Gå til innhold

Komplett turbobygg... hva trenger jeg????Har du tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å bygge turbo på bilen, tenkte å kjøpe inn litt av gangen, for så å sette inn når jeg har alt jeg trenger...

Kan noen si hva jeg trenger? da mener jeg ALT jeg trenger :)

Manifold er grei, turbo er grei..... men utenom det? Trenger jeg f.eks intercooler? datasprut? eller holder det å bytte dyser å chippe om?

Ikke tenk å bygge om noe på motor med det første (kam,veiv,pianotråd o.l)

Så jeg tenker kun på turbobygget... Har du noen tips som kan lette byggingen så er det også fint :D

Motoren er en 318i 118hk M43tub19, vet det er bygget lite til denne, men har tenkt å prøve alikevel :)

Blir glad hvis noen som har litt peiling kan ta seg tid til å svare :wink:

• Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

En eller annen form for å stille inn, som Stand-alone system, sprut eller bredbåndslamda eller chip, eller noe så du kan se verdier. IC,større dyser, fuelrail, BTR, manifold, turbo, wastegate, trykkrør, div ledninger, bensin, vakum, oljeledninger..

Det er vel det helt grunnleggende tror jeg. Jeg vet ikke hva komp forholdene er på motoren din, men om det er som på en M20 så kan du kjøre på lavt trøkk på orginalpakning.

Skrevet

Kompresjonsforholdet på motoren er 9,7:1.

Skal prøve å få godkjent dette hos BT, så det er vel greit å få en dialog nå før jeg begynner.

Ser at jeg må sende inn skjema... hvordan kan jeg finne ut ca. hvor mye effektøkningen vil bli... ?

Skrevet
Kompresjonsforholdet på motoren er 9,7:1.

Skal prøve å få godkjent dette hos BT, så det er vel greit å få en dialog nå før jeg begynner.

Ser at jeg må sende inn skjema... hvordan kan jeg finne ut ca. hvor mye effektøkningen vil bli... ?

Ved f.eks 0.5 bar ladetrykk, så er totalt trykk inkl atmosefæretrykk 1.5bar, og da 1.5 x effekten som sugemotor. 118hk x 1.5 = 177hk...

Dog som retningslinje, siden det vil være små variasjoner alt etter motorstand m.m

Skrevet
Er vel en fast regel som seie 0.4 bar og ikkje høgre :)

Fast regel? Det finnes svært få faste regler når det gjelder turbolading da. Et kinakit er ikke det samme som en skikkelig spesialtilpasset turbo og omvendt.

Det går ikke an å si at man ikke kan lade mer enn 0.4bar på en gitt motor uansett oppsett. Har hørt akkurat det samme om M50B25, og at man ikke kan lade over 0.5bar for da eksploderer motoren osv. Fremdeles så hadde jeg 1.45bar på en original sådan, og motoren lever i beste velgående :wink:

Skrevet

Jeg har fått med meg at opp til 0,7-0,8 på orginal motor skal kunne gå uten å få motorbank. Over det må vel toppen heves litt med en feitere pakning. Innmaten holder i den grad du bruker gassfoten.

Dersom målet er en 180-200hk, så kan det henne det lønner seg å bare bytte bilen til en 325 feks.

Skrevet

Kunne byttet til feks. 325... men gjør vel dette mer for å få litt innsikt i å bygge turbo, enn å få max hester ut av den.

Gjør det enkelt først, og når jeg har fått med dama på å kjøpe et lite hus med stooor garasje, så kan jeg gjøre litt mer ut av det :lol:

Skrevet

Du kan si det er god del faktorer som bestemmer BMEP.

Blant annet :

Kompresjon

Fyllingsgrad, hvor bra toppen flower

ladetrykk.

En motor med høy kompresjon og mye ladetrykk vil ha høyt BMEP

BMEP er forsåvidt også en mulighet til å måle krefter i motoren om du forstår..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...