Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inviter alle inn til en samtale og to i konfliktrådet! Enkelt og grett. Vis at du og meine alvor, og ikkje tillate at hormonsprengte fjortisser kan gjøre som de vil sjøl om du e slektning... Alt får konsekvenser!

• Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet
Inviter alle inn til en samtale og to i konfliktrådet! Enkelt og grett. Vis at du og meine alvor, og ikkje tillate at hormonsprengte fjortisser kan gjøre som de vil sjøl om du e slektning... Alt får konsekvenser!
Dette er også poenget mitt,de få tusenlappene kan eg alltid leve med,men blir for lettvint å slippe unna...
Skrevet

Uansett, hvis svogeren din mener DU skal bære tapet, fordi hans fraskilte kone (og din søster) ikke vil betale, så er ikke det vennskapet mye å samle på.. Forutsatt at du ikke får andre goder som "veier opp" for de 3-4tusen..

Skrevet

Mine to cent i denne diskusjonen...

Hvis det er snakk om 3-4 tusen kroner,og din nærmeste familie ikke vil gjøre opp for det ungen har stelt i stand,vil jeg kalle det svært smålig og ufint ovenfor deg som uskyldig part.

Du kan jo faktisk anmelde gutten for tyveri og hærverk av annen manns eiendom og kreve skaden dekket rettslig..Er et drøyt steg å ta men hvis ingen vil ta ansvar,så kan du jo true guttevalpen/foreldrene hans med det.Retten er på din side uansett.

Du skal ikke ta støyten for dette.

Men som du selv sier..dette er en kjedelig sak.

Skrevet
Uansett, hvis svogeren din mener DU skal bære tapet, fordi hans fraskilte kone (og din søster) ikke vil betale, så er ikke det vennskapet mye å samle på.. Forutsatt at du ikke får andre goder som "veier opp" for de 3-4tusen..
Nei,han vil betale for å få fred,men eg nekter å ta imot penger fra han...(er min kones bror)
Skrevet

Hvis jeg forstår deg rett, så er din kones bror, faren til gutten? Og du nekter og ta imot penger fra faren? Om det er foreldrene eller gutten som betaler må vel være deres sak? Eller har jeg misforstått noe?

Skrevet
Hvis jeg forstår deg rett, så er din kones bror, faren til gutten? Og du nekter og ta imot penger fra faren? Om det er foreldrene eller gutten som betaler må vel være deres sak? Eller har jeg misforstått noe?
Hvis faren må betale alene så sitter eg igjen med en flau smak i munnen,synes de blir litt feil....
Skrevet

Det får i midlertid bli en sak mellom han og ekskona mener jeg. Hvorfor skulle du betale noe av dette? Hvorfor kan ikke faren få guttungen til å betale? Evt tvinge gutten til å jobbe litt for deg?

Skrevet
Det får i midlertid bli en sak mellom han og ekskona mener jeg. Hvorfor skulle du betale noe av dette? Hvorfor kan ikke faren få guttungen til å betale? Evt tvinge gutten til å jobbe litt for deg?
Gutten er helt på vidda og faren har han bare noen helger i året,og foreldrene er ikke på talefot,"dette får du ordne opp i" sa mora til faren,og der står saken...
Skrevet

Ok, da forstår jeg deg litt bedre,- men jeg ville sagt at løsningen i tilfelle får bli at gutten betaler siden han har penger på bok.

Skrevet
Ok, da forstår jeg deg litt bedre,- men jeg ville sagt at løsningen i tilfelle får bli at gutten betaler siden han har penger på bok.
Enig, de er den løsningen eg håper på også 8)
Skrevet

Nå forstår jeg komplikasjonen bedre ja. Din kone er faren's søster, og du er hans ekskones bror. For meg ser det ut som de begge bruker deg (din søster og din svoger), fordi de har et "godt" forhold til deg.

Be søstra di rydde opp som medlem av familien. Hele greia er som nevnt før, smålig!

Skrevet

Denne burde søstera di ordne opp i! Personlig hadde jeg gitt et søsken en skyllebøtte som fikk ørene hans/hennes til å flagre hvis de oppførte seg så latterlig. Det kalles ansvarsfraskrivelse, noe jeg trodde var forbeholdt våre kjære politikere.

Skrevet

Slike saker med barn under 18 år er ikke enkle når det kommer til jussen heller. Normalt ville skadevolder heftet for dette etter Culpanormen (uaksomt eller høyere), det kan også en person på 14 gjøre, problemet her er at det skal gjøres en helhetsvurdering av skadevolder og skadevoldende handling. Det hjelper normalt ikke at han har 40k på bok, (selv om jeg mener det skulle hjelpe her ettersom han er såppas gammel). Under denne vurderingen skal alder, utvikling, atferd, økonomisk evne osv taes med. Hvis han er umulig fra før er du enda sterkere stilt i å få pengene fra han ettersom det da vil kunne forsvares i prevantive hensyn, han er tross alt økonomisk bærende.

Når det gjelder det med at foreldre hefter for skade voldt av sine umyndige barn er det enda mere komplisert. For det første er det foreldren som ungen bor sammen med og som har omsorgen til barnet som hefter for skaden(herunder moren?) Da vil foreldre uansett egen skyld (selv om de har hatt tilstrekkelig tilsyn til barnet for å hindre skade) svare for skader som er påført, men maks 5000kr. Da må skaden også være voldt uaksomt eller forsettelig.

Skal man ha dekket et beløp over 5000 kroner fra foreldre (ikke dette tilfellet) må foreldrene selv ha skyld i skaden, dvs at de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn for å hindre skade.

Min mening sett fra jussen sin side er dette et lite beløp, gutten er 14 år og visste godt hva han gjorde. Tatt i betrakning at han er en normalt utviklet 14åring. Er han umulig fra før og det er fare for at han gjentar skadevoldende handelinger så er det her klart han pengene må komme ut ifra hans egen lomme ettersom han har økonomisk evne til å gjøre det og fordi det vil muligens hjelpe preventivt.

Jussen som behandler dette er lov om skadeserstatning §§ 1-1 og 1-2

§ 1-1. (barns ansvar.)

Barn og ungdom under 18 år plikter å erstatte skade som de volder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers.

Skriv merknad Forarbeider Avgjørelser Litteratur

§ 1-2. (foreldres ansvar m.v.)

1. Foreldre 1 plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse.

2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...