Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Leste i nyeste utgave av Motor fra NAF at Statoil nå tilsetter 7% biodiesel i dieselen sin. Jeg fyller stort sett hos Statoil, og før jeg leste det syns jeg at bilen min går dårligere, litt "tyngre" liksom. Kan være været, eller at jeg bare er blitt vant til bilen/blitt paranoid, men i bruksmanualen til min 318d N47 står det at jeg må IKKE, under noen omstendighet, fylle biodiesel på tanken. Hvordan vil da de 7% påvirke bilen, og hvorfor har BMW sagt at vi ikke kan ha biodiesel på tankene?

Skrevet
Er 7% biodiesel i all diesel, uansett selskap.. Så ja, du er paranoid.! ;-)

uansett - BMW skriver i sine manualer at biodiesel skal ikke brukes! Så hvorfor det? Vil du ha 7% diesel i bensinen din? Nei, for bilen din skal ikke ha det. Samme gjelder vel for biodiesel blandet inn i dieselen?

Skrevet
Er 7% biodiesel i all diesel, uansett selskap.. Så ja, du er paranoid.! ;-)

uansett - BMW skriver i sine manualer at biodiesel skal ikke brukes! Så hvorfor det? Vil du ha 7% diesel i bensinen din? Nei, for bilen din skal ikke ha det. Samme gjelder vel for biodiesel blandet inn i dieselen?

Det ER blandet 5% etanol i all bensin også.! ;-)

Dessuten så er blandingsforholdet sesongbasert, dvs på vinteren er det blandet mindre enn 7% biodiesel i dieselen.!

Skrevet
BMW godkjenner 5% biodiesel i sine motorer, iflg mail fra BMW Norge jeg fikk i dag.

Der kom det fornuftige svaret jeg ville ha. Takker så mye.

Men vet vi hvorfor BMW har i utgangspunktet sagt nei til biodiesel?

Deep Dish: Ja, det er blandet etanol i bensinen, men jeg skrev diesel i bensinen, for det står ikke noensteds at du ikke kan ha etanol i bensinen, gjør det vel? Hos oss dieseler står det spesifikt at det ikke skal være biodiesel på tanken. Derfor spurte jeg deg; Om det nå skal blandes 7% diesel i bensinen, ville du fyllt det på tanken din?

Skrevet

BMW sier i utgangspunktet nei til alt av "fremmede stoffer" i sine motorer,enten bensin eller diesel, grunnen er enkel nok - de lager motorene med visse spec (alltid laget for å tåle mye mer,men bør helst ikke) når det gjelder drivstoff/ytelse og hva de gir garantier på.

De er egentlig ganske kjipe når det gjelder "fremmede elementer" noe som helst sted på sine biler,setter du vinterhjul på bilen som ikke er originale,og med runflat-dekk,mister du Mobility-garantien,om du har den..

Men de har,særlig i lys av Uniol-saken fått masse henvendelser her oppe i Norge,pluss at det i England er ganske mye "bakgårds-biodiesel" prosjekter,så jeg tipper de kommer med dette nå for å "myke opp litt".

En ny BMW turbodieselmotor er dog såpass fintunet at jeg aldri hadde puttet biodiesel i den, da ville jeg ventet til bilen var eldre. (jeg snakker om nye motorer,ikke flere år gamle,innkjørte motorer)

Skrevet
etanol i bensin har for øvrig vært iblandet i alle år.. ikke av miljøhensyn,men for å øke oktantallet.

Jeg blander etanol selv i bensinen. Fyller ca 30% E85 i tanken. Og ja, jeg merker forskjell.!

Skrevet

En 2000 modell Skoda 1,9 TDI jeg hadde rundt 2003 kunne bygges om til å bruke biodiesel. Var visst noe pakninger som måtte byttes ut, biodiesel er visst mye mer agressiv mot denslags.

Er endel etanol i biodiesel trur eg.

Skrevet

Utifra hva jeg har forstått så er det "skumle" med biodiesel at det er mer etsende enn hva vanlig diesel er, slik at pakninger i dieselsystemet går i stykker tidligere enn hva som er normalt. Når biler "bygges om" for biodiesel så er det primært det å skifte til pakninger og pumper som tåler biodieselen som er jobben.

Hva energiinnhold, tenningspunkt osv for biodiesel kontra mineralsk diesel er har jeg ingen formening om.

Skrevet
etanol i bensin har for øvrig vært iblandet i alle år.. ikke av miljøhensyn,men for å øke oktantallet.

Jeg blander etanol selv i bensinen. Fyller ca 30% E85 i tanken. Og ja, jeg merker forskjell.!

det er ikke så rart,med såpass innblanding som det får vel du oktan 103-110 eller noe sånt?

bruker bilen mer olje? med store tilskudd av etanol smører jo ikke bensinen like mye,så vidt jeg husker..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...