Gå til innhold

Dødt kombinasjonsinstrument på 520ia -97 mod.

Anbefalte innlegg

Skrevet

I morges da jeg skulle starte virket som om starteren gikk rundt uten å gå i inngrep i motoren, idet turtallet hørtes ut til å være uvanlig høyt. Det første som slo meg var at starteren var røket,men etter at den første panikken hadde lagt seg,så noterte jeg meg at den jo gikk rundt. Så fortsatte jeg å "kinne",og langsomt men sikkert begynte motoren å tenne. Det virket som om det kom liv i en sylinder av gangen. Etter noen minutt gikk motoren som jeg er vant til at den går. Jeg stoppet den,og startet på ny og alt fungerte bra. På vei til jobben ser jeg at ingenting virker i kombinasjonsinstrumenet,-tankmåler,økometer,turtall,speedometer og blinklysindikatorer ligger dødt. Når jeg så stopper motoren,og dreier nøkkel tilbake til startposisjon, så tennes de vanlige varslingslysene,men alt slukker når motoren begynner å gå.

Er det en sammenheng her,mellom startproblemene og manglende funksjon i instrument? Kan min kinning ha sprengt en sikring? Jeg har overskredet serviceintervall,-BMW har vel ikke lagt inn noen feller for å tvinge bilen inn på service...???

Takknemlig for tips!

Skrevet
I morges da jeg skulle starte virket som om starteren gikk rundt uten å gå i inngrep i motoren, idet turtallet hørtes ut til å være uvanlig høyt. Det første som slo meg var at starteren var røket,men etter at den første panikken hadde lagt seg,så noterte jeg meg at den jo gikk rundt. Så fortsatte jeg å "kinne",og langsomt men sikkert begynte motoren å tenne. Det virket som om det kom liv i en sylinder av gangen. Etter noen minutt gikk motoren som jeg er vant til at den går. Jeg stoppet den,og startet på ny og alt fungerte bra. På vei til jobben ser jeg at ingenting virker i kombinasjonsinstrumenet,-tankmåler,økometer,turtall,speedometer og blinklysindikatorer ligger dødt. Når jeg så stopper motoren,og dreier nøkkel tilbake til startposisjon, så tennes de vanlige varslingslysene,men alt slukker når motoren begynner å gå.

Er det en sammenheng her,mellom startproblemene og manglende funksjon i instrument? Kan min kinning ha sprengt en sikring? Jeg har overskredet serviceintervall,-BMW har vel ikke lagt inn noen feller for å tvinge bilen inn på service...???

Takknemlig for tips!

Vel. Da jeg startet bilen etter å ha vært på jobb,virket alt som det skulle.Kan jeg ha et dårlig batteri...?

Skrevet

Helt normal feil på e39 er at ventiler ikke lukkes helt hvis du for eks starter en kald motor og bare flytter den noen meter og slår av tenning,da må bilen kinnes helt til den startes,noe som kan ta tid da det ikke er kompresjon i motoren,dette vil tappe batteriet så mye at du kan oppleve mye rart med det elektriske en stund etterpå,anbefaler en 24 timers lading av batteriet,noe som jo likevel bør gjøres før 2-3 ganger pr år.

Skrevet

Takk for det tipset! Det var nettopp det som skjedde i går kveld,at jeg flyttet den et par meter og parkerte. Man lærer så lenge man lever!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...