AnDtHo Skrevet November 30, 2009 Skrevet November 30, 2009 Jeg innser at dette er et vanlig problem på disse motorene, men jeg har nå prøvd alt uten å komme til bunns i problemet. Jeg har byttet: - Radiator - Termostat - Vannpumpe - Slurevifte På tomgang virker alt helt bra, motoren får driftstemp og alt er ok. Men hvis jeg prøver å kjøre noe sted blir vannet i motoren borte. Jeg har har luftet systemet grundig og hellt på vann etter alle kunstens regler. Så jeg tror ikke det er luft som er problemet. Olja inneholder ikke vann og vannet inneholder ikke olje, motoren trekker godt og ryker ikke nevneverdig. Jeg heller mot at termostaten jeg har montert ikke er bra, hva tror dere? Jeg har opplevd at slangen ut fra termostaten er kald, men andre ganger virker det som det sirkulerer som det skal. Kan en termostat oppføre seg sånn? Trodde de enten virket eller ikke? Kan vel også nevne at det blåser ikke varmt fra varmeapparatet, det har det ikke gjort siden den kokte første gangen. Hvordan fungerer dette? Når sirkulerere vannet her? Er det kun etter at motor har fått driftstemp? Mvh, Anders
Bonden Skrevet November 30, 2009 Skrevet November 30, 2009 Du har luft i kjølesystemet ,det er tydelig da du ikke får varme i bil ,registeret er det stedet luftlomme ofte samler seg. Kjør varm bilen en tur, så lar du den gå på tomgang med radiator lokket av og full varme på varmeapp men kun vifte på hastighet 1 ,løstne så på lufteniplene og etter fyll med kjøleveske til det renner vann ut av dem ,skru så til igjen, så lar du bilen gå på tomgang med lokket av ,til både øvere og nedere radiatorslange er like varme og det ikke kommer mere luftbobler i ekspansjonstanken,fyll etter med kjøleveske hvis nødvendig.
AnDtHo Skrevet November 30, 2009 Forfatter Skrevet November 30, 2009 Du har luft i kjølesystemet ,det er tydelig da du ikke får varme i bil ,registeret er det stedet luftlomme ofte samler seg. Kjør varm bilen en tur, så lar du den gå på tomgang med radiator lokket av og full varme på varmeapp men kun vifte på hastighet 1 ,løstne så på lufteniplene og etter fyll med kjøleveske til det renner vann ut av dem ,skru så til igjen, så lar du bilen gå på tomgang med lokket av ,til både øvere og nedere radiatorslange er like varme og det ikke kommer mere luftbobler i ekspansjonstanken,fyll etter med kjøleveske hvis nødvendig. Takk for svar, mistenkte luftbobler.. Men synes det var rart da vann forsvandt.. Jeg kunne fylle helt fullt, kjøre 10 min og så fylle på nye 5 liter vann..
AnDtHo Skrevet November 30, 2009 Forfatter Skrevet November 30, 2009 Du har luft i kjølesystemet ,det er tydelig da du ikke får varme i bil ,registeret er det stedet luftlomme ofte samler seg. Kjør varm bilen en tur, så lar du den gå på tomgang med radiator lokket av og full varme på varmeapp men kun vifte på hastighet 1 ,løstne så på lufteniplene og etter fyll med kjøleveske til det renner vann ut av dem ,skru så til igjen, så lar du bilen gå på tomgang med lokket av ,til både øvere og nedere radiatorslange er like varme og det ikke kommer mere luftbobler i ekspansjonstanken,fyll etter med kjøleveske hvis nødvendig. Prøvde det du skriver fire ganger etter hverandre.. Får varme i varmeapparatet hver gang, men etter en kort kjøretur på ca 10min så blir den varm igjen og det kommer bare damp ut av luftenippelen på radiatoren.. Vannet blir borte, ikke noe å lure på det.. Det drypper ikke på bakken noe sted som jeg kan se.. Så da gjenstår vel bare topp-pakning.. Var det jeg fryktet..
ulriksen Skrevet November 30, 2009 Skrevet November 30, 2009 Du har luft i kjølesystemet ,det er tydelig da du ikke får varme i bil ,registeret er det stedet luftlomme ofte samler seg. Kjør varm bilen en tur, så lar du den gå på tomgang med radiator lokket av og full varme på varmeapp men kun vifte på hastighet 1 ,løstne så på lufteniplene og etter fyll med kjøleveske til det renner vann ut av dem ,skru så til igjen, så lar du bilen gå på tomgang med lokket av ,til både øvere og nedere radiatorslange er like varme og det ikke kommer mere luftbobler i ekspansjonstanken,fyll etter med kjøleveske hvis nødvendig. Prøvde det du skriver fire ganger etter hverandre.. Får varme i varmeapparatet hver gang, men etter en kort kjøretur på ca 10min så blir den varm igjen og det kommer bare damp ut av luftenippelen på radiatoren.. Vannet blir borte, ikke noe å lure på det.. Det drypper ikke på bakken noe sted som jeg kan se.. Så da gjenstår vel bare topp-pakning.. Var det jeg fryktet.. skru av manifoilene og skjekk der
AnDtHo Skrevet Desember 1, 2009 Forfatter Skrevet Desember 1, 2009 skru av manifoilene og skjekk der Hva ser jeg etter?
ulriksen Skrevet Desember 1, 2009 Skrevet Desember 1, 2009 skru av manifoilene og skjekk der Hva ser jeg etter? problemet ditt vann. du etterlyser vann i kjølesystemet ditt gjør du ikke men ser ingen spor etter lekasje?? jeg hadde samme prob med min m50 topp og da rant det vann ut av eksos porten i toppen. fordamper i eksos
AnDtHo Skrevet Desember 15, 2009 Forfatter Skrevet Desember 15, 2009 skru av manifoilene og skjekk der Hva ser jeg etter? problemet ditt vann. du etterlyser vann i kjølesystemet ditt gjør du ikke men ser ingen spor etter lekasje?? jeg hadde samme prob med min m50 topp og da rant det vann ut av eksos porten i toppen. fordamper i eksos Har akkurat hentet bilen på verksted, men det er like fordømt merkelig.. De testet den for eksos i vannet, men det var det vist ikke.. Men vannet blir fortsatt borte.. Det ryker ikke noe spesielt av den heller.. Må vel ryke en del om 5 liter vann fordamper der på 15 min kjøring?
Håvard Severinsen Skrevet Desember 15, 2009 Skrevet Desember 15, 2009 jeg holder en knapp på luft i systemet! har hatt en del problemer med dette selv. parker i bratt oppoverbakke når du lufter. mest trolig en luftblære i varmeregisteret eller noe som ikke har lyst ut. enkel måte å sjekke termostaten på, er å legge den i vann, og koke den i en kasserolle. rett før vannet koker, så skal den åpne. står stemplet inn på den. 91 elr 92 grader tror jeg det skal være.
AnDtHo Skrevet Desember 16, 2009 Forfatter Skrevet Desember 16, 2009 jeg holder en knapp på luft i systemet! har hatt en del problemer med dette selv. parker i bratt oppoverbakke når du lufter. mest trolig en luftblære i varmeregisteret eller noe som ikke har lyst ut. enkel måte å sjekke termostaten på, er å legge den i vann, og koke den i en kasserolle. rett før vannet koker, så skal den åpne. står stemplet inn på den. 91 elr 92 grader tror jeg det skal være. Men kan luft i systemet gjøre at vannet blir borte? Hvordan fungerer det? Presser lufta vannet ut eller noe?
E36Cab1 Skrevet Desember 16, 2009 Skrevet Desember 16, 2009 Luftlommer kan føre til ekstreme varme punkter i denne lomma pga manglende kjøling,og når vannet kommer i kontakt med dette punktet koker det,og du har dermed fordampet litt av vannet. Du får da trykk/damp i systemet. That's how...
Custom Edition Skrevet Desember 16, 2009 Skrevet Desember 16, 2009 få verkstedet til og ta en trykktest av kjøleanlegget ditt..kan være lekkasjer noen plass som du ikke ser lett uten trykktest..Det er dårlig sirkulasjon i kjølesystemet ditt så luft er det..men hvis du lufter og lufter og det fortsatt kommer mer luft så må den luften komme fra en plass.. jeg skiftet alt du har skiftet og mer enn som så men her bobla det ut av ekspasjonstanken så da er det et tegn på toppakning om ikke enda verre. har du trykk i anlegget når motoren er driftskald? prøv og skru litt på ekspasjonstanklokket før du starter bilen en morgen..stiger væskenivået i ekspasjonstanken da så har du et alvorligere problem enn luft i systemet... resultatet mitt er gjengene i blokka som er ødelagt.. dvs ny motor å ja..den har blitt gjenget opp før som holdt ett par år..så å gjenge opp flere gang er bortkastet.. hør med de som målet avgassen i kjølevannet hva HC-verdien var..i tillegg få de til og ta en måling av CO`n
AnDtHo Skrevet Desember 20, 2009 Forfatter Skrevet Desember 20, 2009 Viser seg at det er topp-pakninga.. Verkstedet har prøvd alt annet. Og etter tips fra BMW så kokluderer vi med at det er topp-pakninga som gir seg når motoren blir skikkelig varm og slepper gjennom vann mellom sylinder 3 og 4 noe som vistnok er vanlig.
tomerikk Skrevet Desember 20, 2009 Skrevet Desember 20, 2009 Du trenger ikke bytte topp pakning, dette blir tett med martins super sealer. http://www.fosstrade.com/
AnDtHo Skrevet Desember 20, 2009 Forfatter Skrevet Desember 20, 2009 Du trenger ikke bytte topp pakning, dette blir tett med martins super sealer.http://www.fosstrade.com/ Okey? Det er lenge til første april..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå