Gå til innhold

-91 735i Lurvete tomgang og TREIG/UMULIG å starte..Tips..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min onkel har en slik bil. Han har hatt den en 4-5 år nå og den er for god til å kvitte seg med.

Den har fungert problemfritt. Km.stand er 250.000 km.

I det siste har den blitt "rufsete" på tomgangen etter oppstart fra kald. Dvs den går ganske jevnt men har noen ujevne perioder på et par, tre sekunder hvor det høres ut som den får for mye (eller for lite) og den brummer på en annen måte.

Så høres det etter en stund ut som den går surere og surere før den stopper. Dette skjer etter ca 10 min på tomgang etter oppstart fra kald tilstand.

Etter dette er den nærmest UMULIG å starte igjen. Han kan kinne og kinne den på starteren og holde gassen i bånn (tips han har fått..!) leeeenge før den såvidt harker igang...

Hvis han derimot starter den og umiddelbart kjører avgårde kan han kjøre lenge (1-2-3 timer) før den plutselig kan stoppe igjen når den går på tomgang.

Han holder til i Oslo og har hatt den hos Alf Lie (bmw-verksted..nå nedlagt..?) som kjørte en test på den for en stund siden med div apparater tilkoblet men han så ikke noe feil på den.

Det må legges til at problemet har blitt værre og værre etter den sjekken hos Alf Lie.

Dette er et stort problem for han da f.eks ikke kan sleppe kjærringa si ut med bilen når den er slik.

Det jeg nevnte for han som jeg trodde kunne ha noe med dette å gjøre var slitte dyser med evt lekkasje, bensinpumpe/-r, tomgangsregulator eller varmkjøringsregulator eller noe med tenningen...

Er det noen som har gode tips å komme med eller som kjenner til hva som kan gi slike symptomer på disse motorene..?

Gjerne også spesielle godt kjente problemer i samme gata som problemet her..?

PS: Skal spørre han i morgen hvorden den er å starte fra driftsvarm tilstand.

Alle gode tips mottas med takk.. :)

• 2 weeks later...
  • 4 months later...
Skrevet

Noen saker å sjekke ut:

1) Innsprøytningsdysene lekker eller blokkert åpen

2) Kjølevannets temperatursensor

3) For høyt bensintrykk

4) Tett luftfilter eller misfunksjon i luftmengdemålerens klaff

5) Svak tenning/gnist

6) Hjernen trasig

Det billigste og enkleste først: Rens alle jordingskontakter og sett inn med syrefritt vaselin eller tilsvarende. Se over alle vakuumslanger i motorrommet for sprekker som gir falsk luft. Husk også o-ringer på dysene og oljepeilepinne og pakningen i oljepåfyllingslokket. Koster småpenger å bytte ut disse og gummi varer ikke evig når det utsettes for svingninger i temperatur og luftfuktighet som her.

Lykke til! :)

Skrevet
Noen saker å sjekke ut:

1) Innsprøytningsdysene lekker eller blokkert åpen

2) Kjølevannets temperatursensor

3) For høyt bensintrykk

4) Tett luftfilter eller misfunksjon i luftmengdemålerens klaff

5) Svak tenning/gnist

6) Hjernen trasig

Det billigste og enkleste først: Rens alle jordingskontakter og sett inn med syrefritt vaselin eller tilsvarende. Se over alle vakuumslanger i motorrommet for sprekker som gir falsk luft. Husk også o-ringer på dysene og oljepeilepinne og pakningen i oljepåfyllingslokket. Koster småpenger å bytte ut disse og gummi varer ikke evig når det utsettes for svingninger i temperatur og luftfuktighet som her.

Lykke til! :)

Takk for tipsene challenger.. :)

Men "for høyt bensintrykk"....hvordan kan det skje av seg selv liksom..?

• 3 months later...
Skrevet

Hei igjen folkens.

Da har jeg kjørt denne bilen ca 25 mil i dag fra Oslo til oppi Gudbr.dalen med et par stopp underveis på Lillehammer og Ringebu. Nydelig kjøremaskin forresten som går som ei kule og fungerer fint når man først kommer igang..!

(Km.stand er forresten 230`km og ikke 250` som tidligere skrevet).

Men vi hadde et svare strev først med å komme avgårde fra Oslo;

Min onkel startet den opp etter at han ikke har kjørt den/brukt den på ca èn måneds tid. Han måtte kinne den leeeeeenge på starteren før den puttra igang..da med pumping på gasspedal og med pedalen helt i gulvet...!!

Så når den puttra igang rygget han ut av garasjen og satt og holdt den litt på gassen (ruset den litt) i ca 8-10 min for at den skulle bli varm.

Dette gjorde han fordi han sier at det er slik at når bilen først er skikkelig varm, så er den helt OK og man merker ikke noe til dette problemet, dvs den går helt fint og den kan stoppes og startes (og kjøres) uten problemer

(noe jeg da etterhvert kunne gjøre, og da altså erfarte ved pausene på Lillehammer og Ringebu på turen oppover i dag).

Men først; mens han sitter og ruser og holder den på gassen slik etter å ha rygget ut av garasjen, så er han litt uoppmerksom et lite øyeblikk og turtallet detter under 1000 O/min og den stopper...."NEEEIII" utbryter han... :?

Når han da forsøkte den på starteren igjen så er den ikke i nærheten av å fyre opp igjen..!!

"Nå må vi bare vente en 5-10 min før vi prøver igjen med gassen helt i bånn igjen" sier han.

Som sagt så gjort, og etter at jeg har dratt den leeenge på starteren en 2-3 ggr med gassen helt inne så puttrer den igang igjen.

Da sitter jeg og holder den litt på gassen igjen før jeg "tar sjansen" og setter den i "D" og starter kjøreturen oppover.

Min onkel har i mellomtiden fortalt meg at jeg må bremse med ventrefoten og holde på gassen med høyrefoten slik at den ikke detter under 2000 O/min i kryss o.l før jeg kommer utpå motorveien.

Etter ca 2-300 mtr virker det som motoren går over i "et annet modus" (dvs går penere) men jeg tar ingen sjanser og holder turtallet over 2000 O/min ved små-kjøringen i gatene før jeg kommer utpå motorveien.

Oppover E6`n går det fint. Ved Minnesund er det endel veiarbeid og jeg er skeptisk på hvordan det vil gå så holder turtallet på ca 1500-2000 under endel kø-kjøring der.

På Lillehammer må vi (jeg har med meg en kompis i en følgebil) ha en pause så vi stopper en 30-40 min. Bilen starter lett etter pausen.

Prøver noen kick-down`s ved flere forbikjøringer videre oppover E6`n og blir imponert over draget i bilen og motorens gange.

(Bensinpumpen-/ene kan da hvertfall ikke være dårlige når den går SÅ BRA..??)

Etter en snau times kjøring fra Lillehammer igjen kommer vi til Ringebu og tar en ny liten pause på Statoil der i ca 10 min....ingen problem med oppstart.

Kjører så ca 30 min siste del av dagens etappe og har et par start-stopp der med en liten tur på butikken osv....ingen problem ved oppstart.

Bilen står så fra kl 18 til nå kl 23 og jeg går ut for å prøve å starte den igjen nå nettopp...ingen problem ved oppstart.

Lar den gå på tomgang en 2-3 min og den går raskt opp til normal arbeids-temp på kjølevannet...stopper og starter en 2-3 ggr...ingen problem.

Dette ble en lang beskrivelse av dagens opplevelser og erfaring med bilen men håper det er noen som tar seg tiden til å sette seg ytterligere inn i problemet.

Har ikke fått prøvd ut noen av forslagene til Challenger ovenfor ennå, men sier takk for engasjementet så langt Challenger :)

Dette MÅÅÅ da være en liten bagatell eller hva tror dere som har peiling på dette...??

Skrevet

Prøv og bytt til skikkelige plugger (NGK) (Pluggene blir dårlige ganske fort hvis de ikke er rett eller att motoren går med for fet blanding...

Prøv og rens tomgangs regulatoren med startgass så den blir ren

Mulig fjæra i lmm har blitt slappere med årene.... Stram den et par hakk

Håper dette var til nytte :D

Skrevet

skulle til å tippe slangen mellom lmm og spjeld.. disse pleier å sprekke mye overalt.. spesielt ved slangen på toppdekslet og rundt der... hadde vært verdt en titt hvertfall... eller så kan du prøve å bytte vanntempsensor.. den blå som sitter på termostathuset...

Skrevet
Prøv og bytt til skikkelige plugger (NGK) (Pluggene blir dårlige ganske fort hvis de ikke er rett eller att motoren går med for fet blanding...

Prøv og rens tomgangs regulatoren med startgass så den blir ren

Mulig fjæra i lmm har blitt slappere med årene.... Stram den et par hakk

Håper dette var til nytte :D

Det sitter de rette pluggene der sier min onkel. Tviler også på at det er noe feil med de ettersom bilen går som ei kule når den først går.

Den staret lett i dag tidlig..og nå nettopp også. Tenkte å lufte den en tur etterpå.

Kan sjekke tomgangs-reg men tviler på at den kan gjøre den sååå treig å starte som er hele problemet det dreier seg om med denne bilen.

Skal ta en sjekk på LMM`n.

Jada, alle tips er velkomne her.. :applause:

Skrevet
skulle til å tippe slangen mellom lmm og spjeld.. disse pleier å sprekke mye overalt.. spesielt ved slangen på toppdekslet og rundt der... hadde vært verdt en titt hvertfall... eller så kan du prøve å bytte vanntempsensor.. den blå som sitter på termostathuset...

Titta kjapt på de slangene nå. De så meget bra ut, men vet at det ofte er ørsmå sprekker som er så og si umulige å se i slike slanger....må bruke startgass.

Men jeg tror liksom ikke at det er sprekker i de fordi da ville vel bilen fjusket og lugget skikkelig under hard kjøring også.

Den gikk jo strøkent i går når den først kom i gang..!

Jeg burde kanskje endre overskriften "Lurvete tomgang" litt. Fordi det var jo bare i går når min onkel startet den opp etter den hadde stått i ro over en tid at den var SÅ ugrei. Det merkelige var jo at når den stoppet så var den ikke bare TREIG å starte, men UMULIG....før det da hadde gått ca 10 min og den harket igang igjen....

Vanntempsensor, blå på termostathuset skal sjekkes.

Hva tror dere om matepumpa som sitter i tanken....sitter det på disse bilene ikke sant..?

• 1 year later...
Skrevet

Har nå byttet bensinpumpa i tanken med en ny Bosch fra german autoparts. Og nå starter bilen ikke i det hele tatt... #-o

Har søkt på nettet og kom over et tips om at en giver på veivakslingen kunne gjøre at den ikke startet.

Noen som vet hvor den sitter eller andre tips?

Tenkte å sjekke at det er bensin i fuelrail samt at det er gnist. Hvordan sjekke gnist på denne..?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...