Ad|oS Skrevet November 29, 2009 Skrevet November 29, 2009 Hehe, ikke hekta. Er nok langt forbi det punktet Takk for det! Er ikke så mye som skal til vettu
håk Skrevet November 29, 2009 Forfatter Skrevet November 29, 2009 hvordan vasker dere forresten steder med lakk, men hvor man ikke får brukt høytrykk? Slike kriker og kroker som bak bensinluka, dør"karmene" og lignende? Og hva med vinduer? får alltid sånn "film" på ruta, og da vasker jeg som jeg gjør med huset, nal og vindusvask, men det er jo vanskelig å komme til på bakruta...
Ad|oS Skrevet November 29, 2009 Skrevet November 29, 2009 Bak bensinluka kan man fint vaske med høytrykksspyler. Bare å spraye på noe god rens/avfetting, jobbe det inn og så spyle av igjen. I dørkarmene kan man også bruke HT, men litt mer stress her. Vanlig såpevann + vaskeredskap fungerer fint, men kan være nødvendig med noe sterkere såpe/avfetting her da det ikke blir vaske like ofte her. Desto viktigere å få det rent her, og deretter lagt på litt voks/sealer her Med vanlig Jiff vindusvask får man gjerne den filmen du snakka om. En del vindusvaskeprodukter er bedre på dette, og du slipper problemet. Når jeg tar vinduene bruker jeg som regel to stykk korthåra microfiber, der den ene brukes for å få det rent og den andre for å tørke det helt. I tillegg har man det gamle kjerringrådet med tanke på avispapir. Og ja, det fungerer jo bra Når det gjelder bakruta er det ikke så mye du kan gjøre, annet enn å ta ut hattehylla (den plata) da du kommer "litt" bedre til uten dette. Ellers ikke så mye annet å gjøre enn å prøve å rekke fram. Et lite hjelpemiddel som kan gjøre det litt lettere, er en "vindusvasker" de har på Biltema eller Clas Ohlson. En pad på en vinklet "stav" som gjør at du kommer lettere til helst nederst...
[Martin] Skrevet November 30, 2009 Skrevet November 30, 2009 Hvilken formening har dere vaskeguruer om bruk av lampeolje som avfetting? Jeg bruker dette. Sprayer på og lar det virke ca en halvtime før jeg spyler bilen. Funker helt konge for fjerning av salt..
Dr_S Skrevet November 30, 2009 Skrevet November 30, 2009 Vi er i 2009 og enda bruker folk Zalo på bilene sine... Jeg blir litt oppgitt. Zalo tørker ut lakken din og fjerner oljene i lakken som gir den glans. Bruk en god avfetting, f.eks Prickbort (Statoil har den) og la den virke ca 3-5 min. Helst på våt bil, så den ikke tørker inn. Du trenger ikke spyle av den før du skumlegger! La skummet virke litt, så spyler du av med høyttrykk igjen. Så kan du tørke bilen (hvis du skal claye), helst med mikrofiber da det er mest skånsomt. Kan også blåse den tørr med f.eks løvblåser IKKE tørk bilen med tørkeblad/nal hvis ikke bilen er clayet i det siste. Piggstøv i lakken din vil bli dratt utover og kan dermed forårsake riper. Vær derfor HELT sikker på at lakken er glatt som glass først. Deretter vasker du med en god vaskevott (mitt) og en shampo som gir glans. Ikke for sterk såpe hvis du har voks som skal stå en stund. Kan anbefale Meguiars Gold Class shampoen. Tilslutt tørk med mikrofiber igjen. Tørr bil = ren bil!
Ad|oS Skrevet November 30, 2009 Skrevet November 30, 2009 ":2kufe6pm]Hvilken formening har dere vaskeguruer om bruk av lampeolje som avfetting?Jeg bruker dette. Sprayer på og lar det virke ca en halvtime før jeg spyler bilen. Funker helt konge for fjerning av salt.. Er ikke noen vaskeguru, men kan komme med et innspill her likevel... Lampeolje fungerer svært godt med tanke på å fjerne dritt, men den er visstnok hard mot beskyttelsen på bilen. Derfor er det å anbefale å legge på ny beskyttelse etter man har brukt dette. Et annet minus er at lampeolje ikke er løslig i vann, og dermed vil ligge på lakken selv etter du er ferdig med å vaske. Ja, det ser blankt og fint ut, men vil tørke ut lakken (løsemidlene i lampeolja som gjør dette), noe som selvsagt ikker er noe bra i det hele tatt. Den blanke overflaten pga oljelaget (og voks, da det finnes en del naturlig voks i parafin/lampeolje) er noe av grunnen til at så mange liker lampeolje/diesel som vaskeredskap, men de er jo ikke helt klar over at det faktisk ikke er helt rent, men at det ligger igjen et lag med oljer. Skal du absolutt bruke lampeolje er det visst anbefalt å vaske med noe veldig sterkt etterpå for å fjerne oljelaget, og da gjerne en emulgerende avfetting, som for eksempel Prickbort. I stedet for å gå begge disse trinnene vil jeg heller anbefale å bare gå for f.eks. Prickbort, som fjerner mye dritt selv, og i tillegg være ganske snill mot voks/sealer. Prickbort kan du f.eks. kjøpe på Statoil, og jeg tror prisen ligger på 89kr for en liter nå. Kjøper du litt større kvantum, f.eks. 10liters-kanne, tror jeg du kommer under 50kr/liter. Parafin og lampeolje er jo på sett å vis ganske likt diesel (etter hva jeg har forstått), og dersom du ser hvordan det ser ut rundt tanklokket på mange dieselbiler skjønner du at det nok ikke er helt bra på sikt. Problemet er nok hovedsakelig det at så lenge man vasker ofte med parafin/lampeolje, vil det hele tiden ligge et lag med olje/voks igjen. Går det derimot en stund uten at man gjør dette, vil denne hinnen forsvinne og lakken vil ikke lengre være mye å skryte over. Tror nok heller jeg ville satset på en sterk avfetting (evnt lampeolje + avfetting), for deretter å legge på et godt lag med beskyttelse. Vasker du ganske ofte vil du ikke ha problemet med at dritten henger såpass fast at du trenger så sterke vaskemidler lengre!
[Martin] Skrevet November 30, 2009 Skrevet November 30, 2009 Takk for godt svar.. Og for å spørre litt videre om noe som sikkert er spurt om mange ganger før. Jeg vasker bilen hver helg og spyler den i tillegg med høytrykk en dag sånn midt i uka. Utenom det syns jeg det må holde å polere og vokse bilen 4 ganger i året. Hadde gjerne tatt meg tid til clay Hva bør jeg da kjøpe hos f.eks www.scandicshine.no til dette?
Ad|oS Skrevet November 30, 2009 Skrevet November 30, 2009 Dersom du er flink til å vaske, samt har en grei voks/sealer, vil det holde å polere to ganger i året. En grei måte å gjøre det på er å polere bilen to ganger i året, altså typisk vår og høst. Da settes den selvsagt også inn med voks eller sealer. I tillegg avfetter du bilen (evnt clayer, dersom du ikke er flink nok til å vaske) og legger på vokse/sealer i løpet av sommer og vinter. Det vil si at du polerer to ganger, og legger på beskyttelse 4 ganger. Selv om en bra beskyttelse gjerne holder et halvt år, er det jo ikke feil å legge på oftere. Når du skal ha clay, er det ulike tinge du må tenke på. Enkelte typer clay er "grovere" enn andre, og fjerner mer møkk fra lakken. Minuset er at de kan lage merker på lakken, særlig dersom den er litt myk. Har bare prøvd 4 typer clay til nå, men har ikke noen av dem hos Scandicshine. Har hørt mye bra om Swissvax sin, og den milde varianten skal være ganske så ripesikker. Ellers vet jeg at mange på detailersclub er fan av den gule Riccardo clayen. Minuset med alle typene de har der, er at de trenger claylube. Er selv en stor fan av Bilt Hamber soft clay. Den trenger ikke claylube, slik som de andre, men bare vann. Veldig fint å bare kunne ta frem vannslangen, å stå med rennende vann over clayen. Den tar mye, riper ikke noe særlig på normal lakk dersom du bruker nok vann. Fordelen her er jo at man sparer en del penger på claylube. Når det gjelder claylube, vil jeg anbefale Optimum No-Rinse. Det er et produkt som kan brukes som en quick detailer, såpe eller som i dette tilfellet. claylube. Den blandes veldig mildt, så en flaske på en liter med ONR varer veeeeldig lenge! Til "vanlig" clay må man bruke en spesiell claylube, som ofte koster 100kr+++ for 0,5 liter. Altså myyye penger å spare på å kjøpe Optimum No Rinse i forhold til en vanlig quick detailer, og går du for Bilt Hamber clay, slipper du unna dette i det hele tatt...
Dr_S Skrevet Desember 1, 2009 Skrevet Desember 1, 2009 Hvis man er helt fersk med clay og alt som har med clay og gjøre, vil jeg anbefale å kjøpe quik clay kit fra Meguiars. Den inneholder en spraylube og en claybar som er mild og fin. Den er dessuten hvit av farge så det er lett å se den fange opp dritt fra lakken. Så kan man evt senere prøve seg på grovere clays. Jeg er meget skeptisk til å bruke vann som lube, det er sikkert helt trygt med Bilt-hamber men jeg ville vært for redd for å få på nok vann.... Bruker du sprayflaske eller adios?
Ad|oS Skrevet Desember 1, 2009 Skrevet Desember 1, 2009 Bilt Hamber clayen er også hvit/grå, så funker fint det ogs hehe Du må bruke mye vann for å være sikker på at ikke BH clay skal ripe, men pleier bare bruke sprayflaske likevel. Synes det funker veldig greit... Og så er det så fint å bare gå fra vask til clay, uten å måtte tørk før og etter clayingen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå