rollertoy Skrevet November 29, 2009 Skrevet November 29, 2009 Tenkte å bygge turbo på bilen, tenkte å kjøpe inn litt av gangen, for så å sette inn når jeg har alt jeg trenger... Kan noen si hva jeg trenger? da mener jeg ALT jeg trenger Manifold er grei, turbo er grei..... men utenom det? Trenger jeg f.eks intercooler? datasprut? eller holder det å bytte dyser å chippe om? Ikke tenk å bygge om noe på motor med det første (kam,veiv,pianotråd o.l) Så jeg tenker kun på turbobygget... Har du noen tips som kan lette byggingen så er det også fint Motoren er en 318i 118hk M43tub19, vet det er bygget lite til denne, men har tenkt å prøve alikevel Blir glad hvis noen som har litt peiling kan ta seg tid til å svare
FirstPrice Skrevet November 29, 2009 Skrevet November 29, 2009 En eller annen form for å stille inn, som Stand-alone system, sprut eller bredbåndslamda eller chip, eller noe så du kan se verdier. IC,større dyser, fuelrail, BTR, manifold, turbo, wastegate, trykkrør, div ledninger, bensin, vakum, oljeledninger.. Det er vel det helt grunnleggende tror jeg. Jeg vet ikke hva komp forholdene er på motoren din, men om det er som på en M20 så kan du kjøre på lavt trøkk på orginalpakning.
rollertoy Skrevet November 29, 2009 Forfatter Skrevet November 29, 2009 Kompresjonsforholdet på motoren er 9,7:1. Skal prøve å få godkjent dette hos BT, så det er vel greit å få en dialog nå før jeg begynner. Ser at jeg må sende inn skjema... hvordan kan jeg finne ut ca. hvor mye effektøkningen vil bli... ?
Turbo-Tommy Skrevet November 30, 2009 Skrevet November 30, 2009 Kompresjonsforholdet på motoren er 9,7:1. Skal prøve å få godkjent dette hos BT, så det er vel greit å få en dialog nå før jeg begynner. Ser at jeg må sende inn skjema... hvordan kan jeg finne ut ca. hvor mye effektøkningen vil bli... ? Ved f.eks 0.5 bar ladetrykk, så er totalt trykk inkl atmosefæretrykk 1.5bar, og da 1.5 x effekten som sugemotor. 118hk x 1.5 = 177hk... Dog som retningslinje, siden det vil være små variasjoner alt etter motorstand m.m
rollertoy Skrevet November 30, 2009 Forfatter Skrevet November 30, 2009 Ok.. takk for det Hva burde ca. trykket ligge på? Eller hva er greit å kjøre med, med tanke på å ikke blåse motor med det første..
|Ole| Skrevet November 30, 2009 Skrevet November 30, 2009 Er vel en fast regel som seie 0.4 bar og ikkje høgre
rollertoy Skrevet November 30, 2009 Forfatter Skrevet November 30, 2009 Da runder jeg av til 0.5...hehe...
Turbo-Tommy Skrevet November 30, 2009 Skrevet November 30, 2009 Er vel en fast regel som seie 0.4 bar og ikkje høgre Fast regel? Det finnes svært få faste regler når det gjelder turbolading da. Et kinakit er ikke det samme som en skikkelig spesialtilpasset turbo og omvendt. Det går ikke an å si at man ikke kan lade mer enn 0.4bar på en gitt motor uansett oppsett. Har hørt akkurat det samme om M50B25, og at man ikke kan lade over 0.5bar for da eksploderer motoren osv. Fremdeles så hadde jeg 1.45bar på en original sådan, og motoren lever i beste velgående
rollertoy Skrevet November 30, 2009 Forfatter Skrevet November 30, 2009 Takker for det Turbo-Tommy Får vel prøve meg litt frem da! Forresten noen som vet om veiva til 320D (M47) passer i M43TUB19?
MPowered Skrevet November 30, 2009 Skrevet November 30, 2009 Jeg har fått med meg at opp til 0,7-0,8 på orginal motor skal kunne gå uten å få motorbank. Over det må vel toppen heves litt med en feitere pakning. Innmaten holder i den grad du bruker gassfoten. Dersom målet er en 180-200hk, så kan det henne det lønner seg å bare bytte bilen til en 325 feks.
rollertoy Skrevet November 30, 2009 Forfatter Skrevet November 30, 2009 Kunne byttet til feks. 325... men gjør vel dette mer for å få litt innsikt i å bygge turbo, enn å få max hester ut av den. Gjør det enkelt først, og når jeg har fått med dama på å kjøpe et lite hus med stooor garasje, så kan jeg gjøre litt mer ut av det
ole_m7 Skrevet November 30, 2009 Skrevet November 30, 2009 Det som får pakning til å fly ut er høyt BMEP. BMEP er sylyndertrykket.
rollertoy Skrevet November 30, 2009 Forfatter Skrevet November 30, 2009 For den ferske vil det si?? Hva styrer trykket?
ole_m7 Skrevet November 30, 2009 Skrevet November 30, 2009 Du kan si det er god del faktorer som bestemmer BMEP. Blant annet : Kompresjon Fyllingsgrad, hvor bra toppen flower ladetrykk. En motor med høy kompresjon og mye ladetrykk vil ha høyt BMEP BMEP er forsåvidt også en mulighet til å måle krefter i motoren om du forstår..
rollertoy Skrevet November 30, 2009 Forfatter Skrevet November 30, 2009 Skjønner... Min motor har orginalt en Kompresjonsforhold på 9,7:1 er dette mye eller lite?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå