel Skrevet November 26, 2009 Skrevet November 26, 2009 Stepbystep: http://www.autopower.se/mekartips/mekar ... p?dokid=71 Jeg knota litt med å få løs reima. Tips: Reimhjulene skal ikke skrues løs, unbrako/mutterfestet er bare for å få tak så du får presset hjulene inn
mathias bimmer yttervik Skrevet Januar 31, 2016 Skrevet Januar 31, 2016 ser at da e gammelt inlægg men da eg gjor når eg sku ha ut dynamoen va at eg bare skrudd av det øverste strammhjulet og brukt litt makt før å få av ræstn av reima. va kanskje litt brutalt men eg kun ikke se nå slitasje på reima
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå