Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kunne tenkt meg til bedre fjernlys i min bil. Den har da originalt xenon i nærlys, hva må til for å montere dette i fjern også? (lovlig)

Har lest litt rundt og fant ut det ikke er påbudt med aut. høydejustering i fjernlys..

Bytte reflektorer?

Ombygningskit?

Anbefalinger?

Som nevnt, det er ikke aktuelt å bli vinket inn av lovens lange arm pga. lys :P

Skrevet

Hvor holder du til? Kan evt komme innom så kan vi prøvemontere på bilen din å se hvordan det fungerer.

Mest sannsynlig vil du få markant bedre lys i fjernlyset ditt.. med mindre glassene er fullstendig utslitt!

Men... om lysbildet blir helt feil så kan du jo blende deg mer enn du får ut av økningen :?

Helt sikkert noen her med erfaring fra denne type lykt.

Selv ville jeg satt på en nyere lykt med bedre reflektor og nyere glass :D

Skrevet
Hvor holder du til? Kan evt komme innom så kan vi prøvemontere på bilen din å se hvordan det fungerer.

Mest sannsynlig vil du få markant bedre lys i fjernlyset ditt.. med mindre glassene er fullstendig utslitt!

Men... om lysbildet blir helt feil så kan du jo blende deg mer enn du får ut av økningen :?

Helt sikkert noen her med erfaring fra denne type lykt.

Selv ville jeg satt på en nyere lykt med bedre reflektor og nyere glass :D

Bor i Bodø :roll:

Så vil min originale reflektor kunne tåle varmeøkningen?

Hvor omfattende og prismessig vil det bli å bytte reflektoren (bare på fjernlys?)

Skrevet

En xenon pære skal utvikle forholdsvis mye MINDRE varme enn halogen. Det er lavere watt styrke.

Husker på tidligere varebil hadde jeg problemer med ekstralysene ettersom snøen ikke smeltet av glasset... :D

å bytte kun reflektor er ikke noe jeg ville prøvd. Derimot får du hele lykter til disse bilene som er oppgradert til en forholdsvis grei sum.

Jeg har et sett ekstra, men må sjekke om det ble solgt ell ikke

Skrevet

Xenonpærer er vel kaldere enn halogenpærer så det er ikke no problem. Problemet ditt er nok lovligheten av xenon i lamper som ikke er CE-godkjent for det.

E39 var aldri levert med xenon i fjærnlysa så CE-godkjente lamper får du ikke.

Men fjærnlys blender du jo ned når du møter folk, så ingen vil reagere på det bortsett fra teknisk kontroll og EU-kontroll.

Skrevet
Xenonpærer er vel kaldere enn halogenpærer så det er ikke no problem. Problemet ditt er nok lovligheten av xenon i lamper som ikke er CE-godkjent for det.

Men fjærnlys blender du jo ned når du møter folk, så ingen vil reagere på det bortsett fra teknisk kontroll og EU-kontroll.

Stemmer, tenkte motsatt ang. varmeutvikling :P

Vil at dette skal være godkjent ved teknisk kontroll så da er det vel ikke et alternativ.

Skrevet

Stemmer, tenkte motsatt ang. varmeutvikling :P

Vil at dette skal være godkjent ved teknisk kontroll så da er det vel ikke et alternativ.

Det er jo bare å bytte tilbake igjen ved en evt. teknisk kontroll (noe du mest sannsynlig aldri eller sjelden må inn til)

Enkel operasjon å sette tilbake til original stand så lenge du tar vare på original pære og pære holder ;-) Plug and play

Skrevet
det er fulstendig låv å ettermontere xenon i fjernlys. og ja disse er ikke like varme som halogen.

Det er det nok ikke ;-)

Lykta må være CE godkjent for xenon pære i fjernlyset for at det skal være godkjent.... Hilsen Biltrangsynet :(

Skrevet

Har du dokumentasjon på det? Jeg tenker at lyktene er CE-godkjent med halogenpærer, og når du putter inn xenon er ikke lyktene ihht. spesifikasjonene de ble CE-godkjent etter.

Edit: denne posten er til AndyE30

Skrevet
Har du dokumentasjon på det? Jeg tenker at lyktene er CE-godkjent med halogenpærer, og når du putter inn xenon er ikke lyktene ihht. spesifikasjonene de ble CE-godkjent etter.

Edit: denne posten er til AndyE30

jeg har egenerfaring med teknisk kontroll på biltrangsynet ;-) Bilen hadde xenon originalt i nærlys. Hadde ettermontert xenon i fjernlys (Kitet er E-merket / godkjent) og var bombesikker på at det ikke var no stress, men det var det fordi lykta ikke er godkjent med xenon kilde i fjernlyset! Flisespikkeri av en annen dimensjon, men sånn er det nå..... :roll:

Skrevet

Et lite tips for å beholde godkjenninga di..

Skaff deg noen skikkelige halogen pærer. Forrige bilen vi hadde orket jeg ikke montere xenon i nærlysa ettersom jeg visste vi bare skulle ha den i ett års tid... da kjøpte jeg de beste halogen jeg fant og det var virkelig som natt og dag.

De dem vanligvis selger over disk på bensinstajson og de som ofte sitter org. i bila er absolutt ikke de dyreste.

Mulig du har prøvd dette alt men..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...