hauken Skrevet November 29, 2009 Skrevet November 29, 2009 Min onkelunge (14år)har tatt seg til rette og stjålet bilen min og krasjet...skadene kom på 3-4 tusen,prøver å få foreldrene til å betale dette,men siden de er skilte,så blir de ikke enige om hvem som skal betale....Kommer eg noen vei med dette eller? Har allerede fikset skaden,men synes de er litt urettferdig at eg skal betale gildet... noen innspill?
Ripper87 Skrevet November 29, 2009 Skrevet November 29, 2009 jeg vil nå anta den av de som hadde(passa på) ungen burde betale, eller du kan sette ned foten å si at begge ska betale halvparten så kan de krangle om hvem som ska betale den andre senere;)
Andreasnicolai Skrevet November 29, 2009 Skrevet November 29, 2009 Regner med at forsikringsselskapet ikke er involvert mtp egenandel og bonus. Kan de ikke betale 2000 kr hver da? Og så må eventuelt onkelungen jobbe og betale tilbake til foreldrene?
NeonMuffler Skrevet November 29, 2009 Skrevet November 29, 2009 kidden får vel betale selv med konf penga som han får når han blir 15 år da
Andreas1 Skrevet November 29, 2009 Skrevet November 29, 2009 Mine umiddelbare alternativer: Den som hadde ansvaret for guttungen på tidspunktet det skjedde får betale. Skaden delt på begge foreldrene (enten de vil eller ikke, det er jo tross alt deres unge og diskusjonen får de ta på kammerset...). Han må klippe plenen din og hjelpe til med diverse "hele" sommeren for å betale skaden. Onkel spanderer skaden og får i en samtale guttungen til å forstå at siden han var så "barnslig" å ta bilen blir det ikke råd til verken julegaver eller bursdagsgaver til han i år.
hauken Skrevet November 29, 2009 Forfatter Skrevet November 29, 2009 jeg vil nå anta den av de som hadde(passa på) ungen burde betale, eller du kan sette ned foten å si at begge ska betale halvparten så kan de krangle om hvem som ska betale den andre senere;)Nå er ikke foreldrene på talefot,så de er ikke noe alternativ,vet at synderen har 40t på konto,så eg hadde nå håpt at han skulle betale.... Dette er ikke et pengespørsmål,kun en prinsippsak....
Andreasnicolai Skrevet November 29, 2009 Skrevet November 29, 2009 jeg vil nå anta den av de som hadde(passa på) ungen burde betale, eller du kan sette ned foten å si at begge ska betale halvparten så kan de krangle om hvem som ska betale den andre senere;)Nå er ikke foreldrene på talefot,så de er ikke noe alternativ,vet at synderen har 40t på konto,så eg hadde nå håpt at han skulle betale.... Dette er ikke et pengespørsmål,kun en prinsippsak.... Jamen da er det vel ikke noe tvil om hvem som skal betale?
Andreas1 Skrevet November 29, 2009 Skrevet November 29, 2009 Nå er ikke foreldrene på talefot,så de er ikke noe alternativ,vet at synderen har 40t på konto,så eg hadde nå håpt at han skulle betale.... Dette er ikke et pengespørsmål,kun en prinsippsak.... Hvis han har 40 på konto får foreldrene som er hans overformyndere bla opp fra hans konto. Har han så mye penger får han også lære seg ansvaret som følger med dem.
hauken Skrevet November 29, 2009 Forfatter Skrevet November 29, 2009 Nå er ikke foreldrene på talefot,så de er ikke noe alternativ,vet at synderen har 40t på konto,så eg hadde nå håpt at han skulle betale.... Dette er ikke et pengespørsmål,kun en prinsippsak.... Hvis han har 40 på konto får foreldrene som er hans overformyndere bla opp fra hans konto. Har han så mye penger får han også lære seg ansvaret som følger med dem. Begge sier den andre må betale,og der står saken...
Andreas1 Skrevet November 29, 2009 Skrevet November 29, 2009 Saken er at en av de to må være tøffe nok til å se at guttungen må betale sitt eget skadeverk, og ikke bruke dette som en sak til å krangle seg imellom. Som foresatte/formyndere har de ansvar for å rydde opp etter gutten til han blir 18, og de har også myndighet til å gjøre det med hans egne midler. Da vil han også lære at ting har sin pris.
hauken Skrevet November 29, 2009 Forfatter Skrevet November 29, 2009 Saken er at en av de to må være tøffe nok til å se at guttungen må betale sitt eget skadeverk, og ikke bruke dette som en sak til å krangle seg imellom.Som foresatte/formyndere har de ansvar for å rydde opp etter gutten til han blir 18, og de har også myndighet til å gjøre det med hans egne midler. Da vil han også lære at ting har sin pris. Er moren som har foreldreretten,men er hun juridisk pliktig til å betale for podens feil?
oddis Skrevet November 29, 2009 Skrevet November 29, 2009 Be din bror/søster som er forelder betale. Trodde sånn gikk på normal "ordne opp vilje" i familien. Hadde jeg hatt unge som hadde ødelagt for bror min hadde jeg umiddelbart ryddet opp i situasjonen, enten ved å bruke ungens midler, eller mine egne.
Hawkon88 Skrevet November 29, 2009 Skrevet November 29, 2009 Saken er at en av de to må være tøffe nok til å se at guttungen må betale sitt eget skadeverk, og ikke bruke dette som en sak til å krangle seg imellom.Som foresatte/formyndere har de ansvar for å rydde opp etter gutten til han blir 18, og de har også myndighet til å gjøre det med hans egne midler. Da vil han også lære at ting har sin pris. Er moren som har foreldreretten,men er hun juridisk pliktig til å betale for podens feil? Ja, hvis ikke guttungen har egne midler. Husker du saken for noen få uker siden hvor noen småunger hadde rappet foreldrenes bil, og krasjet borti flere parkerte biler før de til slutt krasjet/ble stoppet? I slike tilfeller må foreldrene ordne opp.. På lik linje med at pappa måtte betale for ny forsjerm+ lakk på naboens golf3 da jeg ikke hadde bremser på sykkelen min i en adrealingal og konsekvensmanglende alder av 10år..
Andreas1 Skrevet November 29, 2009 Skrevet November 29, 2009 Jeg tror hun bærer det fysiske ansvaret for guttens ve og vel i dagliglivet og de begge bærer det økonomiske sammen, men jeg kjenner ikke jusen i slike tilfeller, -enda... Jeg er selv onkel til flere (derav et skilsmissebarn) og fadder, og i mine tilfeller ville det blitt en fordelingssak imellom foreldrene. Hadde en av dem tatt en bil, syklet borti noe, tagget eller noe annet ville foreldre måtte punge ut, evnt måtte de av ungene som har penger på bok fått beskjed om å betale dette selv. Selv der hvor foreldrene er skilt ville dette blitt praksisen.
hauken Skrevet November 29, 2009 Forfatter Skrevet November 29, 2009 Be din bror/søster som er forelder betale. Trodde sånn gikk på normal "ordne opp vilje" i familien. Hadde jeg hatt unge som hadde ødelagt for bror min hadde jeg umiddelbart ryddet opp i situasjonen, enten ved å bruke ungens midler, eller mine egne. Enig i de,ville selvfølgelig ordnet opp hvis en av mine hadde gjordt noe sånt,men vil helst ikke risikere vennskapet til min svoger for en sånn filleting
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå